Ny häst, vilken ras?

Sv: Ny häst, vilken ras?

Jag kommer faktiskt inte ihåg :o Hmm *kliar mig i huvudet*
Jag ägde honom för 3 år sedan. Claudius. Stod i Nora innan jag köpte honom. Sålde honom till någonstans i surahammarstrakten.

Nej, han ser inte så mkt Morgan ut nej.
Här är en exteriörbild från när jag haft honom 2 månader (när jag köpte honom hade han knappt en muskel i ryggen, svankig och bukig).
3.jpg

(ursäkta trådkap! :o)

Lugnt :p

Men usch nu behöver jag peppning... kunde inte sova igår och var så orolig :o Det är ju lite läskigt att gå från de trygga islandshästarna jag sysslat med de senaste 4 åren... men jag vill ju så gärna byta inriktning, och det är ju otroligt spännande ändå :D
Men alla (de jag umgås med, förutom min pojkvän :love: ) tycker jag är helt knäpp och säger att jag bara kommer sakna islandshästarna. Mina föräldrar tycker det är helt fel och tror att stora hästar bara kostar mycket och skadar sig hela tiden, det tror kompisarna också.
Det gör ju inte direkt att det blir mindre jobbigt för mig, för även fast jag vet att jag vill är det ju läskigt :crazy: Har varit så glad sen jag började kika på storhäst, ler när jag tänker på kommande provridningar ;) och så kommer alla negativa människor och dödar min glädje :mad: (lite överdrift)

Islänningar har ju rätt mkt problem också, jag tänker mest på spatt och exsem.
Se till att välja en häst du känner att du kan lita på, som du gillar. Och som går igenom veterinärbesiktningen! (och inte har vilat ett halvår eller så precis innan för då kan det komma fram massa problem när man sätter igång dem).

Hej!
Ja att skaffa en ny häst är ju inte så lätt :)
jag tror att någon form av "arbetshäst" eller något kraftigare hade passat dig :)
det känns som att du är ute efter en lugn, trygg, stabil och klok häst? :)
en nordsvenk kanske inte är så väl lämpad för dressyr, men en mycket trygg häst ;)
annars hade jag satsat på en korsningshäst på 150-160 cm :)
själv har jag en korsning på 154 :)

Ja precis, de har dessutom känslig mage = fång. Ja vet. besiktning är ju en självklarhet...
Clarissasweet: Nordsvensk är ju super mysiga, verkligen. Men jag tror ändå en lättare häst skulle passa mig. En häst på 150-160 vore ju väldigt bra, men de är lite ovanligare och även om den är större än så, gör det inget så länge den är lättriden och passar mig :)

Jag har kommit fram till att jag faktiskt inte tycker 160, tex, är för stort, det är bara vanan vid mindre som gör mig nervös, hehe. Men en häst på 160+ bör ju vara av lättare typ för att jag inte ska bli för liten :D
Jag kollar på alla olika sorters hästar :)

Ja nu har jag varit och kollat på den första storhästen! :banana:
Jätte trevligt och ädelt fullblodssto. Det var lite intressant att rida, eftersom jag inte ridit något annat än islandshäst på 2 år :D men jag hittade knapparna någorlunda bra, och det var jätte kul!
Tyvärr så fastnade jag inte för henne, hon var super trevlig och rolig, men inte min häst liksom... Men det jag bestämt mig för är att jag inte ska ha islandshäst igen, jag återgår inte till flack galopp efter att ha provat sluta i galopp :d

Men ska provrida en connemara valack i helgen, väldigt stabil och snäll. Skimmel och maffig också :love:

Spännande :D

Ohhhh maror är FINA :)

Hoppas det går bra, jag är en sån där som sedan ajg var 10år har hoppat mellan isisar och "mindre stor hsätar/ponnyer" och kan aldrig nånsin välja :/
ÄR fortfarande i samma sits, har en arab, och var på väg att köpa en isis hignst jag blev kär i i mitt stall men han gick inte igenom bes, i förrgår :( pga, hälta så nu är det sådär..jobbigt, för nu vart jag sugen på en häst till, lite äldre att verklgien kunan rida mer på (araben är bara 3år) och fy fasan vad svårt det är att välja!

Visst blev man höjd feg när man suttit på småttingar ett tag haha. (innan jag köpte araben så hade jag hållt på med isisar flera år och sen ahft avbrott så araben var jättestor på 153 tycker jag haha)

Du får hojta till när du varit och provat connemaran! :)

Ja då har jag varit och provridit häst nr 3 ;) . 14 årig connemara valack, jätte snäll och lätt i hantering, mysig osv osv. Skulle ha varit bra om den inte varit för barnriden, mest barn som ridit senaste 2 åren :/ han skulle ju ändra sig efter ryttaren efter ett tag, men nja... inte riktigt värt pengarna :( .

Nu går det lite segare med hästarna men jag siktar fortfarande på att ha en ny häst till våren! :o men jag har så dåligt tålamod, vill hitta en häst NU :D

Som någon undrade varför man rekomenderar sin egen hästras så valde man gu givetvis den av en anledning. För den e bäst :rofl:

Jag får ju då ta och rekomendera min. Fellponnyn

En mångsidig häst. Säker på foten. Mellanprisklass. Söt. Kan finnas exemplar (framför allt vallacker) över de tillåtna 142 cm. Används inom både ridning och körning.
Hittar man ett bra exemplar så har man hittat en häst med den underbaraste traven som finns. De går nämligen med ett något högre knälyft vilket gör en behagligare gång. Man liksom flyter fram :bow:

Sen gör det ju inget att majoriteten är svart som natten och har härlig man och svans, samt lagom med hovskägg..

Som någon undrade varför man rekomenderar sin egen hästras så valde man gu givetvis den av en anledning. För den e bäst :rofl:

Jag får ju då ta och rekomendera min. Fellponnyn

En mångsidig häst. Säker på foten. Mellanprisklass. Söt. Kan finnas exemplar (framför allt vallacker) över de tillåtna 142 cm. Används inom både ridning och körning.
Hittar man ett bra exemplar så har man hittat en häst med den underbaraste traven som finns. De går nämligen med ett något högre knälyft vilket gör en behagligare gång. Man liksom flyter fram :bow:

Sen gör det ju inget att majoriteten är svart som natten och har härlig man och svans, samt lagom med hovskägg..

jag har bara sätt fellponnyer på bild men ack så vackra de är!!! men hur får man tag på en sådan!? har ALDRIG sett en annons med en fellponny. antar att de är rätt dyra... vad menar du med mellanpris?

Hittade faktiskt en fellponny som är till salu nu för typ lite över 40000, 146 i mankhöjd ;) fast jag tyckte inte den var något för mig, tror den var lite ung... men fiiin

Jag tycker personligen att rasen inte har någon betydelse, det är individen. Om man inte ska hålla på med avel så klart. Jag har två korsnings valacker på 152 och 157. Vi gissar att det är lipizzaner i den ena och travare i den andra. Men vi har ingen aning. Den som är 152 och travarkorsning är ganska nyköpt så jag vet inte så mycket om honom, mer än att han är den snällaste häst som finns. Jag har alltid varit fastbesluten om att aldrig köpa en travare, men jag bryr mig inte alls om hans konstiga trav, för han lyssnar på mig och han är det sötaste i världen. Den andra killen har jag tävlat på lägre nivåer, men nu rider vi mest ut i skogen.

Så jag vill bara säga att rasen har ingen betydelse, kanske ska tillägga att jag även har haft fullblod och halvblod tidigare, men även en fjording. Så leta efter andra kvaliteter hos hästen än just rasen. Var lite öppensinnad så kanske du hittar en guldklimp där du minst anar det=) lycka till

Har du samma resonemang när du köper hund? Är det inte bättre att verkligen kolla upp vilka kvaliteter man är ute efter hos ett djur och sen leta upp den ras som verkar passa in på kriterierna som man har och sedan leta efter en lämplig individ inom den rasen? Chansen att man hittar det man verkligen vill ha borde vara mer än fördubblad på det viset.

jag har bara sätt fellponnyer på bild men ack så vackra de är!!! men hur får man tag på en sådan!? har ALDRIG sett en annons med en fellponny. antar att de är rätt dyra... vad menar du med mellanpris?

Du har PM :bump:

Hittade faktiskt en fellponny som är till salu nu för typ lite över 40000, 146 i mankhöjd ;) fast jag tyckte inte den var något för mig, tror den var lite ung... men fiiin

Finns flera till salu. :) Sök inte bara på Fellponny. Sök ev på mini Frieser ibland
(Fellen härstamamr från Friesern därav namnet, dock tycker jag inte det är rätt att kalla dem detta.)

Nu händer det grejer här gott folk... ;)

Var och provred en ponny som kom från tyskland i augusti. Inte särskilt utbildad, lite jobbigt att galoppera speciellt i vänster. Fin i ridningen, inte utbildad något men väldigt vaken och känslig och det den kunde gjorde han perfekt. Lite problem dock, kunde bli rädd vid uppsittning (inte van vid sadel, bara riden barbacka i tyskland tydligen), hade lite andra problem i hantering också, men som snabbt försvunnit. Väldigt lättlärd häst, rolig att rida. 6 år gammal, och snygg! Och kan gå långt, men de kommer ta tid, men han verkar inte svår. De visste inte om han var trafiksäker eftersom de inte mött några stora fordon än men han är inte rädd för bilar och är inte tittig i allmänhet, de har inte provat klippt honom, inte provat lasta. Det kan jag dock överse för jag tycker utmaningar är kul och det skulle höja mitt självförtroende. Men, en sak jag tänkte på var att han håller svansen snett, och inte bara under ridning. Inte så mycket dock, hade varit mycket mer i när de fick honom, och han är ju outbildad och oliksidig...
Gillade honom verkligen men tänkte att det kan vara bra med opartiska åsikter :D känns som en häst som kan utvecklas enormt, men som sagt känslig och vaken och inget häst man slänger sig upp och bankar på :p

6 år, (blir 7 nu?) och kommit från Tyskland...och så lite utbildad. Låter lite mysko. Tyskarna utbildar gärna sina hästar tidigt. Och bara riden barbacka? Har den sadeltvång?

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 119
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama