Ny "Fodervärd"

D

dockan_

Det är så att jag vet en tjej som söker "fodervärd" eller någon som kan ta hand om hennes bordercollie på 3 år.
Hon är inte ägaren till denna bordercollie tjej, utan den riktiga ägaren finns i Sverige och norge ibland. Ägaren har inte hört av sig på 1,5 år och har bytt nummer och de anser denna tjej som har hunden nu som kontraktbrott. Ägaren i Norge&Sverige bryr sig inte om hunden..

Nu vill hon låna ut den här vovven till mig ett tag. Frågan är då, vad tycker ni? Jag vill ha den.. vi säger att ägaren kommer en dag och säger att hon vill ha tillbaks sin hund(vilket hon inte kan göra, hon kan inte bara klampa in och ta den), då kan man ju ge tillbaks den till denna tjej och sen är det inte mer med det.

ELLER kanske denna tjej plötsligt inte kan ha hunden mer, får inte tag i ägaren, å kanske lämnar denna hund till mig, som är hennes kompis.. Ägaren kan då inte säga någonting, eftersom hunden har omhändertagits gott..

Jag & denna tjej kommer skriva kontrakt iallafall, utöver det kontrakt som denna förbaskade riktiga ägaren & den här tjejen har skrivit.

Jag ska ha henne på prov och kan lämna tillbaks hunden när som helst.

Sv: Ny "Fodervärd"

Din kompis kan inte lämna ut hunden på foder, även om det så är till dig.
Och jo, ägaren kan klampa in och hämta hunden så fort din kompis brutit mot kontraktet de skrivit.

Nej, ägaren kan inte traska rätt in & hämta hunden.
Det är egenmäktigt förfarande.
alltså olagligt, man kan även bli varnad/utesluten ur SKK för sådant.

Antingen måste man ju komma överens om vad som ska göras.
Eller
Om man skulle ta det till rättegång, så väger det ju för & emot.
Just den biten att ägaren inte har varit kontaktbar i 1½ år kan ju knappast vara till ägarens fördel att kunna få tillbaka hunden :confused:

Ring Skk & fråga, vad man gör när man inte kommer i kontakt med ägaren i sånt här tillfälle.
Eller en Advokat, vilket är säkrast.

Nej, ägaren kan inte traska rätt in & hämta hunden.
Det är egenmäktigt förfarande.
alltså olagligt, man kan även bli varnad/utesluten ur SKK för sådant.

Men olagligt?, hon lånar ju ut hunden till mig, den nuvarande "fodervärden". Hon kan inte få kontakt med ägaren, ägaren har heller inte meddelat henne att den bytt nummer.
Dålig stil tycker jag.
Jag kan väl ha hunden på prov, å sen om ägaren hör av sig, lämnar jag den tillbaka till nuvarande "fodervärd" hon som har hunden nu?
Hmm...

Nu menar jag inte ordagrant traska in. Men hon kan ta tillbaka hunden pga av att kontraktet brutits.

Fast jag tror inte riktigt att det är så enkelt..

Nej jag tror faktiskt inte att ägaren bara kan klampa in och ta tillbaka hunden ( jag menar heller inte bokstavligttalat )

Fodervärd på hund är ju inte detsamma som fodervärd på ex häst.

Du har ingen rätt till hunden längre ( om du lämnar ut den på foder ) men du har rätt till 2 valpkullar

Ja hon menar att det är olagligt att den riktiga ägaren bara skulle traska in och hämta hunden .

Men det var inte riktigt så som Grana menade tror jag ..

och de anser denna tjej som har hunden nu som kontraktbrott.

Vad menar du med detta? Har de haft kontakt med tjejen som har hunden nu? För vad menar du med att de tycker hon har gjort kontraktsbrott?

Har ägaren hemligt nummer eftersom det inte går få tag på dom? Bara för man bytt nummer så är det ju lätt att få tag en person, om de inte har hemligt nummer.

Senast ändrad:

Fast jag tror inte riktigt att det är så enkelt..

Nej jag tror faktiskt inte att ägaren bara kan klampa in och ta tillbaka hunden ( jag menar heller inte bokstavligttalat )

Fodervärd på hund är ju inte detsamma som fodervärd på ex häst.

Du har ingen rätt till hunden längre ( om du lämnar ut den på foder ) men du har rätt till 2 valpkullar

Jo, men man får ju inte bryta kontraktet hur som helst bara för man har tagit en hund på foder. Kontraktet är ju till för att följas, och jag kan inte tänka mig att det är ok att den som är fodervärd, lämnar ut foderhunden i sin tur till en ny fodervärd.

Senast ändrad:

Nej men om ägaren inte går att nå, bytt nummer m.m så kan väl även det räknas som kontraktsbrott?

Jag spekulerar bara i det..

Jag tror som sagt inte att den förra ägaren har så mycket att hämta i en "vårdnadstvist"

Det hade varit annorlunda om ägaren funnits tillhand, gått att nå och varit "aktiv" i hunden liv

Sitter och läser i fodervärdsavtal mm :)

Står inget om att uppfödaren är skyldig att meddela flytt...även om jag tycker det är en självklarhet.
Och i Skk's juridiska bok står det.. Skulle någon av parterna flytta till annan ort, eller t o m utomlands, utan att meddela sin avtalspart. Har man möjlighet att kunna söka hjälp via skattemyndighetens personregister.
Jag tolkar det som det faktiskt kan hända, och att uppfödaren inte bryter mot kontraktet bara för den flyttat.

Men jag är inte så duktig på detta jag heller :angel:

Jag tycker att ägaren som har hunden från ibörjan bör höra av sig, hon har ju inte gjort det på ett och ett halvt år. Denna tjej som har hunden nu får heller inte tag i henne.
Inte så lätt heller när hon är i Sverige och Norge olika tider heller..

Suck. Jag tror jag gör som så att jag tar denna hund på prov iallafall, skulle det vis asig att ägaren har hört av sig, så lämnar jag tillbaks hunden, ägaren vet då ändå ingenting.

Eller vad händer om tjejen som har hunden nu, får akutfall och inte kan ha kvar hunden längre. Hon måste ju lämna den till ngn sålänge.. Jag kan ju bara ta hand om hunden på ett gott sätt, jag ser inga fel i det..

De flesta har ju mobil nu för tiden. Jag tror nog det går få tag på uppfödaren om man vill.
Spelar ju ingen roll vad man tycker är rätt eller fel. Får uppfödaren reda på att hunden är nån annanstans, då har din kompis brutit mot kontraktet.

Men olagligt?, hon lånar ju ut hunden till mig, den nuvarande "fodervärden". Hon kan inte få kontakt med ägaren, ägaren har heller inte meddelat henne att den bytt nummer.
Dålig stil tycker jag.
Jag kan väl ha hunden på prov, å sen om ägaren hör av sig, lämnar jag den tillbaka till nuvarande "fodervärd" hon som har hunden nu?
Hmm...

Precis som Calazirya skriver, så menar jag att "ägaren" begår egenmäktigt förfarande om hon klampar in & tar hundan.
Måste tas beslut i rätten om en sådan åtgärd ska göras.
Vem som har rätt & fel.

Sen håller jag med, en fodervärd kan inte bara lämna bort hunden.
Men om nuvarande fodervärden inte får tag i ägaren & inte kan ha kvar hunden, va ska fodervärden göra då?

Jag tycker att du ska prata med SKK juridiska, men bara för råd.
Sen ring en advokat, fins många bra som ger grattis råd & som verkligen kan lagen.
Givetvis kan dom ju inte gå in i fallet helt om man inte "anlitar".
Men ofta kan man få bra vägledning, & det känns ju alltid tryggt.

Ägaren har inte lämnat någon adress eller så, hur fan gör man?
Kan inte jag ta hunden d?

Nej, en fodervärd kan inte överlåta en hund till någon annan utan ägarens samtycke före hunden fyllt 5 år. Därefter övergår den i fodervärdens ägo, oavsett där är taget några valpkullar eller inte och då kan fodervärden göra vad den vill med hunden, men inte innan!

Om uppfödaren är norsk, så ring hellre nkk och fråga var ni kan få tag på uppfödaren. Denne bör ju vara registrerad där, med tanke på att uppfödarens namn och adress finns på stamtavlan, precis som i sverige..

Men OM, man ändå inte får tag i "ägaren" då måste ju hunden kunna lämnas till annan.

Tänk om man blir sjuk, behandlas för canser, olycka så man blir långvarigt inlagd på sjukhus eller deprimerad & bryter ihop, barnen man har får allergi mm.
Man klarar/kan inte ta hand om hunden.

En "ägare" till foderhund måste ju hålla sig kontaktbar & hur stort intresse finns det i hunden om man inte gör det.

Prata med SKK, ring skattemyndigheten.
Men har man bara ett namn så kan det vara svårt.
Kanske kan se vart dom flyttat genom att ge gammal adress?

Tycker ändå att det måste gå att ordna på något sätt lagligt, om man inte kan komma i kontakt med "ägaren".

Om inte ägaren godkänner en överlåtelse kan man som fodervärd inte överlåta hunden på någon annan.

Vid svår skada/sjukdom blir det ju ett annat utgångsläge.

Om inte ägaren godkänner en överlåtelse kan man som fodervärd inte överlåta hunden på någon annan.

Vid svår skada/sjukdom blir det ju ett annat utgångsläge.

ja, men va gör man då?
Om man inte kan ha kvar hunden & det inte går att få tag i överlåtaren?

Är man så pass illa däran att man ligger på sjukhus en längre tid så får man naturligtvis ha hunden hos någon annan, men man får inte skriva över den på annan utan ägarens tillåtelse.

Alla människor går att hitta rätt lätt om man vet namnet och en tidigare adress. Bara att ringa skm och fråga.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 600
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 333
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka