Ny häst i hagen

N

noblesse

Jag undrar hur ska jag ta in en ny ponny i hagen med 2 andra ponnier. Jag kanske ha ha honom i en hage bredvid så de kan bekanta sig genom stängslet, eller....?Alla 3 är snälla annars.
Tacksam för förslag:bump:

Sv: Ny häst i hagen

Hur är de i rang? Är de snälla i allmänhet betyder inte det att de är snälla mot alla hästar. Jag släppte ihop mitt sto med en valack som skulle vara jättesnäll mot andra, och min häst går i hop med i stort sett vilken häst som helst. Men tji fick vi, den "snälla" valacken accepterade min häst men var elak mot henne om hon kom nära, min häst var tillslut jätterädd för den, sprang bla. genom ett elstaket när hon blev trängd i ett hörn (Nu går de inte tillsammans längre). Förut i mitt gamla stall släppte vi bara in nya hästar direkt i flocken men då var de fler, 5-6 stycken och det gick alltid bra. Tror det är skillnad att göra så mot för att släppa i en ny häst till två stycken som bara har varandra att ty sig till.

Så jag tycker att bekanta sig någon dag med ett stängsel imellan kan nog vara en bra idé.

att låta dom hälsa över staketet är väl kanske inte de bästa för då är de nog risk att staketet åker.

däremot att låta dom titta på varandra på håll ett tag kan hjälpa väldigt, varje gång som ja släppt ihop och dom har tittat på varandra länge så har de varit näst intill problemfritt.

sen tycker jag de är snällast mot hästen att låta dom hälsa på den som är högst i rang först och sen släppa in den andra.

Tack för svare!
Jag ska nog låta honom hälsa på "bossen" först några gånger. Sen får vi se.:bow:

Låt inte hästarna hälsa över staketet eller när ni håller dem i grimma!
Genom boxgallret brukar funka bra, för det är ganska stabilt. ;)

Börja med att släppa ihop nykomlingen med den som är högst i rang, och släpp sedan in resten en efter en när de kommit överens.

På mitt stall så släpper vi den nya hästen i en hage brevid och det brukar gå jätte bra! Efter cirka två veckor så släpper vi in den nya
hästen i hagen då hästarna inte får mat. Då får han/hon gå
till den lediga hagen och äta där. Så gör vi i cirka 1 vecka och sedan
så släpper vi ihop dem på heltid om nu allt har gått bra på de
tidigare stadien ;)

Detta brukar funka jätte bra om nu inte det
är så att den nya hästen är jätte tyken eller att
det är någon annan häst som har problem med detta.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar