Sv: Ny häst
rajamaja skrev:
Bor i västsverige, jag har insett att jag nog får lägga en semestertripp norröver om jag ska hitta ngn. Eller köpa en efter foto..... En del lämnar ju provtid visserligen men jag vet att jag skulle ha svårt att skicka tillbaka en häst, risken är stor att jag blir stående men en häst som jag inte trivs med.
Köp INTE efter foto!!! Det kan stå dej dyrt i längden..
Som evis(?) skrev så kan de dras med skit sen travträningen, att de blivit sneda, att de dras med spänningar, eller att de är "heta" (men det är en uppostransgrej vid träningen förstås, bara det att jag vet att många travtränare gärna vill behålla framåtandan i sina kallblod).
Jag skulle ha satsat på en 2-åring. Som eventuellt är inkörd men inte travtränad. Möjligen en 3-åring som inte startat eller som bara startat ett par gånger.
Sen skulle jag ta med mej någon kunnig inom hästens fysik till exempel en utbildad Equiterapueft, kiropraktor eller massör. Inte för att de ska behadla hästen
utan för att kunna se hur de rör sej, känna igenom lite, och hjälpa dej att avgöra om hästen måste ha behandling av något slag eller om den verkar mycket fräsch.
Skulle hellre lägga ut 20000:- på något oförstört och ungt än chansa på att köpa en häst för 10000:- (eller mindre) som inte kommer hålla för träningen eller som inte kommer kunna prestera bra utan behandling. Det blir så mycket tråkigare att måsta ta träningen i snigelfart för att hästen har fysiska begränsningar.
Vad gäller gångarterna så kan man ju jobba fram en hel del. Tycker kallblod brukar kunna ha en maffig galopp och ett fint steg i traven men jag är ingen expert på hur man dömer gångarter i dressyr så jag lämnar det lite öppet
Tror inte de skulle få lika bra poäng på traven som varmbloden men däremot brukar de kunna få till en bra galopp när de har balansen och musklerna för det. Plus att jag tror de flesta kan få ett ganska snyggt steg.