Ny Häst, lite frågor.

S

Suprize

Första dagarna

Hejsan, vad gör ni de första dagarna med den nya hästen?

Sv: Första dagarna

första dagen eller andra beroende på vilken tid den kom och hur den beter sej, så skulle jag bara låt den gå i hagen. Sen skulle jag nog bara skritta ut lite på den och lära känna den. Skulle inte börja emdn ågot hårdpass.

Hästen får bekanta sig med sin nya hage och hästarna första dagen. Sen beror det på hur hästen är... vissa finner ju sig i flytten väldigt snabbt.

Första gången jag tar in den brukar jag bara pyssla och sen göra lite markövningar på banan. Så hästen känner sig trygg på gården och vet att den hör hemma där, om den skulle rymma.
Andra dagen brukar jag gå en promenad. Sen efter det beror allt på om jag har sadel, hur hästen är i humöret och hur väl riden/hanterad den är. Oftast rider jag ut en kort tur första gången jag rider.

Jag har alltid gått ut promenader och longerat innan jag suttit upp på hästen.

Får ev. snart hem en ny häst, och först kommer jag att låta han vänja sig vid sitt nya hem och sina nya vänner på betet, om han inte kommer senare så att han kommer vid uppstallningsdags, fast då gäller ju såklart samma där, att han får vänja sig vid det nya hemmet.

Sen kommer jag att gå ut och gå, visa han omgivningen och träna "The seven games" med honom, och tills vi hittat en sadel ska jag nog försöka tömköra så mkt jag kan.

Och sen börjar jag smått rida :)

Jag har gjort ungefär likadant med alla mina hästar.
Första dagen får h*n bekanta sig med det nya stallet, kommer hästen på dagen så har jag tagit in den & borstat/pysslat på kvällen.
Sen har jag gått promenader med den de första dagarna & bara "chillat".:D
Sen efter ca 4-5 dagar har jag skittat ut lite, jag skyndar hellre långsamt.:)

Beror lite på vad det är för typ av häst. Om det är en lugn stadig eller osäker och nervös.
Jag låter alltid mina hästar stå inne i stallet första natten med en ny häst. Så den får lite "hemmalukt". Släpper ut den i hagen ihop med den lugnaste hästen först och ser att det funkar innan de andra presenteras.
De första dagarna låter jag den vara och bara borstar den och hanterar den.
Skrittar ut en kort runda efter ca 4-5 dagar och utökar efter hand. Är det en orolig häst börjar jag med att gå ut och gå.
Tycker det känns viktigt att hästen ska börja känna sig hemma innan man ställer för stora krav på den.
Men visst är man sugen på att genast börja rida och kunna använda hästen.
Tror man vinner i längden på att ta det lugnt i början.

Prat, mys, ledarskap och promenader första veckorna.

Men då har jag bara köpt sommarfeta hästar som redan varit i dålig kondition. Är ju annorlunda om man köper en häst i tävlingskondition.

Hm den första agen får den vara andra dagen rider jag i en paddock vill vara inlåste om något händer..Rider i paddocken enbart den första veckan.. sedan vecka 2 rider jag ut med något endast skritt sedan kör jag på som vanligt

Ingenting annat än att låta den gå i hagen, eller möjligen ledas mellan hage och box.

Immer

Första dagen jag började med den nuvarande hästen så kom jag till stället han redan stod på (jag är bara ryttare till honom) och jag skrittade ut med ngra andra som har hästar där. ryktade mycket och lärde känna de första dagarna, mycket skritt i skogen. sen började jag rida hårdare succesivt.

Första dagen står den inne med de nya stallkompisarna just för lukten som någon påpekade. Då har vi också ställt den bredvid den häst som det är tänkt att tillbringa första dagen i hagen med = en lugn och snäll häst. Då har de haft natten på sig att bekanta sig och lukta på varandra. Andra dagen introduktion av hagen tillsammans med boxgrannen. Kanske en dag till beroende på hur det fungerar. Sedan har vi fortsatt få in den i flocken om den ska gå med fler hästar. I övrigt har vi låtit den vara. Detta har tagit 3-5 dagar. Första ridpasset är alltid ihop med den häst man ser den har knutit an till. Då har vi skrittat ut och låtit den trygga hästen gå först och den nya bara fått följa efter. Sedan rider man själv samma runda som den fått gå tidigare. Denna inkörningen tar för oss ca 2 veckor även om den nya verkar lugn och trygg så låter vi det ta den tiden. Vi är noga med att under dessa veckor hålla ganska hårda rutiner, alltså göra lika dant hela tiden, ta ut och in i samma ordning, ge foder på samma tider o s v. Ofta har vi märkt att det kommer en reaktion efter några veckor, lite av testdagar där den ifrågasätter om den verkligen kan lita på oss. Plötsligt ska den inte gå den rundan den nu gått tio gånger, den ska inte bli fångad i hagen eller är allmänt lite stökig. Då gäller det att vara lugn och bestämd och fortsätta med samma rutiner som tidigare och sedan brukar det lugna ner sig. Man allt detta beror naturligtvis på hästen. En äldre tävlingshäst som är van att komma på nya platser och ha nya hästar runt omkring sig anpassar kanske sig snabbare än en unghäst som flyttar för första gången i sitt liv.

Låter den bekanta sig med nya kompisar och nya rutiner. Undviker att pyssla med den i onödan, utan kollar mest bara så att inga skador uppstått.

Det är olika på olika individer hur snabbt de anpassar sig, vissa hästar tar lång tid på sig att känna sig trygga i sin nya miljö, medan andra ligger ner i boxen första natten. :)

Jag promenerade med min. Allra första dagen fick han bara vara i hagen, dock.

Gå i hage (bredvid de kommande hagkompisarna), kortare promenader i närmaste omgivningen för att lära känna den. Ev hälsa på en kompis genom boxgallret om möjlighet finns. Mest bara ta det lugnt och bo in sig.
Efter 3-4 dagar lite ridning i paddock eller lugn uteritt om jag har sällskap. Hopsläpp i hagen. Då också börja prova sådant som kan vara lite "läskigt" som att stå i spolspiltan, leda/rida i ridhuset med "inhyrda" personer som klampar på läktaren m m (beror ju på vad hästen är van vid sedan tidigare). Förstås inte allt samma dag:laugh:.

Hejsan, vad gör ni de första dagarna med den nya hästen?

Jag ska få hem en häst som har blivit misshandlad för 5år sen.
så den behöver mycket förtroende för mig.

så när han kommer första dagen, kommer jag bara pyssla om honom och mysa i stallet, och bekanta sig med sina hag kompisar på betet.

andra dagen går jag en promenad eller tömkör. och pysslar om den mycket ! och verkligen ger han kärlek.

3dje dagen ska jag nog börja skritta lite smått.
men bara i skogen, så han får se lite runt omkring.

skritta gör jag nog några dagar till, sen börjar jag smått ha lite kul i skogen :)

jag har borstat&gosat mde den dagen den kom& sen dagen ddärpå har jag longerat och sen ridit. :laugh: så tyckte förra ägaren& stallägaren jag skulle göra. :p

Pysslat mkt!
Lugna uteritter och lite jobb på ridbanan. Jag har visserligen alltid haft Lugna hästar men i bra kondition, då tkr jag att det är bra att rida ungefär som tidigare ryttaren gjorde. Man har ju ingen lust att efter en veckas vila ha en häst med värsta överskottsenergin så man inte ens vågar rida:p
Men självklart inga super-höga krav på hästen de första dagarna utan att man har tålamod.
Kommer den nya hästen med sin gamla ägare/ryttare kan det vara bra att passa på (om personen har tid att stanna en stund ) Rida ett lättare pass på tex ridbanan med ägaren/ryttaren närvarande. Då kan man få lite tips hur hästen ska ridas, om den beter sig annorlunda osv.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama