Sv: Ny häst som bråkar
Hon har inte varit hos dig så länge.
Ta det lite lugnt, vänta ut henne. Träna ledarskap och var väldigt konsekvent. Jag köpte precis en sådan häst som du beskrivit här, men hon var heller ingen gudahäst när hon kom. NU är hon däremot det, men så har vi också varit tillsammans i tre år. Det tar TID att lära känna varandra, vissa behöver längre tid än andra.
MEN så finns det ju också dom hästar som liksom går igenom någon slags personlighetsförändring när dom byter ägare. Det hände ett litet shettissto som vi köpte för några år sedan.
Hon var jättegullig och go´där vi köpte henne ifrån. Hanterades av barn och verkade gudasnäll. Vi köpte henne till dottern, då fyra eller fem år gammal, minns inte exakt.
När hon kom till oss började hon med att brunsta. Helknäpp blev hon men vi tänkte att det beror väl på brunsten. Brunsten försvann men knäppheten bestod. Tillslut gick det inte att ha henne ihop med dom andra hästarna, hon attackerade direkt.
Det gick inte att gå in till henne i boxen, då vände hon rumpan till och slog. Hon blev näst intill ohanterbar. Den lilla skiten!
Vi satte ut annons på henne, VÄLDIGT billigt, där vi påtalade problemet. En person ringde, deras tonåriga dotter ville ha en körponny. Dom fick köpa henne men var fullt medvetna om hur hon varit.
Det hjälpte inte att byta hem igen, hon var helt tokig. Dom fick ta bort henne. Tyvärr.
Usch, nu kom jag ju inte med någon upplyftande historia, kände jag... Men jag skulle tro att det här är ganska ovanligt. Så är nog inte fallet med din häst. Hon testar dig, helt enkelt. Dock på ett ganska obehagligt sätt.
Lycka till iaf. Jag hoppas att hon blir den häst du ville ha.