J
Jamme
Sv: Ny häst som bråkar
Skönt att läsa att det går bättre nu!
Skönt att läsa att det går bättre nu!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo men faktum är att det är inte alla hästar som börjar resa sig o skena när dom flyttar till ett nytt ställe. Tycker vi ska sluta prata om det som om det är 100% normalt och nästan okej.
Min häst såldes också som "snäll" och visst har han "testat" (har haft honom i 4 månader nu) men bara på småtjafs-grejer, INTE på det dramatiska sättet att han reser sig och springer tillbaka till stallet. En häst som är "snäll" och väluppfostrad ska inte göra det enligt min mening, oavsett vem som sitter på den.
Och den här hästen påstods vara bra för en nervös ryttare. Jag är nervös ryttare och hade jag köpt den hästen och den hade gjort så, så skulle jag förmodligen inte vågat sitta upp på den igen. TS kanske får ordning på sin häst pga att hon har viss erfarenhet men hade den sålts till en som verkligen var orutinerad/nervös hade det kunnat sluta riktigt illa.
Så jag tycker ändå att det är knepigt.
Jag har aldrig sagt att det är "ok" av hästen att göra så, men jag tycker inte man ska få panik o lämna tillbaka hästen redan efter 2 veckor för att den testar!! Det är INTE ok att en häst stegrar sig, men har den aldrig gjort det innan är det antagligen antingen du som ryttare som gör fel, utrustningen som är dålig eller något i hästens omgivning som den är rädd för. Jag tycker det är lite vekt att ge uåpp efter 2 veckor och gå miste om den underbara känsla man får när man får rätt på hästen (kan ta lång tid). Jag tycker åtminstone att man ska ge det ett halvår, sen kanske man kan överväga om det verkligen var en häst som passade just mig.
Jag tycker folk i tråden har missat att du INTE är ngn nybörjare och INTE hade som krav att hästen skulle vara lämplig för nybörjare, men att säljaren ändå kommenterade att hästen VAR så snäll. dvs säljaren har INTE haft ngt intresse att "pracka på" hästen på köparen utan beskrev hästen så som den uppfört sig på dennes ställe.
tycker folk verkar missa det här i tråden. samt att huruvida hästars beteende blir till ovana och rutin, till största delen beror på människan hanterar "problemet" första ggerna beteendet uppstår.
Människor skapar oftast de ohanterbara hästarna, dvs de som blir ohanterbara i längden.
det verkar som många letar efter en garanti att få en häst som funkar till 100 % i alla lägen, fast människorna är rädda och osäkra i grund och botten? Jag tror att det är mkt höga krav att ha på ett djur.
Jag citerar TS:
"Säljaren sade att hon var en mycket lättriden häst som kan ridas av nästan alla. Hon var en häst som skulle passa en som inte kan så mycket och en som är lite rädd av sig."
Ingen letar efter garantier på 100% dittan och dattan, det som jag pratar om är hur hästen har enligt TS marknadsförts och jag menar att den har marknadsförts helt fel då den har marknadsförts som passande en viss sorts ryttare och det visar sig att den passar inte den sorten ryttare alls. Jag tycker att man som säljare tar på sig ett stort ansvar när man säger som ovan om en häst.
Sen att både TS och hästen hade den turen att hon inte var en sån ryttare, och att hon tänker klara ut situationen, är väl bara bra. Men faktum kvarstår.