Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Prydligt ekipage, men han lyssnar inte så noga på dig ; ) Han la in handbromsen lite och verkade inte jätteintresserad av att höra på. Se till att du verkligen får effekt av varje hjälp du ger! Avbrotten i galoppen kommer också upphöra då. (eftersom han lyssnar när du försöker driva honom från att bryta av). Varje drivning du ger måste få det svar du ville ha och precis det, även om du bara ville ha lite mer så ska du få lite mer. Vill du ha mycket svar ska ska han ge dig det!

Du tenderar att sitta lite tungt bakåt ibland, detta är en övning som jag tror du har nytta av; skritt på lång tygel (och åk häst), luta dig sedan bakåt -ordentligt- och sitt kvar två sekunder där (överdriv är kodordet här), sedan gör du tvärtom och lutar dig framåt ordentligt (släpp inte skänkeln utan sitt som vanligt fast vääldigt mycket framåt med överkroppen) och sitt kvar ett par sekunder. Sedan går du bakåt igen, fast inte riiktigt lika mycket som förra gången och sitt kvar, sedan fram och tillbaka igen, så att det blir en långsam pendel där du minskar lite lite varje gång, men känn efter varje pendel. Till slut kommer du att hitta en mitten där du sitter rakt upp och ner = )


Hehe huvudet på spiken;)
Till hans försvar så är väldigt stor (180cm) och orkar inte riktigt med sina långa ben än. Jag jobbar nästan uteslutande med att han ska bli kvickare och lyssna snabbare på mina hjälper. (och har så gjort de senaste 2 åren:angel:)
Men det är svårt med en häst som man kan släppa en atombomb bakom rumpan på utan att få en reaktion:cool: Även tränarna kliar sig i huvudet... Han har blivit MYCKET bättre men har fortfarande svårt, speciellt i galoppen.

Jag hamnar lite i bakvikt ibland det ser jag nu när du säger det, kan nog ha att göra med att jag kämpar med att "bära runt honom":angel: Ska tänka på det!:)

Om någon har något tips för att få hästen snabbare på hjälperna(framåt drivande), tar jag tacksamt emot tips!! Har testat det mesta känns det som...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Några tips från mig som red till en ganska tung häst ett tag är:

Mycket terräng, klättra och snirkla så att dom blir allerta med benen och MÅSTE ta i. (inte så mycket bana där dom ofta kommer undan precis som du skriver)

Upphöjda bommar och studs, ger också mer tryck och en rappare rumpa! ;):laugh:

Och om du rider mycket på bana så är det fantastiskt att rida ut, släppa efter lite extra i galoppen och trava lite mer än man brukar, det ger resultat! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Läcker häst :love: och du har en fin sits men du måste måste måste fixa till din vänsterhand! Reagerar du inte starkt på det själv när du ser filmen?

Som ryttare måste man vara tillräckligt ödmjuk för att jobba med sina brister och ta hjälp, för brister har vi alla. Vore jag dig skulle all min tid på hästryggen gå ut på att fixa handställningen. Vänster hand är en katastrof, du låser hästen helt och hållet och om du inte är försiktig så kommer denna vackra häst att få problem. Jag är nyfiken på varför du väljer att hålla så hårt i munnen, du skriver visserligen att det är en uppvisningsfilm men jag förstår ändå inte syftet att rida så det ska se flashigt ut, när man har tappat finliret och känslan. Visst, hästen ser läcker ut för ögat men det är nog inte så trevligt för hästen att hållas så hårt i munnen!

Vill inte på något vis låta otrevlig, men jag blir lite upprörd när riktigt fina hästar trycks ihop till uppvisningsform som varken ryttare eller häst är klara för. Låt det ta lite tid och se till att ni båda är redo istället för att fejka flashighet! Låt inte formen gå genom handen.

Återigen, läcker häst! :love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag vet om att jag rider med hög vänsterhand, började som en korrigering och har nu blivit lite av en ovana, och eftersom jag har svårt att hålla ordentligt i tyglarna lir det att de glider ur händerna och så blir det grövre och grövre hjälper för att få önskad effekt. Däremot så håller jag inte med om att jag är onödigt hård i handen eller drar ihop honom, men när jag fick honom gick han väldigt lätt bakom hand så jag väljer att rida med lite mer stöd eftersom han inte är stark nog än att gå med lätt kontakt utan släpper bettet och ryggen om han inte får gå ordentligt in i handen.

Jag säger inte att jag är perfekt, vet att jag rider lite väl mycket med handen men faktum är att den här hästen hade ordentliga ryggproblem innan jag började med honom, vilka är avsevärt mycket bättre nu. 4 månader har vi bara jobbat i låg form, först den senaste månaden har vi börjat plocka upp, men max en gång/vecka och korta stunder under passet. Nu har jag tyvärr inte tid att fortsätta med honom, så ägaren ville ha honom filmad i lite mer uppvisningsform inför försäljning.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Riktigt snygg häst, men vad gör du med händerna? Vad vill du med varje tygeltag?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Lyfta upp, ställa igenom, balansera, bromsa - men mest är det ovanor som jag gör rent reflexmässigt :o
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Några tips från mig som red till en ganska tung häst ett tag är:

Mycket terräng, klättra och snirkla så att dom blir allerta med benen och MÅSTE ta i. (inte så mycket bana där dom ofta kommer undan precis som du skriver)

Upphöjda bommar och studs, ger också mer tryck och en rappare rumpa! ;):laugh:

Och om du rider mycket på bana så är det fantastiskt att rida ut, släppa efter lite extra i galoppen och trava lite mer än man brukar, det ger resultat! :)


Fälttävlansryttare;)
Jag rider väldigt lite på banan, har alltid gjort.

Minst en dag i veckan rider vi rakt ut i skogen bland stock och sten. Så får han gå på lång tygel och hålla ordning på sina egna fötter. Studs och cavaletti är också ett stadigt inslag i vardagen.

Sen är han absolut inte tung att rida... bara... långsam och seg, typ. Lite knepigt att förklara:o

Jag hoppas lite grann att någon ska ha något mirakel tips, så att han blir en pigg och elektrisk pålle sådär över en natt:angel: Det känns som sagt som att vi verkligen har provat allt...

Men det är väl bara att jobba på och låta det ta tid (vilket alltid har varit planen iofs). Vi ska även iväg till Equiterapeut om någon vecka, får vi se om hon har något tips!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

tänkte detsamma.

Har börjat ge min donna olja, det hottar upp henne rätt mycket utan att göra henne så
där tossig som hon blir på havre. Får känslan av lite överskottsenergi varje dag, det underlättar!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hoppas lite grann att någon ska ha något mirakel tips, så att han blir en pigg och elektrisk pålle sådär över en natt:angel: Det känns som sagt som att vi verkligen har provat allt...

Det tråkiga ;) men också ack så fascinerande med dressyr är att det bara finns ett mirakelmedel, och det heter lösgjordhet :D

Din häst går i en rent tekniskt sett (alltså sett till nackens höjd, lodplanet etc) ganska trevlig uppvisningsform på Udden-filmen - men man får intrycket av att det mest är benen som går, rörelsen kommer inte genom hela hästen. Vilket ju gör det svårt för dig att få igenom dina hjälper, signalen kommer inte hela vägen bakifrån och fram om du driver på honom, och vice versa om du tar ett tygeltag. Det uppenbarar ju sig lite då och då i övergångar bla, där han gör sig längre om han får chansen.

Jag skulle arbeta mycket med att kunna variera formen på honom, se till att han verkligen kan bli väldigt rund om du ber om det. Jag skulle också en period överdriva ställning och kanske även böjning i halsen, och rida många sidvärtsrörelser för att mjuka upp honom i sidorna. Det gäller då att man är iskall och låter hästen trassla sig igenom sidvärtsrörelser etc i ett ganska lugnt tempo, för den måste få lista ut hur den ska använda sin kropp för att klara av övningen och uppnå ökad rörlighet (man tenderar ju gärna själv att vilja räta ut och gasa på så fort man kommer till motstånd. Självklart innebär det inte att man inte ska korrigera hästen om den lägger av helt, den måste ändå gå av sig själv). Om du kommer till att du lätt kan sänka nacken på honom och runda till honom kan du lättare fånga upp den drivning som kommer bakifrån.

Sen är han ju inte så gammal, och väldigt stor, så jag kan tänka mig att han behöver en del tid innan han har vuxit i sin kropp ordentligt och klarar av rent fysiskt att vara snabb i reaktionerna hela tiden.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vilket bra svar! = D

"Framåbjudning kommer med lösgjordhet" (Cornelia Endres) Något jag fick lära mig på en clinic typ 08 och som fortfarande är på tapeten!

Flexa, rolla, böja, tänja, lossa så kommer det snart mera fram i bettet. När jag tränar på detta så försöker jag se till att det drivs framåt, dom får inte dra åt handbromsen för att jag böjer, utan att dom ska fortfarande kliva i framåt, så att bakbenen istället kliver i lite extra iom att jag böjer. Det lossnar lite fortare då = )
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

+ Fashionistan

Jag har testat olja under några månader utan resultat. Han fick havre när han var yngre, dock är jag lite försiktig med det då han mest stod på bakbenen då:angel: Har problem att hitta ett foder som inte leder till hyss... Testar just nu ett "sporthäst/energi foder", men det känns som om det är en mognad/styrke sak mer än foder relaterat. Han får analyserat hö och jag har räknat på foderstaten. Ligger hela tiden lite i överkant på MJ då han har lätt för att bli smal som ett staket.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det tråkiga ;) men också ack så fascinerande med dressyr är att det bara finns ett mirakelmedel, och det heter lösgjordhet :D

Din häst går i en rent tekniskt sett (alltså sett till nackens höjd, lodplanet etc) ganska trevlig uppvisningsform på Udden-filmen - men man får intrycket av att det mest är benen som går, rörelsen kommer inte genom hela hästen. Vilket ju gör det svårt för dig att få igenom dina hjälper, signalen kommer inte hela vägen bakifrån och fram om du driver på honom, och vice versa om du tar ett tygeltag. Det uppenbarar ju sig lite då och då i övergångar bla, där han gör sig längre om han får chansen.

Jag skulle arbeta mycket med att kunna variera formen på honom, se till att han verkligen kan bli väldigt rund om du ber om det. Jag skulle också en period överdriva ställning och kanske även böjning i halsen, och rida många sidvärtsrörelser för att mjuka upp honom i sidorna. Det gäller då att man är iskall och låter hästen trassla sig igenom sidvärtsrörelser etc i ett ganska lugnt tempo, för den måste få lista ut hur den ska använda sin kropp för att klara av övningen och uppnå ökad rörlighet (man tenderar ju gärna själv att vilja räta ut och gasa på så fort man kommer till motstånd. Självklart innebär det inte att man inte ska korrigera hästen om den lägger av helt, den måste ändå gå av sig själv). Om du kommer till att du lätt kan sänka nacken på honom och runda till honom kan du lättare fånga upp den drivning som kommer bakifrån.

Sen är han ju inte så gammal, och väldigt stor, så jag kan tänka mig att han behöver en del tid innan han har vuxit i sin kropp ordentligt och klarar av rent fysiskt att vara snabb i reaktionerna hela tiden.

Asch på alla andra hästar har jag bara stoppat in ett mynt där fram och sedan har det gått som GP hästar?!:p

Jag red för en ny dressyrtränare i helgen som tyckte att han såg lite låst ut i korset/länden, så vi får se vad ET hittar. Det är ju inte hela lösningen men förhoppningvis kan det hjälp honom att komma mer till arbete.

Jag ska jobba mer med att verkligen kunna lägga honom i den formen jag vill och ännu mer sidvärtsrörelser!

Ja han kommer nog behöva en hel del tid innan han blir färdig i kroppen. Det får ta den tid det tar, för när han väl är klar tror jag att vi kommer ha mycket roligt tillsammans:)

Tack för alla tankar, det är alltid skönt med lite friska ögon!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vilken trevlig häst du har! :) Han ser väldig ambitös ut och verkar rolig att rida.

Jag skulle däremot passa mig för att samla mer i galoppen än han har styrka för - som det är nu blir han fyrtaktig bitvis, och då under ganska långa perioder i din film. Jag skulle ha samlat nåt steg och sen ridit på framåt så att han ser till att bibehålla takten även i samlingen. Men det är ju bara jag :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag håller med _Zvea_
Den ser ut att behöva lite mer "fart" för att orka med galoppen. Mycket tempoväxlingar och övergångar för att bli starkare. Så att du inte samlar bara för att samla utan att behålla kvaliten i galoppen. Tycker även att du hamnar något i undertempo i traven, liiite mer energi. Mycket trevlig häst!:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl.

Filmer från mitt och fullblodets andra dressyrtävling någonsin (klubbtävling :)) Är hoppnördar till vardags ;)

LC:1
http://www.youtube.com/watch?v=NpOb8UY7qK8

LB:1
http://www.youtube.com/watch?v=oYJ_BsXwf8o


Blev en 2:a plats i LC:n (största missen där var att det blev fel galopp, vilket inte ska hända och aldrig annars händer...:grin:, bytte dock snabbt) och 3:e i LB:n (dock bara två placeringar i den klassen).

I LB:n blev det en del missar; ett skrikande barn i ett hörn (så han hoppade till) och när vi skulle fatta galopp blåste det stormvindar så dressyrstaketet blåste omkull så FF ville inte riktigt fram, så glömde jag av mig och saktade av till skritt alldeles för sent, travinslag i skritten, saktade av för tidigt i galoppen på ena diagonalen för att hindra byte och på andra där jag saktade av där jag skulle bytte han fram :p Haha ja, listan kan göras lång. Han blev stressad redan på framridningen av att det var så många hästar inne samtidigt som kom från alla håll o kanter och jag red MKT sämre i denna klass.

Är nöjd med honom iallafall, vi har bara kunna träna ordentligt i ca en vecka, då vi ej haft tillgång till ridbana på betet. Han kämpar på så bra :)Ursäkta min gräsliga sits bara :P Nästa inköp ska bli en dressyrsadel så vi slipper komma med hoppsaldel och magplattegjord ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Han är riktigt trevlig, ser fint ut! :) Hade velat se liiite mer energi bara - så lär han röra sig än bättre. Måste dock säga att för att sitta i en hoppsadel så sitter du riktigt bra - var inte så självkritisk! ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ni har så rätt så! Det är precis så det är! Eftersom jag och hästen är ganska lika, lite bekväma av oss så blir det lätt att vi fastnar i det läget, tyvärr! Ja han är riktigt trevligt att rida, oerhört lätt för samling men också ganska långsam.... Det hör väl ihop antar jag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp