Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Delar med mig av filmen från helgens programridning för internationell domare i St. George.
Ådi var väldigt spänd vilket givetvis gav ett antal missar, men vi blir helt klart bättre och bättre. :)
65 % skrapade vi ihop i alla fall :bump:

(skruvar ni upp ljudet går det att höra några kommentarer o siffror)
http://www.youtube.com/watch?v=R6DfMEDWVKQ
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycker inte att han verkar lösgjord, hör rytmiskt knakande men vet inte om det är sadeln eller hästen : P Munnen ser ganska torr ut? En del viftande med svansen med (ffa i galoppen). Skulle vilja släppa fram och upp nosen och trycka på där, så blir det lite friare form och rörelse. Han ser ut att kunna röra sig rätt mycket = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Vi var på kvalitetsbedömning i Tingsryd förra helgen. Senaste 3 veckorna har det verkligen lossnat för oss och hon var superfin på framridningen, men blev sen till min stora förvåning jätterädd och spänd på banan. Hon som aldrig brukar bry sig om nånting annars. :confused: Jag fick kämpa för att hålla henne kvar på banan, och visa några gångarter var det inte tal om. :crazy:

Men, hon är ju bara bäbis ännu, synd bara att jag inte fick nån film från framridningen där vi fick till några fina ökningar.

I hoppningen är jag jättenöjd med henne, och faktiskt mig själv också, jag red som jag skulle (kanske lite långa tyglar och visst kunde jag satt lite mer "studs" i henne, men jag var supernervös). Fick avdrag för svag ryggverkan (hon var ju spänd även här) och att hon inte rättade tillräckligt.

Ext: 9 8 7
Gångarter 6 6 6 6
Uppsutten hoppning 6 7

Hänger ut oss med film från bägge momenten, såga oss inte för hårt. :angel:

Gångarter http://www.youtube.com/watch?v=9x1T8-b5Pus
Hoppning: http://www.youtube.com/watch?v=QJOtnQnBkpQ
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycker inte att han verkar lösgjord, hör rytmiskt knakande men vet inte om det är sadeln eller hästen : P Munnen ser ganska torr ut? En del viftande med svansen med (ffa i galoppen). Skulle vilja släppa fram och upp nosen och trycka på där, så blir det lite friare form och rörelse. Han ser ut att kunna röra sig rätt mycket = )

Håller med om att han inte är 100% lösgjord och att han behöver komma fram lite mer till handen, men det är nog det ända jag håller med om.

Lösgjordheten brister lite i och med att han är spänd.
Att han kryper undan handen lite har med att han precis lärt sig acceptera kandaret och att han fortfarande saknar mycket i styrka. Att trycka på en massa i detta läget skulle bara ge oss nya fart rekord genom ridhuset istället för ökad samling som vi jobbar på just nu, vilket kräver lite mer finjustering än så.

Knakandet du hör måste ha med den dåliga kvaliten av filmen att göra för varken häst eller sadel knakar, möjligtvis gör ryttaren det då sjukgymnasten tar hand om ryggen. :)
Munnen är inte det minsta torr, hela ekipaget är täckt av dreggel och det går att se hur det ramlar från honom i bland annat galoppslutorna.
Viftande av svans?? :crazy:

Tränar för landslagsryttare och jag är övertygad om att vi har ett bra upplägg för hans träning.
Men trevligt att du ser potensialen i honom :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Svansen är taktpinnen och den är med alltid, oavsett vad han gör. Han är helt enkelt en sån som gillar att vifta på den! :)

Knakandet är nog en blandning av magen och tandagnissel. Tänderna gnisslar när jag håller för mycket i honom och när han börjar känna sig låst, bra med en häst som kan prata!:D

Haha, i stallet har han smeknamnet dreglarn pga att hans ben alltid är nedfläckade av dreggel när jag har ridit färdigt. Så inga torra munnar här så långt ögat kan se!;)

Och som du säger med lösgjordheten så är han nog inte helt loss. Det är en svår avvägning med den här herren, vart krutet ska läggas. Han har en ganska lång starsträcka och är svår att få helt loss om man säger så. Såklart så ligger mycket av vår fokus på det! Det som är viktigast med honom är lösgjordhet, upp i formen och kvicka ben. Dock får man ta en sak i taget......:angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycker du har gjort ett jättejobb på henne. Man ser ju att hon är tokspänd men hon rör sig mycket mer framåt nu och glimtar till ibland. Tycker du ska vara nöjd med din fina häst, vilket du säkert är :D

*kl*

Här kommer en liten film från dagens träning, har inte klippt sådär snyggt som alla andra gör så det är många småklipp ihopsatta till ett.
Har inte tränat sen maj men tränaren har ridit hästen då han startade henne på Kvaliteen så hon är i bättre form än vad jag är :D

Hästen är alltså 4 år och gullig
http://www.youtube.com/watch?v=tf1iJIsQpDY
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vilken fin ridning! Du har en väldigt följsam sits.
Va trevligt att se hederlig yttertygelridning, icke förböjd häst!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack :D

Menar du tränare så är det Martin Ågevall, tror man får säga vem man tränar om man inte börjar diskutera och kritisera.

Zebban och Dressyrmupp:
:love: Vad snälla ni är. Känner verkligen att jag ligger lite efter i timing osv men det är bara att träna på. Hästen är så otroligt arbetsvillig och lättlärd att det är en rent nöje att rida henne.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycker du har gjort ett jättejobb på henne. Man ser ju att hon är tokspänd men hon rör sig mycket mer framåt nu och glimtar till ibland. Tycker du ska vara nöjd med din fina häst, vilket du säkert är :D

Tack! Jag är nöjd med min lilla älskling och vi har all tid i världen. Det är ju ändå min första egna häst och första gången jag har möjlighet att träna på riktigt.

Divan är ljuvlig!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hmm ska man våga slänga in en film här tro? Finns ju sååå många fina hästar och duktiga ryttare här:)
Detta är iallafall jag och pålle på vår första tävling efter tre månaders sommarbete. Han kändes jättefin, mjuk och liksom taggad hela framridningen, men så fort vi kom ut på banan så var det lite som att sticka hål på en ballong....all action försvann och jag fick driva som en dåre och sitsen såg ut därefter =P Hur gör ni får att behålla powern inne på banan?? Dock är jag ganska nöjd med honom ändå, han kändes lydig, gjorde det han skulle och han gjorde det rätt prydligt:)
http://www.youtube.com/watch?v=6ZfDHQOaHyc
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp