Ny lag om utegång för häst utan vindskydd??

Spirit

Trådstartare
Jag var på barndop i helgen, då en vännina berättade att det kommit en ny lag ang utevistelse för häst utan vindskydd.

Innan har det varit max 12 timmar utan skydd men är nu sänkt till max 8 timmar utan skydd med undantag för islandshästar pga dom har kraftigare päls?? :confused:

Jag har tittat på jordbruksverkets hemsida men hittar inget ang detta?

:confused:Är det ett dåligt skämt eller är det sant?:confused:

Hon var ganska så allvarlig när hon berättade det.

Sv: Ny lag om utegång för häst utan vindskydd??

Tack!

Ska fråga henne hur hon fått reda på det.

Mvh
Spirit som kunde börja andas lungt igen :bow:

Det kan väl inte va sant! Låter konstigt. Varför skulle de sänka den gränsen? Hästar behöver vara ute!
Många har sina ute mycket längre än så, 15-16 timmar ibland.

Jaha, men då har vi hälften av hästarna ute olagligt då :smirk:

Jag tror inte att det är sant och om det nu är sant så får dom f*n skärpa till sig!

du har ju inte hästen olagligt ute då *grästillväxt sker* villket det gör nu. Så du är nog fullt laglig.

Aha, men vi har inget gräs alls i hagen ;)
Ska inte släppa på bete förrän om ca 2-3 veckor eftersom våra hagar växer jätte dåligt.

betestillväxt formuleringen är mera till för att hästarna ska kunna ligga torrt utan liggplats. och när betestillväxt sker så brukar ju våren vara här och då är jorden varm o torr igen :) Vi slänger ut våra om 2 veckor Tjohoo!

Jag fattar ingenting av folks inlägg vid detta laget... tråden gäller ju utevistelse utan vindskydd... Inte utevistelse över lag? Menas det inte att hästen typ inte får gå ute mer än 12 timmar på ett plant fält utan skydd av skog eller liknande? Det är väl den vanliga lagen, att vindskydd och skydd för sol osv ska finnas?

mackan skrev:
Jag fattar ingenting av folks inlägg vid detta laget... tråden gäller ju utevistelse utan vindskydd... Inte utevistelse över lag? Menas det inte att hästen typ inte får gå ute mer än 12 timmar på ett plant fält utan skydd av skog eller liknande? Det är väl den vanliga lagen, att vindskydd och skydd för sol osv ska finnas?

Jo, men trådskapan hade väl hört att dom inte fick gå ute mer än 8 timmar utan vindskydd, vilket visst inte var sant.

Ja men folk har ju börjat diskutera totala tiden hästarna ska/inte ska vara ute, och huruvida de har GRÄS i sina hagar... det var det jag menade, det var väl inte direkt syftet med tråden eller missar jag nåt?

Skog räknas inte som fullgott vindsskydd. 12 h max får hästar vara ute utan vindskydd...NÄR grästillväxt inte sker. Förstår du då ? Frågeställaren hade ju hört att gränsen var 8 timmar, villket inte är sant.

Vindskydd eller inte, det är TORR LIGGPLATS som är viktigt för hästar. Hästar ligger ju ner nån timme om dagen i djupsömn och därför finns lagen om torr liggplats, som ju oxå fungerar som ett vindskydd, men då oftast utanför liggplatsen eftersom hästar inte dras till hålor o grottor (skjul)
Tycker nog det är en bra lag, men att 12 timmarslagen inte ska ansvändas mot hästagare som har ute hästar 13 timmar om dagen, för jag har mina ute minst 12, men box på natten.

När hästarna går på sommarbete och är ute dygnet runt då? Måste man altså enligt lag ha ett byggt vindskydd....? verkar konstigt, det måste man väl inte för nötkreatur som går ute sommar heller? eller?? Jag har alltid trott att skog räknas som vindskydd osv, isåfall har jag haft mina hästar i olaga hagar som har dem p sommaren ute 24 tim/dygnet så länge vädret är trivsamt, i kuperade gräs blandat med skog hagar, med både naturligt lä och skugga osv.....?????

Senast ändrad:

Nej. Beställ hästbestämmelserna gratis på djurskyddsmyndighetens hemsida.

Så här står det: tillgång till ligghall som ger skydd och en torr och ren liggplats. Alltså är det både ligghall och TORR plats som gäller..inte bara det ena.

Nej inte på bete...andra årstider om dom vistas ute mer än halva dygnet. Läste du inte: då grästillväxt inte sker krävs nån form av vindskydd.

Mina är ute från 06:00 - 21:30 ibland till 01:00 beroende på när jag går och lägger mig. Har fri tillgång till hö både ute & inne.

Det hade iofs. inte förvånat mig om dom kommit på en max 8 timmars regel.
Tycker dom borde sätta max gräns på antal timmar en häst får stå i boxen istället. Med undantag för konvelacenthästar.

Jag skall höra med vänninnan vart hon hört det ifrån.
*ngt irriterad*

Mynta2 skrev:
Så här står det: tillgång till ligghall som ger skydd och en torr och ren liggplats. Alltså är det både ligghall och TORR plats som gäller..inte bara det ena.

????

en ligghall är en torr plats.

Vilket konstigt inlägg :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jepp idag när jag satt som värst begravd under filtar o pillade med bokföringen så knackade det på dörren. Jag öppnade och får syn på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 398
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar