Ny hundsjukdom i landet.

Sv: Ny hundsjukdom i landet.

Jag läste om fallet på jordbruksverkets hemsida i början av juli, hoppas verkligen att det inte sprids mer...

Jag läste om det i början av juli. Turligt nog är det inte, vad jag har förstått, särskilt smittsamt och eftersom de vet vilken hane som har smittat tiken (vid parning) så ska risken smittspridningen nog vara obefintlig.

Men jag lider med den drabbade kenneln.

Åh nej.. Det var ju inte speciellt bra. Har bara läst om att de förekommer hos hundar, och då endast i Nordamerika, Centralamerika och Japan.
Brucellose som det kallas är mer förekommande hos kor och svin, och hos svin är sjukdomen med på Lista 1, dvs. den är anmälningspliktig.

Brucella spp. infekterar reproduktionsorganen hos bägge kön. Hos hannen ses inflammation i testiklar, bitestiklar och spridning via säden. Medför sterilitet. Hos honan angrips livmodern om hon är dräktig, tidigt i dräktigheten aborterar hon, och sent i dräktigheten överlever fostret och bakterien sprids vid födsel. Om honan inte är dräktig ligger bakterier latent i kroppen (mjälte, lymfkörtlar) och och det finns en risk att infektion uppstår när honan blir dräktig. Det finns också en risk för att infektionen blir permanent, speciellt hos hannar.
Men som ni andra säger är där en låg virulens dvs. smittorisken är inte speciellt hög.

Hos ko och svin avlivas infekterade djur, men hos hund finns det små behandlingsmöjligheter om bakterie-infektionen upptäcks tidigt i förloppet. Då behandling med antibiotika (tetracyklin och aminoglykosid). Varför artikeln skriver att där absolut inte är några behandlingsmöjligheter vet jag inte.. Kanske för att infektionen oftast upptäcks för sent?

Senast ändrad:

Dom misstänkte att det var den hanen som smittat tiken vid parning, men han finns också i Sverige numera och han har testats utan att dom funnit antikroppar. Och kommer att testas ett flertal gånger till, för säkerhets skull.

Hanen parade tiken för länge sedan i Polen, och hon gick tom. Därefter parades hon med annan hane två gånger, och aborterade då fostrena. Jag vet dock inte vilken hane som användes då, så jag kan inte uttala mig om huruvuda den kommer att bli testad eller så.

Men i slutet av juli fick i alla fall hanen här i Sverige negativt resultat på testerna, och alla i hans omgivning också. Han har också kollat sperman, och den är helt normal.

Hos ko och svin avlivas infekterade djur, men hos hund finns det små behandlingsmöjligheter om bakterie-infektionen upptäcks tidigt i förloppet. Då behandling med antibiotika (tetracyklin och aminoglykosid). Varför artikeln skriver att där absolut inte är några behandlingsmöjligheter vet jag inte.. Kanske för att infektionen oftast upptäcks för sent?

Därför att smittan verkligen gömmer sig djupt, och det inte finns någon som blivit frisk av behandling vad jag hört talas om. Avlivning kommer förmodligen alltid att beordras, för att undvika smittspridning så långt det är möjligt.

Dom misstänkte att det var den hanen som smittat tiken vid parning, men han finns också i Sverige numera och han har testats utan att dom funnit antikroppar. Och kommer att testas ett flertal gånger till, för säkerhets skull.

Hanen parade tiken för länge sedan i Polen, och hon gick tom. Därefter parades hon med annan hane två gånger, och aborterade då fostrena. Jag vet dock inte vilken hane som användes då, så jag kan inte uttala mig om huruvuda den kommer att bli testad eller så.

Men i slutet av juli fick i alla fall hanen här i Sverige negativt resultat på testerna, och alla i hans omgivning också. Han har också kollat sperman, och den är helt normal.

Även om då hanen fick negativt resultat finns ju faktiskt risken att spridningen redan skett. Tiken var bevisligen smittad. Hon är sedan parad 2 gånger med annan hane. De hanen kan ju - i varje fall teoretiskt - hunnit para fler tikar innan det konstaterades att den första tiken bar på smitta. :(

Kommentarerna till samma artikel i DN får Buke o vovve att framstå som rena söndagsskolan!
:angel:

Haha snacka om att blanda in politik i det hela, och hata EU, ja absolut :grin: Och inga hundar ska få importeras mer till Sverige... tssss..

Hoppas ingen missförstor - drog inga sådana paralleller som man gör i DN.

Det jag menar är att det kan vara ett större problem än att det är en tik och en hane som drabbas.

Det framgår också om man läser hos jordbruksverket att man håller på med spårning av smitta och då borde ju alla (1? 2? flera?) hanar som parat tiken bli inblandade och sedan de tikar som de parat efter att första tiken parades. Det kan alltså bli ett större antal hundar/kennlar som berörs av detta. Bortsett från smittan är det ju tragiskt eftersom hundarna - om de är smittade - avlivas. Även om de är smittade är de ju vanligtvis omtyckta hundar som kommer att lämna tomrum och sorg efter sig.

Du som verkar insatt - är sjukdomen vanligare inom vissa raser än andra? Och vart i världen är det vanligast? Ska man vara försiktig med hundar av någon speciell ras från något speciellt land?

Forna öststaterna på kontinenten om jag förstått tidningarna rätt, den avlivade tiken var en Amstaff.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 288
Senast: Shpongle
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 677
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 566
Senast: cirkus
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka