Ny hovslagare - vad kolla?

Sv: Ny hovslagare - vad kolla?

Ok med det tolkar jag det som att alla som är med i en ridklubb eller rasförening, de är oserioösa medan de som inte är med är de seriösa.

Det var en intressant tolkning!

Men det är just detta som är problemet. Som seriös hästägare så får man ingen hjälp med att skilja på seriösa och oseriösa hovslagare. Det verkar vara väldigt förvirrat.

Personligen har jag inte mycket erfarenhet av misstag, har använt mig av samma hovis under 17 ja snart 18 år utan att denne begått några misstag. Men självfallet kan de begå misstag, konstigt vore ju annars när man arbetar med djur kan vad som helst hända.

Jag började prata om misstag som en följd av att du började prata om att försäkringarna skulle användas!

Man kan ju undra varför en del inte vill vara med i föreningen? När dom har chansen att visa att dom är seriös.

Vad är det som garanterar att den enskilde utövaren är seriös bara för att personen är medlem i föreningen??

Jag vet flera som är seriösa men valt att inte vara medlemmar eftersom dom anser att föreningen inte är seriös.

Du måste lära dig att skilja på sak å person.

Ja av en utbildad hovis har du större möjlighet till ersättning, dels genom att din egen försäkring på hästen inte ställer till med problem pga du valt rätt genom att välja en person med behörighet. Och därför att du även har större möjlighet att ställa krav på en sådan än klåpare Per.

I grund och botten är det ditt ansvar som hästägare att välja rätt, har du problem med det så vänd dig till en person med djupare kunskap och som kanske kan ge dig referenser till en bra hovis. Det kallas för utveckling, och ett sätt att lära sig på genom att ta emot kunskap från någon med en djupare sådan.

Ingenting tydligen. Men det hade ju varit en hjälp om så hade varit fallet. Nu verkar det ju som att den här föreningen bara gör läget än mer förvirrat.

Ja av en utbildad hovis har du större möjlighet till ersättning, dels genom att din egen försäkring på hästen inte ställer till med problem pga du valt rätt genom att välja en person med behörighet. Och därför att du även har större möjlighet att ställa krav på en sådan än klåpare Per.

I grund och botten är det ditt ansvar som hästägare att välja rätt, har du problem med det så vänd dig till en person med djupare kunskap och som kanske kan ge dig referenser till en bra hovis. Det kallas för utveckling, och ett sätt att lära sig på genom att ta emot kunskap från någon med en djupare sådan.

Nu börjar du låta väldigt nedlåtande. Är det en tredje kategori hovslagare, seriösa, oseriösa och klåpare Per?

Var ser man om/hur en hovslagare är utbildad? Vad bör man mer kolla upp egentligen?

Jag frågade om ansvarsförsäkring och f-skatt stod det på hemsidan och har i övrigt inga tvivel alls, har som vanligt gått på kontakter och egna erfarenheter.

Men jag vill ändå gärna veta :bump:

Här finns en lista på de hovslagare som är godkända av Jordbruksverket http://www.jordbruksverket.se/downl...e12f8000205/Godkända+HS+register+till+web.pdf

Så här står det på JVs hemsida

Godkänd hovslagareDu som är godkänd hovslagare arbetar på friska och sjuka hästar. Du får utföra operativa ingrepp och utföra behandlingar på djur som har fått lugnande, i samarbete med veterinär.

Eftersom du tillhör djurhälsopersonalen
•har du en fastställd och statligt kontrollerad minimikompetens
•ska du utöva yrket utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet
•följer du regler om journalföring, intygsskrivande, rapportering och anmälningsplikt
•står du under statlig tillsyn
•kan du anmälas till och prövas av ansvarsnämnden.

Hovslagare som inte är godkända
Om du är en hovslagare som saknar godkännande får du arbeta men måste tänka på att du omfattas av behandlingsförbudet. Tänk också på att du omfattas av samma tystnadsplikt som godkända hovslagare ifall du arbetar tillsammans med någon i djurhälsopersonalen.

Under en övergångsperiod fram till och med 2014 så kan vissa hovslagare som saknar godkännande få arbeta på hästar som har fått lugnande. I framtiden arbetar hovslagare sedan främst med att sko och verka friska hästar.

En hovslagare som saknar godkännande ingår inte i djurhälsopersonalen och
•omfattas av behandlingsförbudet
•kan omfattas av undantag från delar av behandlingsförbudet
•kan anmälas till och prövas av domstol.
Undantag från behandlingsförbudet

Det finns undantag från behandlingsförbudet reglerade på olika ställen i lagstiftningen. Exempelvis får du utföra brådskande åtgärder som vidtas i syfte att rädda djurets liv eller att lindra dess lidande. Det skulle kunna vara en hovslagare som ännu inte är godkänd som tömmer en akut hovböld för att sedan kontakta en godkänd hovslagare eller veterinär för den fortsatta behandlingen.

Nu börjar du låta väldigt nedlåtande. Är det en tredje kategori hovslagare, seriösa, oseriösa och klåpare Per?

Klåpare Per är i mina ögon en outbildad hovis, här kan det uppstå jätte problem om något går snett och det har hänt. Du får bekosta allt själv ur egen ficka, försäkringsbolaget ger ingen ersättning har det visat sig när man valt outbildad person.

Så självklart man välja att kalla Per för oseriös, om det skulle förenkla det hela och de utbildade för seriösa.

Och på att vi svenskar har fått lära oss att knipa käft när det verkar erfordras.

Mera ursvensk än vad jag är tror jag inte går att finna,, för utom att det tydligen skulle finnas ngt skånsk långt bak i en sido skott.

Å näää du jag är inte känd för att knipa käft vilket jag noterat av hur mkt det irriterar dig..

Prova själv,, att knipa käft är enbart ett bevis för att man inte törs stå för sina åsikter,, ännu värre inte ens öppet kan erkänna sina misstag eller delge sina fel (vilket jag aldrig hitills behöft delge) ;)

Vad innebär det egentligen rent praktiskt?

En av Jbv ej godkänd hovslagare får inte röra en fånghäst, en häst med misstänkt hovböld (inte verka upp heller antar jag?), inte plocka av skor/sko om vid sömstick eller vad menas? En häst som ömmar pga tappsko, får en ej godkänd slå på ny sko? Om hästen har lite strålröta?

Som jag har tolkat det så får en icke godkänd hovslagare ej befatta sig med en hov som inte är helt frisk.

Vad är det som garanterar att den enskilde utövaren är seriös bara för att personen är medlem i föreningen??

Jag vet flera som är seriösa men valt att inte vara medlemmar eftersom dom anser att föreningen inte är seriös.

Det har jag också härt från flera håll.

Men ha de kanske någon förteckning över examinerade hovslagare genom tiderna?

Mao inget av ovan?

Tur min har hållt sig frisk sedan han trampade sönder halva hoven som liten :p

Precis och det är därför det är en stor fördel att knyta till sig en skicklig, godkänd hovslagare så att man alltid är på säkra sidan.

När min häst fick fång så gick det inte att min ordinare hovis skodde hästen. Så det vara bara att försöka få tag på en annan. Som tur var så kunde jag få komma till min förre hovis som är godkänd, känner hästen väl och är erkänt skicklig.

Det får man ju dock väga emot att man inte känner till någon godkänd, jag är så feg utan rekommendationer och egna erfarenheter :o Men jag håller med dig :)

I min hästs fall behövde han ju ändå åka till djursjukhuset, så deras hovis skodde ett par omgångar tills hoven var ok igen.

Liknande trådar

R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
932
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 508
Senast: Svartkatt
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 977
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 474
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023