Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Men nu pratade vi ju inte om DINA hovslagare utan om TS hovslagare! I TS fall var ju klinikhovisen dyrare o krångligare att besöka trots att han utförde samma jobb som vilken vettig kunnig hovslagare som helst skulle fixa i mina ögon! Så varför välja den hovslagare som tar mer betalt men som ändå gör samma jobb som en "åka ut till stallet hovis"?
Du snöar in dig på ditt och dina hela tiden men nu pratar vi ju om TS och de hovslagare hon har runt sig.

Snöar in Jag??

I så fall är du en snögubbe som inte ens har förstått att det är TS:s hovslagare jag hela tiden i tråden har diskutterat.

Hur startade tråden,, har du orkat läsa hela tråden???

Jag kan uppdatera dig: Det började med att TS inte va nöjd med resultatet, däremot va hon nöjd med priset. Sedan åkte hon till en klinik där en ny hovis skodde om Fabbe. Hon blev nu nöjd med resultatet men inte nöjd med priset.

Så nu vill hon både ha kakan samtidigt som hon vill äta upp den, bli nöjd med resultatet och priset.

Det enda jag har försökt förklara är att det är olika prisbilder på kvalite och kvantitet.

Å du min vän,, det finns ingen hovslagare som utvecklar sig i en skolbänk mer än i teori. Terori tillhör faktiskt oxå fortutbildning, skillnaden är att hovslagarna får inget "papper" på själva teorin utan att dom även klarar av att omvandla den teoretiska delen i det praktiska utförandet.

Du är ett klassiskt ex. på hur vissa av dagens hästägare resonerar.

Man säger helt enkelt att man har haft otur med valet av sin hovslagare!!

Ja herre gud så det kan bli.

Återkom gärna den dagen du har köpt en ferrari för en Fiats marknadsvärde för det är det tråden handlar om i grund å botten, hög kvalite men till röd prislapp.

Ursäkta men jag drar mig tillbaka, jag bedriver företagsverksamhet med kvalite som ett av bolagets grundförutsättningar, inte någon välgörenhet.
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

du har fel i det du skriver till anni0001 och det har jag ju redan sagt till dej.
det började med att du misstolkade min tex eller så skrev jag otydligt så därför förtydligade jag att det INTE var så jag menade det så som du hade tolkat det hela. du har fastnat i ditt tänkande om meningen med den här tråden och det verkar som om att du inte kan släppa det hela vilket är synd.
jag förstår om man står fast vid fakta ang saker o ting som tex har med hovar att göra men om jag nu berättar för dej att du har fel ang något som du misstolkat så borde du kunna acceptera det och faktist inse att du inte har rätt, eller?
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Som sagt svårt att se men det ser trevligt ut det man ser

Inte så jag skulle reagera på något

Jag gillar dina pkuck också

Vad är det för ras - fick för mig att du hade en fries - men där ser han ut som en Tori

Nej han fick bra omdömmen om skoningen från både kiropraktor(en annan vi hade ute då) och veterinär så frågan är vad som hände till nästa skoning...
Men nu har jag iaf pratat med honom och berättat vad jag tyckte och tänkte ang det så vi får hoppas på att han blir sitt vanliga braiga hovslagar jag.

Vad är pkuck?

Fabain är en nordsvensk, eller ja han är en kallblodstravare som aldrig tränat trav/startat pga att han inte är godkänd och sen är han väldigt stor och grov för att vara kallblodstravare så det känns nästan fel att kalla honom det, i hans pass står han som okänd bara. Nordsvensk av den lättare typen känns bäst att säga.
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Snöar in Jag??

I så fall är du en snögubbe som inte ens har förstått att det är TS:s hovslagare jag hela tiden i tråden har diskutterat.

Hur startade tråden,, har du orkat läsa hela tråden???

Jag kan uppdatera dig: Det började med att TS inte va nöjd med resultatet, däremot va hon nöjd med priset. Sedan åkte hon till en klinik där en ny hovis skodde om Fabbe. Hon blev nu nöjd med resultatet men inte nöjd med priset.

Så nu vill hon både ha kakan samtidigt som hon vill äta upp den, bli nöjd med resultatet och priset.

Det enda jag har försökt förklara är att det är olika prisbilder på kvalite och kvantitet.

Å du min vän,, det finns ingen hovslagare som utvecklar sig i en skolbänk mer än i teori. Terori tillhör faktiskt oxå fortutbildning, skillnaden är att hovslagarna får inget "papper" på själva teorin utan att dom även klarar av att omvandla den teoretiska delen i det praktiska utförandet.

Återkom gärna den dagen du har köpt en ferrari för en Fiats marknadsvärde för det är det tråden handlar om i grund å botten, hög kvalite men till röd prislapp.

Ursäkta men jag drar mig tillbaka, jag bedriver företagsverksamhet med kvalite som ett av bolagets grundförutsättningar, inte någon välgörenhet.

Fast nu är du väl ändå ute och cyklar en del.

Den hovslagare som skor på klinik har väl ändå antagligen helt andra kostnader som skall täckas än en som är ute på rullande fot. Tex är det ju inte ovanligt att det finns större sortiment av "udda" skor. Mer avancerade maskiner osv. För det mesta är ju hovslagaren anställd av kliniken och då så skall även inkomsterna från denne täcka hyra för alla lokaler, löner till andra anställda, annan utrustning osv.

En av de största anledningarna till att en klinikhovslagare är dyrare är helt enkelt för att det finns större kostnader runt om som skall täckas.

Jag kan tex påstå att rent kunskaps mässigt så är min hovslagare och klinikhovslagaren på samma nivå. Dock har inte min hovslagare tillgång till tex röntgen.

Det finns ingen anledning till att jag skulle betala den extra kostnaden som klinikhovslagaren medför när min egna hovslagare kan utföra samma arbete.

Jag vet inte hur det brukar vara på kliniker men de fyra kliniker som jag åker till så har hovslagaren väldigt mycket jobb ändå utan att behöva få nya kunder utifrån som inte har behov av det. Tvärtom så brukar ju tanken vara att det är hovslagaren hemma som skall sköta hästens hovar i fortsättningen utifrån det man har kommit fram till på kliniken (i normala fall alltså).

Mvh

Tora
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Ja vad pkuck är kan man verkligen undra :o

Jaghar inte körkort på tangentbord

jag menade PJUCK. Du kommer ju från Stockholm så du borde hajja att jag gillar båda era pjuck. Jag har själv resårboots - älskar dem

nu bor jag på landet en bit från stockholm och en småbransmamma ansåg hon hade umgåtts för mycket med mig när hon sa till sin tvååring - gå och sätt på dig pjucken

Jag undrar också vad somhände från ena gången till den andra, jag skall kolla din gamla tråd. Men det kan gå fort

jag skodde ett fullblod i Stockholm, sedan flyttade ägaren ner till Skåne

Ringde efter två skoperioder KOM - jag betalar din resa.

Den såg ut som Kalle Anka i fötterna. Hade tryckt sönder sina trakter helt
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

När jag gick hovslagarskolan ansågs det "fult" att raspa på utsidan för man kan då så lätt dölja hur hoven egentligen ser ut

Sådant ser bara andra hovlsagare.

Men numera så vet man bättre och det har också en funktion att raspa på längden och inte bara nere i kanten

jagkan inte förklara det vetenkskapligt men bara bildligt

Tänk er ett bonsaiträd, varje gång det beskärs så växer det ut mindre i storlek. det är som det "aktar sig"

När jag skodde och tog över ett stall där hovis var väldigt rädd för tappskor och konstant skodde med en storlek för liten sko so hada samtliga hästar fått en förändrad hovform tådelen hade backat

samma sakmed min häst som jag för säkerhets skull fångraspade - väggen i tån har dragit sig tillbaka. Det har säkert med tryck att göra och jag kan som sagt inte förklara vetenskapligt. Jag kan bara förstå att det fungerar

men som sagt en icke hovis kan sällan se var hovväggen hade varit utan denna raspning

Vad jag är ute efter är att det alltid ser djävligtbar ut när det är nyskott och tillsnyggat

och där har fula fisken flera poänger. det är alltid snyggt nyskott - sedan hur det ser ut 8 veckor senare är en annan sak.

Då får man kvitto om man tänkt rätt, eller inte.

Av den anleningen så tycker jag att det är lite meningslöst atttävla i hovslageri för den verkliga skickligheten handlar om hur man löser problem på sikt

Och där har firren också en poäng i - Vare sig klinikhovis eller klinikveterinär får feedback i form av uppföljning.
Blev resultatet det tänkta?

Jättelätt att vara värlsmästare om man aldrig behöver rätta till sina misstag

Av ovanstående orsak, dvs man måset se hovar på sitk under flera månader för att kunan säga ngt vettigt, så visar man på rätt stor okunnighet när man kritiserar kollegors jobb.

det har han också nämnt
För det första så vet man inte hur det såg ut före den skoning man ser nu. Dvs det kan ha sätt riktigt AP djävligt ut - men hovis är nu på rätt väg.

och man vet heller inte hur hovis tänkt - vad den vill åstadkomma med det den gjort.

Så hovisar som sågar varandra - är bara okunniga


Så att bedömma en skoning går bara att göra på sikt.

Av någon anledning så kraschade min hästs hovar i Maj. Exakt varför och vad jag gjorde fel kan jag bara ta reda på genom att göra annorlunda och se vad som gör att det blir bättre.

Sedan så kan man ändra utseendet både kosmetiskt och på sikt genom raspning. Men det är den förändrade balansen som gör att man kan ändra hovrörerens riktning och få en ny snygg i meningen funktionell hov

Så illa ute är inte din hästs fötter

Nordisar har bra kvalitet på sina fötter

Min erfarenhet är att det som får hovar att krasha och bli fula är hovisar som inte kan rikta skorna så de räcker hela skoperioden. De hamnar innanför för fort och trycker då sönder trakten

detta i kombination med att man inte verkar i balans så ena väggen börjar vika sig för att själv rätta till

men så är det ju inte för dig
 
Senast ändrad:
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

För att förklara detta med vad som händer på sikt

Kolla de röda strecken

Hoven växer uppifrån och ned. Det som hänt sedan den senast skoningen syns högtst uppe vi kronranden inte längst ned :idea:

man ser att denna häst är på rätt väg fast att det inte ser snyggt ut eftersom man har referensbilder

Och vet var man skall titta

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=283&infogrp_id=9

Man måste också titta utifrån rakt framifrån och rakt från sidan för att göra en vettig bedömning

Många foton går därför inte att säga ngt om - för de är desstuom i fel vinkel och som sagt så måste hästen röra sig

det är därför det blri så få svar i sådana här trådar.


Hade ngn slängt in denna bilden och frågat om hovis hade gjort rätt så hade ju hovis blivit totalsågad
http://www.alltomhastar.se//img/upload/artikelbilder/Hästhälsa/lang_ta_1.jpg

Ser man till facit så var han ju på rätt väg :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Fast nu är du väl ändå ute och cyklar en del.

Den hovslagare som skor på klinik har väl ändå antagligen helt andra kostnader som skall täckas än en som är ute på rullande fot. Tex är det ju inte ovanligt att det finns större sortiment av "udda" skor. Mer avancerade maskiner osv. För det mesta är ju hovslagaren anställd av kliniken och då så skall även inkomsterna från denne täcka hyra för alla lokaler, löner till andra anställda, annan utrustning osv.

En av de största anledningarna till att en klinikhovslagare är dyrare är helt enkelt för att det finns större kostnader runt om som skall täckas.

Jag kan tex påstå att rent kunskaps mässigt så är min hovslagare och klinikhovslagaren på samma nivå. Dock har inte min hovslagare tillgång till tex röntgen.

Det finns ingen anledning till att jag skulle betala den extra kostnaden som klinikhovslagaren medför när min egna hovslagare kan utföra samma arbete.

Jag vet inte hur det brukar vara på kliniker men de fyra kliniker som jag åker till så har hovslagaren väldigt mycket jobb ändå utan att behöva få nya kunder utifrån som inte har behov av det. Tvärtom så brukar ju tanken vara att det är hovslagaren hemma som skall sköta hästens hovar i fortsättningen utifrån det man har kommit fram till på kliniken (i normala fall alltså).

Mvh

Tora

En av oss cyklar bra i alla fall.


Rätt är att en klinikhovis är anställd av kliniken och därmed även löntagare.

Fel är att klinikhov skulle ha högre kostnader eftersom allt material, lokalhyra,ex,ex betalas av själva företaget (läs kliniken) arbetsgivaren.

Sedan vill jag bara poängtera att en anställd klinikhovslagare inte ska behöva drabbas av högre ersättnings krav än övriga klinikens anställda.


Varje anställd får faktiskt bidra med sin del till företagets gemensamma vinst.
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Nu orkar jag inte gå tillbaka och läsa igen, men var inte en del i det hela att klinikhovisen inte tyckte att hon behövde komma tillbaka? Annars håller jag med dig i ditt resonemang om uppföljning - jag har avhållit mig från att kommentera den nya skoningen eftersom jag tycker att det inte är skoningen i sig som är det intressanta här utan vilken utveckling som sker framöver. Håller tummarna! (Men jag hade legat på och försökt få klinikhovisen att sko åtminstone en gång till så att man vet säkert att man är på väg åt rätt håll innan någon annan tar över.)
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

En av oss cyklar bra i alla fall.


Rätt är att en klinikhovis är anställd av kliniken och därmed även löntagare.

Fel är att klinikhov skulle ha högre kostnader eftersom allt material, lokalhyra,ex,ex betalas av själva företaget (läs kliniken) arbetsgivaren.

Sedan vill jag bara poängtera att en anställd klinikhovslagare inte ska behöva drabbas av högre ersättnings krav än övriga klinikens anställda.


Varje anställd får faktiskt bidra med sin del till företagets gemensamma vinst.

Precis som du skriver så är det. Varje anställd får faktiskt bidra med sin del till företagets gemensamma vinst.

Måste säga att du motsäger dig rejält. Det förstår väl varenda person som har någon form av ekonomiskt sinne att man måste ta ut sådana priser att det täcker ens utgifter för lokal, maskiner, material osv.

En klinikhovis har helt enkelt större utgifter därför är de oftast dyrare. Även om de är anställda och det är arbetsgivaren som betalar allt så måste ju arbetsgivaren få täckning för sina kostnader, alltså måste man ta ut ett högre pris.

Det högre priset man betalar är helt enkelt för att det är just på klinik. Själva kunskapen som hovis där har är fullt jämförbart med min som jag har hemma (det kan ju inte bara vara min hemmahovis som fortutbildar sig och har specialkompetens i sjukdom och fölbeslag fast han inte jobbar på klinik).

Kan du tala om för mig vilken hovslagare utöver klinikhovis som har tillgång till röntgen?
Eller tillgång till operationssal?
Eller tillgång till ultraljud?
Eller tillgång till veterinär hela tiden under arbetspasset?
Eller som är tvungen att ha ett väldigt stort lager av udda skor (sjukdomsbeslag osv)
Om det nu finns en sådan hovslagare som har dessa tillgångar tror du då att denne kan ta ut likadan ersättning som någon som inte har tillgång till dessa möjligheter eller att denne möjligtvis behöver ta ut en högre ersättning för att täcka sina kostnader?

Som sagt en av oss är ute och cyklar.

Mvh

Tora
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Men man måste ju skilja på hovslagare på klinik och allmänt klinikbesök.

Om jag åker och skor min häst på klinik, bara för skoningens skull så kostar det drygt 1000 kr. Alltså helt rimligt för en vanlig skoning.

Om jag kommer dit för att hästen inte fungerar/har ont så kan jag ju antingen bara besöka hovslagaren ELLER så besöker jag också veterinär. Hovslagaren kan inte begära en röntgen, det kan bara veterinären. Då kostar ju veterinärundersökningen och röntgen.

Jag betalar ju inte för röntgen om jag inte nyttjar den! Jag betalar ju inte för att det finns veterinär tillgänlig om jag inte behöver det. Lika lite som jag betalar för att man KAN färga håret hos frisören, om jag bara är där för att klippa mig. Så det resonemanget köper jag absolut inte, det fungerar i alla fall inte så på den klinik jag (alldeles för ofta) besöker.
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Tack för ditt svar.
Jag har tänkt på det där med att filma honom från olika håll när han skrittar och travar för att se hur han går/landar.
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Men man måste ju skilja på hovslagare på klinik och allmänt klinikbesök.

Om jag åker och skor min häst på klinik, bara för skoningens skull så kostar det drygt 1000 kr. Alltså helt rimligt för en vanlig skoning.

Om jag kommer dit för att hästen inte fungerar/har ont så kan jag ju antingen bara besöka hovslagaren ELLER så besöker jag också veterinär. Hovslagaren kan inte begära en röntgen, det kan bara veterinären. Då kostar ju veterinärundersökningen och röntgen.

Jag betalar ju inte för röntgen om jag inte nyttjar den! Jag betalar ju inte för att det finns veterinär tillgänlig om jag inte behöver det. Lika lite som jag betalar för att man KAN färga håret hos frisören, om jag bara är där för att klippa mig. Så det resonemanget köper jag absolut inte, det fungerar i alla fall inte så på den klinik jag (alldeles för ofta) besöker.

De gånger jag har skott mina hästar på klinik så har det kostat runt 1000 lappen för bara framskoning allternativ bakskoning. Några av gångerna så har hovis begärt röntgen då det rört sig om felaktig benställning hos föl. Hovslagare har även begärt att vet skall ge fölis något lugnande.
Kostnaden för röntgenbilder och sedering har tillkommit utöver själva halvskoningen.
Veterinär har även tillkallats några gånger då hovis ej var nöjd med hur hästen rörde sig efter skoningen.

På de kliniker jag har varit så har hovslagaren bara tagit emot hästar som behöver en speciell skoning och där hemmahovslagaren inte klarar av att lösa det.

Är det så att du har bara betalat 1000 kr för en helskoning på klinik så är det bara att gratulera. En helskoning hemma hos mig i stallet går på 1200 kr.

Är det så att hovslagaren är anställd av kliniken så måste ju kliniken få in pengar för lokaler och maskiner oavsett om det är frågan om vanlig skoning eller "udda" skoning. De fasta kostnaderna är ju de samma.

Är det så att hovslagaren är egenföretagare så har han säkert något avtal med kliniken där han får betala en viss hyra. Den hyran är säkert med största sannolikhet i proportion till den service och utrustning som finns att tillgå på kliniken.

Sen finns det säkert lite olika former av dessa avtal.

Sen har jag genom åren stött på olika duktiga klinikhovslagare. Vissa undrar man hur sjutton de har lyckats få jobb på en klinik. Men de flesta har faktiskt varit helt fantastiskt duktiga.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Tänkte inte men bara måste fråga,, vad har du för arbete/anställning??
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Nu orkar jag inte gå tillbaka och läsa igen, men var inte en del i det hela att klinikhovisen inte tyckte att hon behövde komma tillbaka?


Här har du en poäng!! Detta är faktiskt väldigt vanligt förekommande och jag ställer mig alltid frågande till det resonemanget, jag kan bara komma fram till 2 slutsatser.

1. Man är helt ointresserad över att följa upp resultatet.

2. Man kommer skämmas över resultatet och bittert ångra allt man lovade vid förra skoningen när man strödde superlativ över resultatet,, även ångra hur mkt skit man nämde om den tidigare kollegans skoning.

Jag är inte ny i branchen och mer än en gång tagit del av båda slutsatserna och gud va ödmjuka dom brukar bli när verkligheten uppdagar sig innanför deras slutna dörrar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Eller 3) Man förutsätter att hemmahovslagaren har exakt samma kompetens och tankar/slutsatser som man själv, vilket man borde förstå inte är fallet för isåfall hade åtgärden redan utförts hemmavid och hästen hade aldrig behövt komma in för då skulle sprickan varit borta redan för länge sedan.

Eller 4) Skadan är helt irreparabel och inget går egentligen att göra för att få det bättre men eftersom ägaren har tagit sig hela vägen hit och har hopp om sin häst säger man ingenting om det utan istället gör man en insats som åtminstone ser ut som något för att de ska vara nöjda och åka hem till sin vanliga hovis och sluta uppta tid för någon som har viktigare saker för sig.

Jag vill härmed inte antyda att inget går att göra åt denna spricka, det har jag ingen kompetens att avgöra.
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Jo,, där håller jag med dig,, själv vill jag alltid följa upp ett fall/trauma,, dels är det utvecklande för mig och dels så brukar det under resans gång framkomma logiska förklaringar till själva grundproblemet som man tidigare gått å grubblat på med inte sett logiken..

Det är så skönt när man kan släppa på tidigare grubblerier, du vet som när man äntligen släpper lös "lite luft" som man gått å spänt på.:crazy:
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Ska vi "vänna" varandra nu oxå å dra ned nivån ytterligare...? *skrattar*

Nikki o Fabian skriver ju KLART och TYDLIGT att DU har fattat FEL. Det är INTE som du tror!
Jag har läst hela tråden och INGENSTANS framgår det att TS tror att hon kan få en ferrari till Fiatpris, ingenstans! det är något som DU har misstförstått!

Vänd på det; Varför ska TS betala en Ferrari när hon köper en Fiat!?!? Hon fick en normalskoning som vilken normalt vettig hovis ska klara av att utföra; men till Ferraripris då hon tvingades besöka spec.hovis då första hovis "förstört" hästen. Hon är mer än villig att betala normala hovispriser men måste väl få ställa kravet att hovslagaren är kunnig, utbildad o gör ett bra jobb på en normal häst?


TS vill inte åka till en specialklinik o betala specialpriser för en häst som inte kräver specialistvård. Klinikhovisen har tom sagt att hon inte behöver komma tillbaka då hästen har normala hovar (varför tror du ont om denne förresten?! att han inte vill ha tillbaka henne för att han då får skämmas?! )

TS har haft otur att sin ordinarie hovslagare och tvingades uppsöka en spec.hovis för att checka läget. Nu har hon fått bekräftat att hästen har normala hovar och att det var hennes första hovis som förstört den pga dålig verkning o skoning.

Nu kan hon i lugn och ro leta en ny bättre hovslagare och betala marknadspriser för en vad jag kallar "normal" verkning o skoning.

Jag tycker att du ska göra som du sagt i många inlägg, dra dig tillbaka. Du har missförstått TS.

// Anni som är glad att hon är kvalitets- och prismedveten och inte tänker låta sig luras att betala ockerpriser för normalt utfört jobb.
 
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Ska vi "vänna" varandra nu oxå å dra ned nivån ytterligare...? *skrattar*

Nikki o Fabian skriver ju KLART och TYDLIGT att DU har fattat FEL. Det är INTE som du tror!
Jag har läst hela tråden och INGENSTANS framgår det att TS tror att hon kan få en ferrari till Fiatpris, ingenstans! det är något som DU har misstförstått!

Vänd på det; Varför ska TS betala en Ferrari när hon köper en Fiat!?!? Hon fick en normalskoning som vilken normalt vettig hovis ska klara av att utföra; men till Ferraripris då hon tvingades besöka spec.hovis då första hovis "förstört" hästen. Hon är mer än villig att betala normala hovispriser men måste väl få ställa kravet att hovslagaren är kunnig, utbildad o gör ett bra jobb på en normal häst?


TS vill inte åka till en specialklinik o betala specialpriser för en häst som inte kräver specialistvård. Klinikhovisen har tom sagt att hon inte behöver komma tillbaka då hästen har normala hovar (varför tror du ont om denne förresten?! att han inte vill ha tillbaka henne för att han då får skämmas?! )

TS har haft otur att sin ordinarie hovslagare och tvingades uppsöka en spec.hovis för att checka läget. Nu har hon fått bekräftat att hästen har normala hovar och att det var hennes första hovis som förstört den pga dålig verkning o skoning.

Nu kan hon i lugn och ro leta en ny bättre hovslagare och betala marknadspriser för en vad jag kallar "normal" verkning o skoning.

Jag tycker att du ska göra som du sagt i många inlägg, dra dig tillbaka. Du har missförstått TS.

// Anni som är glad att hon är kvalitets- och prismedveten och inte tänker låta sig luras att betala ockerpriser för normalt utfört jobb.

Ja herregud säger jag bara,, Hon hade ju en hovslagare som hon betalade normalt marknadsmässigt pris för.

Du skriver att TS haft "otur" med sin ordinarie hovis och behöft uppsöka en specialist till specialpriser för att checka läget.:rofl:

TS har ju inte ens själv kollat av med sin "oturs hovis" om han har ngn form av utbildning, tydligen inte heller om han innehar ngn form av ansvarsförsäkring eller bedriver rörelse.

Det tror väl fasen att en hovis som inte genomgått utbildning, lagt ner upp till drygt 100.000:- på fortutbildning som dessutom bedriver rörelse inte kan sko en häst för under 1.000:-/inkl moms.

Lyssna nu,, man får vad man betalar för, så enkelt är det,,

Om du inte förstår det så är det ju pinsamt.

P.S. Jag har absolut aldrig försökt klanka ner på TS, däremot så försöker jag i upprepade inlägg poängtera att snålheten ofta bedrar visheten!!

Nu gör jag som du säger, drar mig tillbaka, den här tråden är som ett enda stort "eko".
 
Senast ändrad:
Sv: Ny hovslagare har skott, vad tycker ni om detta?

Varför förstöra en svindyr högkvaliterasp på en järnsko när en skiva till vinkelslipen kostar någon tia?
PL
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 754
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 829
Hästvård Hej Fick hem en ny häst i Maj och hon var ny skodd, jag tyckte hon såg lång ut. efter några veckor verkade en hovslagare ner henne och...
Svar
17
· Visningar
7 500
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 989
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp