Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Red dressyr på Bianca igår, tanken är att vi ska ut på ett par dressyrtävlingar framöver. Är riktigt nöjd med henne, ridningen (spec. galoppen) har gått mycket frammåt på ett par månader :) Skänkelvikningarna är fortfarande lite knackiga, hon vill gärna göra för mycket eller ingenting... Men i ökningarna har hon fått ett jäkla påskjut med bakbenen :d

http://www.youtube.com/watch?v=hTowxB-xhrk

Konstruktiv kritik är varmt välkommen!

För att jämföra så länkar jag även en film från ca två månader sen:

http://www.youtube.com/watch?v=bx0bhhKIkyk&feature=related

Det syns kanske ingen jätteskillnad men men hon är betydligt mer lydig och mjuk nu jämfört med hur hon var innan.
Kan ordna fram lite galoppfilm från det passet med om ngn skulle vilja se :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hon ser härlig ut! Hon har helt klart fått bättre trav, det tycker i alla fall jag som inte är någon expert :p. Sen är hon ju rundare i kroppen, ser mer musklad ut.

Det enda jag funderade lite på var att dina skänklar kanske är något för tillbakadragna? Min tränare är på mig hela tiden om just det så kanske därför jag tänkte på den detaljen.

Vad är det för häst?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker att det ser ut som om galoppen blivit mycket, mycket bättre! Om jag inte minns fel?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du minns alldeles rätt! Han är myyyycket mer bärig och rund nu jämfört med innan. Det fattas mycket styrka ännu, men det kommer ju med tiden :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Häftig liten häst du har. Passar dig fint. Hur stor va han? ser ut att vara i närheten av min frieser/arab korsning...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Så mysig han ser ut! Jättefin :) Men man ser att du som ryttare får jobba en hel del med honom, det finns mycket kvar så blir han ännu finare menar jag.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Åh han är så härlig din Blomma! Tycker att du gör ett jättefint jobb att utveckla honom dessutom:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycker det ser fint ut överlag. Det jag spontant reagerade på är att det ser ut som du håller ganska mycket stöd i handen istället för att låta henne ta stödet själv. Förstår du vad jag menar? :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ett tips för skänkelvikningarna, dra bara bak skänkeln såpass att hon fattar vad du menar, sedan om du vill ha mer tvärning så mött upp mer med yttertygeln.

Drar man tillbaka skänkeln för mycket flyttar man bara rumpan (och för lite av framdelen) och då får man kompensera och fixa saker (som att du leder med inner för att räta upp?) som inte behövs fixas sas. Så själva flytten ska du mer känna att du flyttar bogarna, för flyttar du den och har kvar ytter (behåller henne rak) så blir den rak och mera flytande. Ytter reglerar ju tvärningen, så vill du ha mer så fångar du upp mer (som man gör när man samlar). Om du känner att hon inte lyssnar, utan bara 'jaajaa', så får du picka på innerbak, men så ser det inte ut iaf.

Sedan skulle jag vilja flytta fram handen (närmare munnen) och lätta på stångtygeln. (tror du får fram och upp näsan dom två cm som behövs då). = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack! :D

Ang. skänklarna så är det väl bara i skänkelvikningarna de är lite väl tillbakadragna, annars tycker jag att linjen axel-höft-häl hålls väldigt stor del av tiden?

Hon är född -98
e. Raskenstam (okänd)
u. Erbmara
ee. Labrador
ue. Maraton

Hopphäst egentligen men jag vill syssla med allt och hon har ganska mycket gång att plocka fram :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hade faktiskt nästan ingenting i handen (mestadels), utan det som luras lite är att det är helt släta tyglar och bridongtygeln gled ur handen på mig så jag hamnade på stången även om jag aldrig hade mkt i handen. Försökte tänka på det korta den tygeln så ofta jag kom på det. Vi brukar rida på vanligt bett, bara testade en kompis kandar + dressyrsadel då :)

Ponnyryttaren_: Ska tänka på att hålla skänkeln mer på plats under skänkelvikningar :)
Ang handen har det lite att göra med det jag skrev ovan, tygeln glider tyvärr...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det gjorde nämligen susen med skänkelvikningarna på min häst, dom bara blev inte så bra, då sa dom till mig att flytta bogarna och vips så fick jag raka skänkelvikningar med flyt : O Ibland krånglar man till det för sig : P
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

dressyrteamet: Tack :laugh: Han är 147 cm, så D-ponny, änsålänge ;)

sassiball: Han är mysig :love: Jag kan bara hålla med, just nu brister det lite i styrka, dels hos honom och dels i min sits, men det går sakta men säkert framåt :laugh:

Fiorano: Tack! Vad roligt att du tycker det :)

Pancakes: Det tycker jag också :love::love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL
Det har blivit så läskigt tyst inne på fälttävlan, så jag har börjat smyga runt lite här inne på dressyrforumet:angel: Här verkar det ju vara liv och rörelse!

Jag slänger in lite film på mig och min häst och hoppas att vi inte blir totalt sågade:eek:

Här är vi för ca ett år sedan
http://www.youtube.com/user/Elinlow?feature=mhee#p/u/19/_qYWJEUSIiI

Här är vi ganska nyligen (kameran är inte riktigt överrens med ljuset och sambon är inte riktigt överens med hunden...)
http://www.youtube.com/user/Elinlow?feature=mhee#p/u/2/SrRe5JCR07E

Fritt fram att kommentera eller komma med tips!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Prydligt ekipage, men han lyssnar inte så noga på dig ; ) Han la in handbromsen lite och verkade inte jätteintresserad av att höra på. Se till att du verkligen får effekt av varje hjälp du ger! Avbrotten i galoppen kommer också upphöra då. (eftersom han lyssnar när du försöker driva honom från att bryta av). Varje drivning du ger måste få det svar du ville ha och precis det, även om du bara ville ha lite mer så ska du få lite mer. Vill du ha mycket svar ska ska han ge dig det!

Du tenderar att sitta lite tungt bakåt ibland, detta är en övning som jag tror du har nytta av; skritt på lång tygel (och åk häst), luta dig sedan bakåt -ordentligt- och sitt kvar två sekunder där (överdriv är kodordet här), sedan gör du tvärtom och lutar dig framåt ordentligt (släpp inte skänkeln utan sitt som vanligt fast vääldigt mycket framåt med överkroppen) och sitt kvar ett par sekunder. Sedan går du bakåt igen, fast inte riiktigt lika mycket som förra gången och sitt kvar, sedan fram och tillbaka igen, så att det blir en långsam pendel där du minskar lite lite varje gång, men känn efter varje pendel. Till slut kommer du att hitta en mitten där du sitter rakt upp och ner = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hoppas det får samma effekt på oss då :D
Hahah, ja, det kan ju tyvärr bli så ^^
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Ny film på min svarte:

http://www.youtube.com/watch?v=1HnLK7KQb4k

Uppvisningsfilm = mycket klippt och inte rätt ordning på klippen. Han börjar gå lite stadigare i den vanliga formen nu, men rider såkart fortfarande mest lågt även om det inte framkommer här ;)

Nackdelen (fördelen?) med vita handskar är att det syns vääldigt tydligt hur mycket man fibblar med händerna :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp