Ny Häst, lite frågor.

Sv: Första dagarna

Första dagen så lät jag min ta det lugnt, gå ut i hagen och lata sig.
Sen så tog vi ett lättare joggingpass och sedan så red jag på som "vanligt"

När jag köpte min ponny så hade hon redan rest land och rike runt hela
året på olika tävlingar så hon var inte så chockad över ett nytt stall.

Första dagarna lägger jag tid på att lära känna hästen, gå ut på en promenad och bara vara, studera hur den är i hagen osv.

Det beror ju helt på hästen. Men i regel är väl bekantning med gården nr 1. Att bara umgås hemma på gården, gå runt och titta på allt, kliva lite på banan, undersöka bakom ridhuset, etc. Sen börjar jag nog inte med något hårt arbete första veckan. Av den enkla anledning att hästen troligen har en hel del annat i huvudet just då. Det är ny omgivning, nya människor, nya rutiner, nya lukter, nya hästar och en flock som den behöver hitta sin position i. Men om jag rider på banan eller ute har ju ingenting med det att göra. Man kan göra mildare saker, lekar och bekanta sig på banan såväl som i skogen, uppsuttet eller från marken.

Jag väljer själv ofta att börja från marken.

Skulle låta hästen bekanta sig med omgivningen. Skulle börja longera, gå promender. Skulle nog inte rida första veckan. Men som sagt det beror nog på din häst. ;)

Svara gärna! :)

- När brukar ni för första gången rida på den nyinköpta hästen?
- Släpper ni ihop hästen med dom andra hästarna direkt eller väntar ni, isåfall hur länge?
- När är första gången ni rider ut på den nya hästen?
- Hur brukar första 24 timmarna se ut med nya hästen?
- När är första gången ni rider lektion för er tränare?
- När brukar första tävlingen vara?

Flytta gärna tråden om den kom fel :p
:)

Sv: Ny Häst, lite frågor.

Jag kan säga hur det var när vi köpte min nya häst för någon månad sedan! Men det skiljer sig säkert mycket mellan olika hästar! :)

- När brukar ni för första gången rida på den nyinköpta hästen?
Red dagen efter han kom till oss

- Släpper ni ihop hästen med dom andra hästarna direkt eller väntar ni, isåfall hur länge?
Vår häst var van att gå ensam så han går själv i hagen med häst på andra sidan staketet.

- När är första gången ni rider ut på den nya hästen?
Skrittade en liten sväng på fältet med sällskap både med människa på marken och annan häst första eller andra dagen.

- Hur brukar första 24 timmarna se ut med nya hästen?
Kom på kvällen, gick en sväng för att sträcka på benen efter resan och visade hagen han skulle gå i nästa dag. Ställde in honom i stallet hos sin nya stallkompis och såg till att han hade det bra med mat, hö och vatten. Åkte hem för att låta honom vara ifred och vänja sig i lugn och ro. På morgonen leder jag runt hästen i hagen igen för att visa eltrådarna och släpper honom. Kollar att han lugnar ner sig och ger honom hö. Lite senare på dagen rider jag en stund i paddocken tillsammans med en annan ryttare för att hästen inte ska känna sig ensam och osäker. I början blir det mycket promenader med hästen också!

- När är första gången ni rider lektion för er tränare?
Efter 1-2 veckor

- När brukar första tävlingen vara?
Ska ut på första tävlingen i slutet av augusti, dvs ca 2 månader efter vi fick honom.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama