Ny katt i huset??

H

HarryBarry

Hej!
Behöver lite råd... och kanske tips!

Mina föräldrar hade två katter, mor och dotter.
I våras var vi tvugna att ta bort dottern då hennes njurar lagt av.
Kvar blev mamman Silla.
Hela sommaren har Silla varit extremt pratglad, och mycket sällskapssjuk. Hon var annars en mycket självständig katt som helst ville vara lite för sig själv. Så ngt är inte som det ska..
Frågan är om hon är så för att hon saknar Isa eller om hon tycker att det är skönt och att hon äntligen "får plats"?

Erfarenheter??

I stallet har det nu fötts två kattungar, och alternativet finns att ta hem en till föräldrarna och Silla. Jag hade gäna tagit med båda, men det går inte.:cry:

Hur har ni gjort när ni har introducerat en ny katt i "familjen"?
Hur har den äldre katten tagit det?
Vill ju helst att Silla mår bra, och hon får inte känna sig stött av den nya..

Tacksam för lite erfarenheter som ni kanske vill dela med er av!

Sv: Ny katt i huset??

Katter är inte flockdjur och min erfarenhet är att de också är mest för sig själva när de inte kelar med matte och husse även om det finns en annan katt. De fall jag har sett och hört om där det finns mer än en katt så har de undvikit varandra. Två katter ur samma kull är nog det optimala om man känner att man måste ha mer än en katt.

Att Silla är sällskapssjuk behöver ju inte betyda att hon vill ha en till katt hemma.
Lycka till!

Vill ju helst att Silla mår bra, och hon får inte känna sig stött av den nya..

Knepet är att gulla med den gamla MINST lika mycket som med den nya. Ja mera. Den nya är ju ny som den märker inte alls att att den gamla får mera.
Vidare, det är bara bra att den gamla får förbli revirhävdaren. (även om en snäll revirhävdare ofta tillåter en kattunge mycket mera än vad den tillåter en vuxen kattkompis).

Visst är katter inte flockdjur på samma sätt som t.ex. en häst, men nog kan de ha stor glädje av att vara två ändå! Kullsyskon eller ej.

Jag har för övrigt introducerat en ny katt för en gammal två gånger, och båda gångerna har det gått jättebra (även om de två senaste inte har blivit bästbästa vänner)!

Tack för lite råd och tips!

Vi får hoppas på det bästa.. Tror ni att det spelar någon roll om man tar en hane eller hona? (hanen kastreras givetvis vid mognad, och Silla är redan stereliserad)

Vi har bara haft honkatter, så det vore kanske kul med lite omväxling och välja en hane denna gången..

Hämtade hem en ny katt som sällskap till min gamla för knappt ett år sen. Kände mig lite hemsk som sällan var hemma & tyckte att hon kunde behöva lite kattsällskap. Visade sig dock ganska snabbt att hon inte alls var så förtjust i förändringen, helt plötsligt kom det ju en pigg & energisk liten kille som inget hellre ville än att leka med henne & kolla vad hon gjorde hela tiden.

Hur som helst, så här nästan 10 månader senare har jag världens 2 goaste kissar. De är inte stormförtjusta i varandra direkt, men accepterar varandra. Och sällskap har de ju trots allt av varandra. Honkatten blev lite orolig här i våras när det var dags för kastrering av den lille ligisten & han var borta en hel dag. Då var det ju alldeles tomt & hon hade ingen att läxa upp :)

Så då ångrar du inte att du tog hem "vilddjuret" till din kattdonna?

Nix, inte en sekund!
Eller nja, när han hängde i gardinerna & dinglade så började jag ju fundera lite kan jag ju säga :smirk:, men som sagt nu när han blivit en "gammal" herre på 1 år så är han nog den gosigaste katten jag nånsin träffat på tror jag.

Och så länge de inte bråkar alltför häftigt så finns det ingen anledning att ändra på saker & ting. Blir det för mycket av den varan så får han flytta ut på landet, antingen till mina föräldrar (som har ett ovanligt gott öga till honom) eller till stallet för att bli stallkatt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 795
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 929
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar