Ny mailadress

Görel

Trådstartare
Moderator
Måste skaffa ny mailadress efter att den som jag haft i över 20 år via Tele 2 kommer att upphöra. Frågan är vad jag ska välja? Det verkar finnas massor av alternativ, allt jag önskar är att kunna ta emot och skicka mail.
 
Gmail fungerar väldigt bra. Finns ju även Google Drive där man kan ha sina filer och sådär. Dock är jag noga med att använda det i ett inkognito-fönster eller separat webbläsare eftersom det är rätt sjukt vad google samlar för information om en.
Även om man struntar i att google vet allt om en så är ju all den här riktade reklamen de kör mig närvarande över hela internet och jag tycker det känns jobbigt att folk som ser min dator också kan se hur google har tolkat min aktivitet.

Råkade vara inloggad på jobbets gmail på min hemdator i en vecka en gång. Det syntes tydligt på reklamen som dök upp när man surfade på jobbets dator sen. Blev nästan pinsamt.

Men annars fungerar den ju strålande, bra sökfunktion och bra spam-filter.
 
Jag har gmail och är nöjd med allt utom att det inte går att ändra efternamn. Så nu har jag två gmail :p
 
Håller med tidigare svar om gmail, det fungerar bra och har ett tämligen välfungerande skräppostfilter. Och en bra app till mobilen...
Jag har även en hotmail, som jag använder huvudsakligen till kundklubbar, abonnemang och liknande. Där får jag mycket mer skräppost och måste hålla koll i skräpmappen för att en hel del mejl som inte är spam sorteras fel.
 
Jag har gmail, och outlook i jobbet. Tycker att outlook har en bättre funktion för en konversation. I gmail hamnar nyaste mailet i en konversation längst upp och svararutan är längst ner (man måste alltså scrolla upp för att komma ihåg allt man ska svara på. Vidarebefordrar jag ett mail i en konversation så hamnar det som ett eget mail i konversationen. Störigt!

I outlook hamnar senaste mailet längst upp och man svarar längst upp. Det tycker jag är en bättre lösning.
 
Jag har gmail, och outlook i jobbet. Tycker att outlook har en bättre funktion för en konversation. I gmail hamnar nyaste mailet i en konversation längst upp och svararutan är längst ner (man måste alltså scrolla upp för att komma ihåg allt man ska svara på. Vidarebefordrar jag ett mail i en konversation så hamnar det som ett eget mail i konversationen. Störigt!

I outlook hamnar senaste mailet längst upp och man svarar längst upp. Det tycker jag är en bättre lösning.
Trycker du på pilen längst upp kan du svara utan att scrolla.
 
Det är den pilen jag använder men det hoppar alltid ner automatiskt för mig längst ner i konversationen. Är det inte så för alla alltså? Ska jag då svara på flera saker så måste jag ju förflytta mig i konversationen för att se att jag kommer ihåg att svara på allt, medans det i Outlooks är tvärt om. Att både svara & senaste mailet är längst upp.
 
Jag har outlook. Lätt och översiktlig och enkelt att ordna med inställningar, alias och så vidare. Funderar dock på att skaffa någon mer privat tjänst för att jag är paranoid när det gäller lite mer känsliga saker som juridik, hälsa och så vidare. Vill inte att något företag ska ha tillgång till allt sånt, och definitivt inte typ google eller microsoft.
 
Min mailserver stängs också. Jag tog en annan av alla de jag har :)

Försökte för en massa år sedan skaffa en gmail. Men det visde sig att någon annan i släkten redan reggat efternamn@gmail :meh: Så då fick det vara.
 
Fasen, hade skrivit ett långt inlägg som jag trodde jag hade postat.

Men sammanfattningsvis...
Jag var i exakt samma sits för ett par år sedan. Hade haft Swipnet/Tele2 i 20+ år, egentligen aldrig varit särskilt nöjd och dessutom halkade de tidigt efter alla konkurrenter, på alla plan. Min värdering av kontinuitet var dock högre och jag härdade ut.
Hade några andra konton parallellt, Telia, Gmail m fl, men inget som kändes klockrent att fokusera på.

Till sist bestämde jag mig för att ta mitt öde i mina egna händer och registrerade en egen domän. Det blev en .se domän baserad på mitt eget namn ( helt enkelt förnamnefternamn.se vilket gör att jag kan använda förnamn@förnamnefternamn.se som mailadress), som jag registrerade via ett webhotell där jag har mailkontot nu. Kostnaden är lägre än hos Tele2, jag råder över domänen själv, har ett unikt och intuitivt domännamn och kan dessutom flytta till vilket webhotell jag vill, när jag vill. Och skapa hur många mailadresser som helst med samma domännamn. SÅ mycket bättre än att sitta i knäet på någon av de traditionella telekomoperatörerna eller för den delen microsoft eller google.
Jag använde one.com som har grymt enkla smidiga paketlösningar men andra webhotell har liknande tjänster.

Så mitt råd är tveklöst att registrera din egen domän, hellre än att göda Google. Det är inte svårt och inte dyrt, och ger dig själv betydligt bättre kontroll.
 
Tack för svar!

Jag var inne och tittade på Gmail som kändes integritetskränkande på något vis, de ville ha mitt telefonnummer för annars gick det inte.

Outlook har jag i jobbet, jag är inte särskilt förtjust i det.

@Snubbelfot jag ska kolla detta med eget domännamn, känns väldigt intressant!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 490
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 844
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 096
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp