Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Varför förstöra en svindyr högkvaliterasp på en järnsko när en skiva till vinkelslipen kostar någon tia?
PL

Vad menar du??? Mina raspar har tre liv.

1. en ny rasp verkar man med.

2. När det uttjänas sitt syfte där så går den vidare till steg två, (bearbetar symetri i yttre vägghornet.

3. När den även uttjänat sitt syfte där så går den vidare till steg tre,, bearbeta en järnsko.

Jag förstår inte vart du vill komma,, ännu mindre hur miljövänligt du resonerar när det gäller elförbrukning..

Hovslageri är ett hantverk vilket vi ska vara stolta över att det i urminnes tider förblivit.
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Hur mkt el tar det att dra av kanten på en sko?
Själv tycker jag att det är symmetrin i yttre vägghornet som kräver mest av raspen.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Hur mkt el tar det att dra av kanten på en sko?
Själv tycker jag att det är symmetrin i yttre vägghornet som kräver mest av raspen.
PL


Riktar man sedan skon efter det symetriska vägghornet man åstakommit så finns det väl ingen anledning till att slipa av halva skons kanter. Eller???

Det finns två lösningar.

1. man riktar skon efter hovens uppbyggda symetri.

2. man har inte förmågan (eller tillgången) att rikta skon efter det tidigare uppbyggda vägghornet å i brist på det så får man i stället för att rikta skon "slipa ner den" så den passar.

Vilken verklighet du lever i vet jag inte men det är långt i från min verklighet i alla fall.
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Här har du en poäng!! Detta är faktiskt väldigt vanligt förekommande och jag ställer mig alltid frågande till det resonemanget, jag kan bara komma fram till 2 slutsatser.

1. Man är helt ointresserad över att följa upp resultatet.

2. Man kommer skämmas över resultatet och bittert ångra allt man lovade vid förra skoningen när man strödde superlativ över resultatet,, även ångra hur mkt skit man nämde om den tidigare kollegans skoning.

Jag är inte ny i branchen och mer än en gång tagit del av båda slutsatserna och gud va ödmjuka dom brukar bli när verkligheten uppdagar sig innanför deras slutna dörrar.

Eller så är det så att man har 19 mil enkel resa till kliniken. Om då klinikhovslagaren är väl förtrogen med hemmahovslagarens arbete och vet att denne klarar av det utan problem.

Mvh

Tora
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

En liten rättning (fet stil) så blir det mer begripligt:

Eller så är det så att man har 19 mil enkel resa till kliniken. Om då klinikhovslagaren är väl förtrogen med hemmahovslagarens arbete och vet att denne klarar av det utan problem, så varför åka dit igen?

Mvh

Tora
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Håller med dig fullt ut.

Jag anser själv att det får kosta vad det kosta vill bara det är ett bra arbete gjort, framförallt när det gäller något så viktigt som min hästs hovar.
Skoning påverkar inte bara den lilla hornbit som sticker ut längst ned på hästens ben utan hela vägen upp genom benen och upp skuldror och höfter. Görs det dåligt/fel så blir det allvarliga följder.
Som min hovis säger, "en millimeter i sulan blir till centimeter i bogen.

Tyvärr så verkar det vara vanligt bland hästfolk att allt ska kosta så lite som möjligt...förutom täcken, schabrak och dylikt som man gärna lägger flertalet tusenlappar så och bygger onödiga lager i sina sadelkammare mm.

Angående det om att överrullningen kommer underifrån, kan vara syftat på skon. Mitt fullblod får sina skor "rundade" på undersidan framtill (eller hur jag ska förklara det) för att underlätta överrullningen. Sedan sitter även skorna lite längre bak, svårt att förklara men den skoningen passar min häst otroligt bra, inga avtrampade skor längre och snubblande pga att han trampar sig på frambenen (har ett gigantiskt övertramp).
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

At rikta skon o att fasa kanten på utlägget är väl ändå helt olika saker.
PL
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Eller så är det så att man har 19 mil enkel resa till kliniken. Om då klinikhovslagaren är väl förtrogen med hemmahovslagarens arbete och vet att denne klarar av det utan problem.

Mvh

Tora


Jamen så va det väl endå inte i detta fall, varesig 19 mils resa eller att klinikhovisen va väl förtrogen med hemahovslagaren. Han kritiserade ju hemmahovslagarens utförda arbete och tyckte TS skulle söka en ny hovis.

Sedan förstår jag att du är anstäld med fast månadslön och under inga omständigheter egen företagare.

Tillägg: Om du anlitar en hantverkare eller veterinär,, får du då inte både inställeseavgift och tillägg för resa ???

Tro mig,, det finns "hemma" hovslagare som har 19 mils resa till sina kunder, ska dom bjuda kunden på denna kostnad????
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Jamen så va det väl endå inte i detta fall, varesig 19 mils resa eller att klinikhovisen va väl förtrogen med hemahovslagaren. Han kritiserade ju hemmahovslagarens utförda arbete och tyckte TS skulle söka en ny hovis.

Sedan förstår jag att du är anstäld med fast månadslön och under inga omständigheter egen företagare.

Tillägg: Om du anlitar en hantverkare eller veterinär,, får du då inte både inställeseavgift och tillägg för resa ???

Tro mig,, det finns "hemma" hovslagare som har 19 mils resa till sina kunder, ska dom bjuda kunden på denna kostnad????

Suck vad svabblar du om nu?

Jag måste säga att det är inte mycket du förstår för nu är du verkligen ute och cyklar. Du kan alltså så här bara se att jag inte är egen företagare. Vet du vad du kanske skall ta och bli sierska. Fast vore jag du så skulle jag nog se till att inte sluta med ditt ordinarie jobb, för du siar inte speciellt bra.:rofl:

Vad har mina 19 mil till kliniken med hovslagarens resa till sina kunder att göra? Antagligen lika mycket som mitt jobb har att göra med detta ämnet. Visst är det så att trådar utvecklas åt olika håll men detta börjar bli för långsökt. Snälla försök att hålla dig till ämnet något sånär i alla fall.

Jag bekymrar mig inte om hur TS gör eller inte gör. Jag har bara försökt förklara för dig (eftersom du inte tycks vara speciellt kunnig inom det området) varför en klinikhovslagare med stor sannolikhet ligger högre i pris än min hemmahovslagare fast båda har samma kunskap (min hovslagare har i detta fallet antagligen större kunskap än klinikhovslagaren).

Problemet är som sagt bara att du hela tiden drar in saker som absolut inte har med ämnet att göra. Vore mycket lättare om du inte håller på och svamlar om andra saker som inte har det minsta med ämnet att göra hela tiden.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 754
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 829
Hästvård Hej Fick hem en ny häst i Maj och hon var ny skodd, jag tyckte hon såg lång ut. efter några veckor verkade en hovslagare ner henne och...
Svar
17
· Visningar
7 500
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 989
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp