Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag lämnade i väg henne för inridning förra vintern när jag var gravid. När inridningen påbörjats så visade de sig att pålle också väntade bebis (tjuvbetäckt) och fölade förra våren, så det blev inte så mkt ridning förra året. Sen har hon sadeltvång och jag har inte lust att åka av nu när man har en liten hemma. Så när hennes föl åkt så fick hon åka tillbaks för fortsatt inridning och nu ska hon gå kvaliten och sen komma hem till mig. Red henne kankse 10 gånger i våras, men snart ska de bli mer av de.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vad kul, jag ska hålla tummarna för honom!

Det blir ingen visning för oss då han är inne i en himla dålig period, det finns inga mellanlägen på den hästen antingen går han jättebra eller går han inte alls och då åker ryttarna i backen på löpande band, jag har åkt av tre gånger sen 5juli, igår gick han riktigt trevligt och idag slängde han av min syster så det small om det, han är så himla istadig och osäker så vi vågar inte chansa på en bra dag helt enkelt
.
Idag har jag dessutom tagit beslutet att försöka hitta någon som vi kan lämna honom till tillsvidare för att komma igenom det och som eventuellt kan tävla honom nästa år, jag orkar inte längre. Jag är beroende av andra hela tiden vi vågar inte rida honom utan lina, så vi måste alltid vara två, en som står på marken och en på ryggen, och är han på bra humör kan vi släppa efter tre varv är han på dåligt humör så kan vi bli stående så hela passen. Dessutom har min tränare skadat sig (ridolycka) och kommer inte kunna hjälpa mig med honom på några månader, möjligtsvis själva "träningsbiten" men kan inte hålla osv, vilket innebär att vi måste vara tre personer...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Oj. :crazy:
Jag som har fått intrycket av att han är en snäll och väluppfostrad grabb (till skillnad från hans mamma och problemen du hade med henne). Hoppas du hittar någon som kan hjälpa er!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jadu, det trodde vi också fram till mitten på maj, när jag åkte i backen första gången. Han är lugn, snäll och väluppfostrad iallalägen, har alltid ridit själv, åkt iväg med honom, galopperat i skogen etc. och så kommer detta som en bomb från ingenstans. Bortsett från ridningen är han som han alltid varit. Ska prova en annan sadeln och se om det blir skillnad och gör det inte det ska vi ner till Helsingborg och gå igenom honom och röntga ryggen, för det är något som inte stämmer, men vad vet vi inte. Alla som ser honom har svårt att koppla ihop denna beskrivning med hästen, speciellt de som sett honom tidigare.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag känner ju inte din häst, men hästar som betett sig likadant....Var det inga problem vid själva inridningen?

Om inte nuvarande sadel ligger absolut katastrofdåligt så skulle jag börja hos veterinären. Dock har ju väldigt många hästar KS eller "trångt i ryggen" - det ska man ju vara medveten om om man väljer att röntga.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Förutom att jag aldrig åkte av låter det som min Wille, han hade dagar han inte kunde "gå på tygeln" om ni missförstår mig rätt. Hängde på sargen eller stod o skakade för att andra dagar gå läskigt jävla bra. Hoppas ni får rätsida på det.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fick du förresten reda på vad det var för fel på honom. Jag är gammal och senil, uppenbarligen. :crazy:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Har en tre sidor lång obduktionsrapport - var BARA fel. Sjukt sorgligt, benen, ryggen, magen, nacken :(
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vi hade inga problem vid inridningen, han har varit den mest "problemlösa" häst vi stött på alltid gjort precis vad som förväntats utan några större i frågasättningar. Fram tills mina två första avfallningar i mitten av maj, efter det så har problemen kommit allt eftersom. Dock är det en väldigt känslig häst på både gott och ont, så länge ryttaren gör rätt och sitter rätt så letar han arbetsuppgifter och villvillvill, men om man skulle tappa balansen lite, ta lite i munnen eller falla bak med sitsen i samband med en övergång eller drivning så blir han lite spänd och sänker ryggen, vilket inte är helt oförståeligt på en unghäst som då inte förstår vad du egentligen vill göra.

Vi har i vart fall provat en annan sadel nu (efter att ha lagt på 10 som bedömdes som att dom skulle kunnat passa men icke), och det var förändring men ingen revolution, han föll mer till ro var avslappnad på ett annat sätt, och inte lika forcerad och panikslagen som vi upplev honom vissa tillfällen. Dessa sadel får vi låna ett tag och testa några gånger till för att kunna göra en riktig bedömning av hur stor påverkan sadeln har. Men som tränaren också sa så kan han ha blivit lite rädd av våra avfallningar, då hon tydligt såg hur han spände till precis vid uppsittningen och det första varvet för att sedan "andas ut". Vi kommer köra på några dagar till och vara uppmärksamma annars är det raka vägen ner till Helsingborg för utredning som gäller nu.

Tack för era tankar om det hela är skönt att få utomståendes syn också då man lätt hamnar i ett eget mönster och mitt har låst sig jag vet inte längre riktigt vad jag ska leta efter, men det jag skrivit ovan är planen just nu.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Skulle också tro att det kan ha med själva avfallningarna att göra, om det inte är något fysiskt fel på den då det vill säga. Men vissa hästar kan säkert tycka att det är lite läskigt när ryttaren ramlar av, och när du som du säger tappar balansen kanske han tror att det kommer hända igen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jesus vad du pickar med skänkeln, den är ju inte still en sekund, du kommer att få en skänkeldöd häst på nolltid om du rider så! :eek:

Annars är hon himla fin, kul att ni är igång.. :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Väldigt väldigt fin! Och duktig för att ha gått så lite! Har du sålt fölis?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack. Jag gillar henne också, hon är en liten pärla. Har sålt fölis. Passade inte så bra med en extra häst precis när jag fick barn. Men fölis mår bra, kommet bli en stor kille. Ska bli kul att se vad de blir av honom.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hon är verkligen härlig din lilla donna! :love:

*kl*

Tjohoo! Vi travar! Här är två snuttar på konvalescenten som inte gått ett ordentligt ridpass i alla gångarter sedan meetinget i Björbäck i mitten av maj typ i våras.

Han är nu uppe i ca 10 min trav i slutet av våra 45 minuters "ridpass" (läs: runtskrotande helt utan krav) och imorgon är det dags för å.b nr 2. Håll tummarna för honom, må han nu vara okej fortfarande så att vi kan få börja plocka ihop pusslet igen och hitta lite ridning och lösgjordhet - just nu är det nämligen som att rida en betongbalk typ.

Att hans matte inte heller ridit på tre månader syns ganska väl - jag är inte typen som vilar mig i form... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=11_TSKT1_gk&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=NFl6jMmMP4U&feature=player_embedded
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Näe... Vad har jag nu missat?
Eller snarare, vad har jag nu glömt? Jag har gått och blivit dement på sista tiden. :o

Jag håller tummarna i alla fall!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Inget dramatiskt alls, men han har fått en benbit i en framkota borttagen och resten av benen ledbehandlade (nåja, alla utom vänster bak - han hade iaf ett friskt ben). Opererades 31/5 och har sedan dess skrittat i några veckor för att nu på sistonde sättas igång med lite trav också de senaste sex veckorna typ.

Tack för hållna tummar, men du kan pausa lite. Tydligen sjuka på kliniken så mitt besök blev flyttat till torsdag nästa vecka. Den nervösa väntan fortgår alltså... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp