Ny inom avel!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
L

Lantlolla

Jag har ett sto som ska till seminstation i slutet på juni.
Då detta blir det allra första stoet jag skall betäcka så är jag såklart nyfiken!
(stoet ifråga är en van och mycket duktig mamma).
Vad skall jag tänka på innan hon ska till stationen?
Vad ska jag tänka på när jag tar hem henne?
Stationen jag kommer använda mig utav ligger knappt en mil ifrån mig, skulle det vara okej om jag red ut henne? Dit borde väl inte vara några problem, men vägen hem? När hon är inseminerad? (annars blir det självklart transport).

När hon har kommit hem, vad ska man tänka på? Skall hon fortsättas att ridas som vanligt, tills hon säger ifrån?

Just ja... Hur länge bör hon stå på stationen ungefär?

Hoppas någon orkar med att svara på dina frågor.
Skall även köpa boken "Att bli med föl" att vrålplugga!
Mvh Marica

Sv: Ny inom avel!

Ingen som orkar svara på mina korkade frågor?

Ja du det är en massa att tänka på.
Det går säkert att rida dit men det är inte optimalt för man vill stoet ska vara lugnt och harmoniskt som möjligt.
Det du ska tänka på innan är att se till att hon är i bra hull och mår bra. Det är också bra om du har koll på hennes brunster, när de börjar och hur långa de brukar vara.
När du väl kommer till stationen så ska du ha klart med den hingst du tänker använda. Det är bra om du har en plan B också. Beroende på vilken hingst det rör sig om så det vara så att den inte finns tillgänglig just när du behöver. Så du måste kunna byta till en annan med kort varsel. Då är det bra att redan i förväg ha fler val på lager.
Det du ska ha allra mest klart för dig är att det befruktade ägget ligger löst i livmodern ungefär i 40 dagar innan det fäster. Så fram tills hon är på 45:e dygnet ska man ta det så lugnt som möjlig med stoet och inte utsätta henne för något som är jobbigt eller kan orsaka stress. Så när hon kommer hem ska du låta henne ta det lugnt fram till 45:e dygnet.

När det gäller ridning och motion, så efter dygn 45 kan du ge henne det så länge hon tycker att det OK. Men sluta så fort hon börja säga ifrån. Det är väldigt olika när stoet börja tycka att det är jobbigt. Tänk också på att hon nu är dräktig och anpassa ridningen efter det.

Hur länge hon ska vara på stationen beror väldigt mycket på dina förutsättningar. Det kostar en del att ha henne där. Skulle tro att de flesta stationer ligger runt 100 - 130 kr/dygn + moms om hon ska stå på stall. Normalt om man bara lämnar stoet där för själva semineringen och kommer dit med stoet precis när det är dags så brukar det behövas 5 dagar. Men då ska hon tillbaka igen vid 16 - 18 dygn för kontroll om hon är dräktig. Är hon inte dräktig då så brukar nästa brunst vara några dagar bort och ska hon ju dit och semineras igen.
Så har du möjlighet att ta henne fram och tillbaka samma dag flera gånger behöver hon inte stå där en dag. Har du lite mer problem med att passa tider och transportera henne så det enklast att låta henne stå där till minst 16 dygnet efter semineringen. Eller ca en månad d v s att hon kan kontrolleras även 30 dagar så fostret finns kvar och utvecklas på rätt sätt. Detta är ett vanligt sätt när det handlar om travhästar och islänningar. Man kör dit stoet och hämtar när det klart så får det ta den tid det vill. Så allt mellan att inte lämna stoet där till att hon är där i månader är normalt beroende på vilka förhållanden man själv har.

Tack för svaret!
Har en fråga till som jag börjat fundera på idag.
När är stona för gamla?
Mitt sto är 20 i år och fölade i september förra året så fölet är avvant för ca en månad sen och då tog jag över henne.
Självklart går hon på bete med extra mat om så behövs, och rids igång nu för att få lite kondis!
Tacksam för ännu ett svar!!

Rent fysiskt så börjar ett sto få åldersförändringar i livmodern vid 16 år, så ditt sto är att betrakta som gammal.
Efter den åldern så blir det svårare att både få stona dräktiga och få dem att gå hela dräktighetstiden ut. Men det är något enklare med ett äldre sto om får föl kontinuerligt Varför vet inte forskningen för hon får samma förändringar som alla andra ston med det påverkar inte på samma sätt.

Ridning är nog det sista ditt sto behöver om hon är den ålder och har haft ett diande föl vid sidan fram tills nu. Hon behöver troligen mest mat och bra mat för bli i vad som kallas för bra kondition när det gäller ett fölsto.

Så med tanke på hennes ålder och att hon haft ett höstföl hos sig hela vintern får du vara beredd på att det kan bli svårare att få henne dräktig nu än om fölet varit fött vid en mer normal årstid. Så det kan komma kosta en del utan det blir något föl för det. Det kan vara bra att ha med i beräkningen när man planerar inför seminering och föl.

Jo kan tro de. Dock har hon gått upp fint i vikt och revbenen känns knappt längre så det har gått fort?

Jag vill gärna testa men sen samtidigt vet jag inte om det är värt de, och istället ha henne som ridhäst o skippa betäckningen helt.
Baah jag är alltså helt öppen mot kritik i detta fallet då det är så svårt. När jag inte ska ha kvar henne längre så är det slakt som gäller iaf, och jag vill gärna ge henne några bra år då hon är sjukt pigg och rolig att rida!
mvh Marica

Det är ju du som ser och känner henne och det är din plånbok som ska betala. Så det är väldigt svårt att säga varken det ena eller andra som råd i det här fallet.

Nu vet jag inte rasen på hästen eller vilken hingst du har valt. Men du kan ju ganska lätt ändå räkna med en kostnad runt 10 000 för seminering, uppstallning och avgifter till hingst och seminstation.

Det blir mer än de. Hon är ett halvblod.
Blää nu blev jag så ja förvirrad.
Tanken är iaf att hon skall betäcks i slutet på juni isåfall så hon verkligen få känna sig hemma här o komma igång.

Men nu vet jag inte alls, konstigt att man kan bli sååå osäker så fort..

Min tanke är tvärtom, börja seminera nu för att få så många brunster som möjligt på er... Dumt att vänta till slutet på juni och bara få ett fåtal försök på sig!

Välj en hingst som är fertil, allra bästa är att ställa stoet på hingstens hemmastation. Fråga inte bara hingsthållare om fertiliteten utan be isåfall om referenser. Prata med seminstation om vad de tycker om spermakvalitét osv.

Det är också en del utav att, att jag inte vill slänga ut hela sommarens inkomst på de.. Vi får se lite, först blir de utlandsresa med mormor, så hinner nog tänka igenom det hela lite!
Tack för åsikter! Öpnnade min syn på det hela iaf!

Förstår inte hur du menar? Eftersom risken är mindre att du får ett dräktigt sto med få försök borde det vara mer ekonomiskt försvarbart att börja betäcka tidigare. Det dyraste är om ett sto inte blir dräktigt...

Hm, det förstod inte jag dock.
Men har nu bestämt mig, Damen får bli ridhäst hos mig de resterande åren då hon är supermysig på alla sätt och vis.
Avel på halvblod blir något som får komma om 1-2 år när jag har en stadig inkomst (som inte svajar på 3-4 tusen upp o ner).
Jag vill tacka er som svarade, som öppnade mina ögon! Jag väntar ett tag till helt enkelt! =)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 391
Avel Skulle behöva lite råd från hästfolk! i somras betäckte jag mitt SWB sto på en seminstation Och eftersom jag stod utan stallplats så...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 297
Senast: Sporthorse
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 418
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?