ny fråga om galoppfattning!

A

armando

okej, nu har jag en annan fråga ang. galoppfattningar.

tränare 1 säger till mig när min häst inte tar fattningen ordentligt
att jag ska ta ner honom till en lugn trav igen och göra om fattningen, nu mer sansad och bestämd/tydlig.

tränare 2 säger att jag ska fortsätta att trycka på hästen ytterligare innan jag tar ner honom för att jag iaf ska få något svar på skänklarna.

Jag tror att tränare ett tycker att den misslyckade fattningen beror på mig, och tränare 2 tycker att den beror på hästen?

men hästen svarar på skänklarna i form av slängtrav, så visst ökar han.

vad tycker ni låter mest rätt?

Sv: ny fråga om galoppfattning!

Jag är av den åsikten att när hästen gör "fel" så är det ryttaren som har gjort fel, ryttaren har inte varit på "samma våglängd" som hästen och inte "pratat samma språk" så att hästen förstått vad den ska göra. Man strävar ju dessutom efter att hästen hela tiden ska vara i balans och det är den inte när den slängtravar. Därför blir det mycket svårare för hästen att fatta galopp ur slängtrav. Så att man får galopp då är mer en ren lyckträff och det är inte säkert att hästen blev klokare på vilken hjälp den ska fatta galopp. Så jag anser att tränare 1 har mest "rätt".

/Sara

Jag säger också tränare ett. Målet är att fina, mjuka hjälper ska hästen svara på. Man kan jaga in (eller tvärdra) ALLA hästar till att öka eller minska tempo.

Genom att ta tillbaks hästen i lugn trav och göra om fattningen så talar du om för hästen hur den skall vara inför fattningen, (lugn och uppmärksam) och lär den lyssna på den exakta hjälpen för galopp du ger.

jag tycker att tränare 1 har mest rätt, men är det så att hästen bara är slö och ignorerar dej, tycker jag att du ska göra som t 2 säger iaf nån gång för att "väcka" hästen

tack för svaren, det var precis så jag kände..

Det Princecfair sa kan nog behövas på min häst, någon gång, då och då.

Jag tycker att tränare 1 har rätt med det tillägget att hästen kanske måste väckas, men det innan själva fattningen. Gör hästen uppmärksam på din skänkel redan i traven, kankse knacka till nån gång för att visa "här är jag och snart kommer det en hjälp".

Min ridtravare som håller på att skolas om tar fattningen mycket bättre om han går samlat och gärna lite för kort trav. Förmodligen för att han inte orkar riktigt och går över i galopp för den saken. Vilket inte gör något nu när jag tränar in galoppfattning.

OM han svara med slängtrav vilket han kan göra i bland så saktar jag av och börjar om från början. Tycker inte han ska slängtrava in i galoppen.

Detta är min åsikt som fungerar på min häst men jag håller med tränare 1. Det behöver ju inte vara ditt fel. Beror ju på om hästen kan galoppskänkel iofs. Utgår vi från att han kan den ja då är du inte tillräckligt tydlig men du ska ändå inte slängtravar.

Vad händer om du går ner i skritt och gör fattningen där? fatta-bryt av, upprepa tills hästen är lydig för fattningshjälpen. Gå upp i trav, eftersom hästar är vanedjur har den förstått att det är galopp nu, håll den balanserad och aktiv, fatta galopp. När den har förstått att det är galopp och blir beredd för fattningshjälpen kan du använda mindre grova och slipper trycka på honom i slängtrav, passa på att berömma när hästen gör rätt. En bra galoppfattning = bättre galopp. Genom att göra som tränare 1, ger det bättre resultat i längden. Tänk på att behålla balansen och aktiviteten. Att det är lydig för skänkeln får du kolla in, antingen i skritt eller trav, men inte i samband med fattningen.

Hoppas det inte blev för luddigt skrivet, att du förstår vad jag menar. ;)

Det beror på. KAN hästen eller är den outbildad? En outbildad häst sitter jag kvar i galoppfattningen på, den har förstått att något ska hända, men hjärnan har inte fått signalerna till benen än, liksom.

På en äldre häst släpper jag inte iväg den i nån slängtrav, och skulle den fara iväg så minskar jag och gör om, kanske satt jag tokigt?

Fattningarna från skritt är ofta väldigt bra.

hästen i sig är välutbildad och han är elva år, så det borde ju inte vara några problem,
jag tror att de bara uppstår när det är jag som sitter på honom..

En viktig sak är HALVHALTEN. Slarvar jag med den så får jag samma problem som du har. Men gör jag en riktigt (överdriven) halvhalt så fattar hon galopp direkt vid galoppfattningen.

Magdalena skrev:
Det beror på. KAN hästen eller är den outbildad? En outbildad häst sitter jag kvar i galoppfattningen på, den har förstått att något ska hända, men hjärnan har inte fått signalerna till benen än, liksom.

På en äldre häst släpper jag inte iväg den i nån slängtrav, och skulle den fara iväg så minskar jag och gör om, kanske satt jag tokigt?

Håller med!

Unghästen som ska lära sig, får ofta rulla över i galopp, medans den tränade ska kunna fatta i samling med balans.

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 625
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 777
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar