Sv: Ny filmtråd på våra hästar....
Det där känner jag igen så väl.. Jag fick inte igenom och fram honom ärligt i lördags på träningen, och när jag satt upp igår så va det ett H*LVETE!
Han var stressapa gånger tusen och fortsatte där han va sist och eskalerade bara. Då provade jag helt enkelt något nytt, innan har jag bara suttit och väntat ut, som ett tryggt stöd som finns där när han lugnat sig.
Nu red jag helt enkelt på ordentligt. Han skulle bara FRAM. Nu har jag ju turen att han inte exploderar och gör något dumt, vilket jag kan tänka mig att din dam kan göra.
Men iaf efter en timmes gnatande med volter, serpentiner hit och dit (med en lång skritt mitt i) så gav han sig, bara sådär. Hästen va givetvis helt skyblöt av allt han höll på med, och det kändes elakt, men vad tusan ska man göra, han "lider" ju mer av att stressa upp sig varje gång och gå emot. Direkt när han gett sig så gav jag bara ett tryggt stöd, red några minuter och saktade av sen så skrittade vi ut nästan en timme, och han kändes väldigt harmonisk. Vi är precis som du i ett mellanläge, i över ett år har han bara haft ägaren på sig som "åkt" häst och nu börjar ngn kräva arbete av honom.
Imorgon ska jag rida igen och jag är väldigt spänd på hur det blir när jag hoppar upp, då får jag antagligen ett svar på om detta kan tänkas hjälpa, att kräva lite ytterligare tills han ger sig och inte bara vänta ut.
Att folk är snälla mot dig beror nog på att många känner igen sig mer än dom kanske vill erkänna. Alla har vi någon form av problem!