Ska prova släppa honom på banan med en häst han är trygg med.
Kommer inte ge upp ännu, flera duktiga i stallet har erbjudit sig att vara med mig vid intag osv nu ett tag. En equiteraput kommer om en vecka och ska känna igenom kroppen på honom.
Just nu känns de bara skit jobbigt och inte alls kul att åka till stallet..men fått pepp av många i stallet så ska ge de en chans iaf
Det låter som en god idé. Jag funderar också på longering. Jag lärde mig en sak den hårda vägen, som jag vill dela med mig av.
I vintras köpte jag en ny häst och jag visste inte ens att hon var riden bara tre månader.
Eftersom vi inte kände varandra och hon var ny i stallet så utgick jag från att longera lite innan jag satt upp, eller släppte henne i ridhuset först, för att kolla av energinivån.
Longering fungerade i kanske två, tre minuter, sedan vände hon sig mot mig och reste sig, eller försökte springa iväg med mig kanandes efter.
Det blev aldrig bra, så jag började fundera på om hon ens longerats förut.
Efter lite research så fick jag veta att hon ju blev inriden i slutet av sommaren 2018 och hon såldes till Sverige i september.
Då förstod jag att det hade varit mycket för henne de senaste fyra månaderna så jag bestämde mig för att låta henne vila ett par veckor. Under den tiden gick vi lite promenad och jag pysslade med henne i stallet.
Efter vilan var hon helt fantastisk, men jag skall erkänna att jag inte tagit upp longering igen. Jag tror ingen lärt henne det, det verkade som om hon inte alls förstod vad som förväntas och dessutom var det tråkigt.
Nu tror jag iofs att jag skulle kunna ta upp det igen eftersom vi numera har en god kontakt. Hon söker kontakt med mig, som hon inte gjorde det första halvåret.
Så min fundering angående din häst är att du kanske skall backa bandet. Se honom som en nyss inriden häst, och den hade vid det här laget behövt en vila.
Och mycket fostran/träning i socialt umgänge med människor.
Jag hanterar min häst som om hon vore fyra år, och inte sex. Eftersom hennes ridträning varit igång ett år, och inte tre eller tre och ett halvt, för andra hästar i motsvarande ålder.
Hittills har mitt sätt att hantera henne känts bra.
Men jag skall ödmjukt också säga, att jag inte haft dina erfarenheter. Min häst har varit försiktig och inte någonsin sprungit ned mig eller gjort mig rädd.
Hon var lite ängslig i stallet när hon var ensam första månaden, men sedan har hon inte brytt sig om någonting. Hon är cool i alla lägen.