Sv: Ny häst

Kallblod har man för att dom är så personliga och trevliga indivder, det har inget med någon påstådd trend att göra. Iaf inte från min sida. Vill man ha en häst som tänker själv så skaffar man kallblodstravare, på gott och ont.

Du kan du tänka dig att köpa från Norge?
Jag har sett en som var 160 och jätte, jätte fin.
Hör av dig snarast så får du veta mer...

Klokt val! Jag måste försvara travhästägarna det kan komma mycket positivt med en travtränad häst, lätt att lasta, sko , klippa, oftast lätt att rida in om den inte redan är inriden och dessutom inkörd kan vara trevligt det med på julaftons morgon! Glöm bara inte bort att kolla vad hästen är körd med för typ av vagn/redskap. Kallblodstravaren är lite av en ponny i psyket det bör man nog vara medveten om mycket egna tankar och funderingar från hästens sida. Trevliga personliga och helt underbara hästar! Kolla in www.nordiskridhast.se

Är kallblodstravarna lika hårt slitna som varmbloden tror ni? Jag föreställer mig : större vinstpengar=hårdare liv för hästarna Har haft häst inackorderad i travstall med varmblod iofs för många år sen men det var ingen rolig erfarenhet.

Om du skall köpa från Norge så kolla med DNT och STC innan du köper hästen. Hingstar och ston kan du regga i Sverige. Kostar 1800-1900 kr. Valacker har andra villkor för gränsövergång. Trist om man får fakturor man inte har visst om att man får. Gäller ju travhästar förstås. Norska kallblod är ofta mindre o smäckrare än Svenska, men Guuud, så snygga.

Alla har inte varit lika aktiva på travet. Så det är nog högst individuellt.

Kolla även med STC och DNT om du kan köpa hästen och ha den i Sverige utan att exportera den, ifall du ska ha den som ridhäst och inte tävla...

Ha med dig en "travmänniska" när du köper travare... Som ridmänniska är man inte lika insatt o kan hitta dom detaljerna som tyder på att det kan vara en bra/dålig travhäst att skola om. Jag har haft många underbara år med varmblod som jag skolat om, men även mött sönder-körda hästar.... Så pass på, ta med eller ta hjälp av någon som "kan" travare...

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

rajamaja skrev:
Bor i västsverige, jag har insett att jag nog får lägga en semestertripp norröver om jag ska hitta ngn. Eller köpa en efter foto..... En del lämnar ju provtid visserligen men jag vet att jag skulle ha svårt att skicka tillbaka en häst, risken är stor att jag blir stående men en häst som jag inte trivs med.

Köp INTE efter foto!!! Det kan stå dej dyrt i längden..
Som evis(?) skrev så kan de dras med skit sen travträningen, att de blivit sneda, att de dras med spänningar, eller att de är "heta" (men det är en uppostransgrej vid träningen förstås, bara det att jag vet att många travtränare gärna vill behålla framåtandan i sina kallblod).

Jag skulle ha satsat på en 2-åring. Som eventuellt är inkörd men inte travtränad. Möjligen en 3-åring som inte startat eller som bara startat ett par gånger.

Sen skulle jag ta med mej någon kunnig inom hästens fysik till exempel en utbildad Equiterapueft, kiropraktor eller massör. Inte för att de ska behadla hästen ;) utan för att kunna se hur de rör sej, känna igenom lite, och hjälpa dej att avgöra om hästen måste ha behandling av något slag eller om den verkar mycket fräsch.
Skulle hellre lägga ut 20000:- på något oförstört och ungt än chansa på att köpa en häst för 10000:- (eller mindre) som inte kommer hålla för träningen eller som inte kommer kunna prestera bra utan behandling. Det blir så mycket tråkigare att måsta ta träningen i snigelfart för att hästen har fysiska begränsningar.

Vad gäller gångarterna så kan man ju jobba fram en hel del. Tycker kallblod brukar kunna ha en maffig galopp och ett fint steg i traven men jag är ingen expert på hur man dömer gångarter i dressyr så jag lämnar det lite öppet :p Tror inte de skulle få lika bra poäng på traven som varmbloden men däremot brukar de kunna få till en bra galopp när de har balansen och musklerna för det. Plus att jag tror de flesta kan få ett ganska snyggt steg.

Ja just det: angående temperamentet så tror jag som sagt också att det är bättre att ta en ung och ganska oförstörd häst, har de lärt sej olater kan man relativt snabbt lära om istället för att de har fått tagit över kommandot eller stressat största delen av sitt liv :p

Ska du skaffa en förstahäst skulle jag överhuvudtaget inte satsa på ett kallblod men man kan hitta riktigt fina exemplar vad gäller mentaliteten. Är du lite insatt i stammen hos kallblodstravare brukar man också i viss mån kunna räkna ut vad de har för knas för sej ;)

rajamaja skrev:
Ska framigenom börja leta ny häst. Jag har börjat nosa lite på AR och vill gärna fortsätta på den vägen. Har alltid förut haft halvblod men funderar nu på kallblodstravare. Är det svårt att hitta en sån med hyfsade gångarter? Det står oroväckande ofta i annonsen " kräver rutinerad ryttare" varför tror ni, är dom stirriga? (hästarna alltså, inte annonsörerna) För och emot, tack!

Hejsan!
Varför inte titta lite på en Lipizzaner? De ligger i samma prisklass som kallbloden. Dock kan de kanske vara svårare att hitta, men letar du i hela norden så finns det i alla fall ett flertal "vuxna" hästar.

Lycka till med din nya häst!

Varför inte? Har du en sån? Har bara sett ett fåtal, få av dem hade en bra trav men jag hade kanske otur. Berätta gärna lite mer om rasen jag är öppen för förslag när det gäller raser som passar denna typen av ridning. (Ja,ja AR passar alla hästar jag vet) Den underbaraste häst jag har sett var ardennerkorsning!

Vill också säga att går man in på uppfödares sidor så är det många som har åringar till salu, de är ju inte travtränade ännu.

Gå in på http://www.sleipner.org och under länkar så finns det länkar till uppfödare.

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar