Sv: Ny filmtråd på våra hästar....
haha.
citat:
de flesta utbildare och världsryttare har ngn gång använt gramantygeln i en eller annan form, vare sig de erkänner det eller inte. Jag kan se två användningsområden för den, där jag själv skulle rekommendera det.
1) vid uteritter när hästen är väl uppspelt, som en ren säkerhetsåtgärd
2) vid inlärning, på hästen som behöver kontrolleras för att inte dra iväg i samband med en rörelse. Jag tycker isåfall att man bara ska använda den under en mkt kort period för att komma över en viss svårighet. Gramantygeln skapar en känsla av lätt kontakt men det är ofta inte en ärlig kontakt. Jag ser det som en genväg som ger problem i förlängningen.".....(avhugget citat - en paragraf om att gramanen ofta används till att dra i och leder till underhals och att hästen blir stark på fel sätt, ingen bakbens aktivitet). fortsättning rent citat: " en del ryttare tycker det är enkelt att rida på graman, men har liten förståelse för vad det innebär och inte klart för sig vad resultatet kan bli."
kort sagt, enligt min tolkning:
ett korrekt, mkt försiktigt och väl genomtänkt uttalande, som är avvägt för att inte trampa folk på tårna, men samtidigt är mkt tydligt enligt hans personliga åsikt.