Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl

Tänkte jag kunde bjuda på en halvgammal film på min grå eftersom jag inte visat någon film på honom innan :)
På denna film har vi precis börjat jobba med den förvända galoppen. Formen & takten är två saker vi alltid jobbar på :p hihi
(detta var innan vi fick dressyrsadeln också hihi)

http://www.youtube.com/watch?v=O5DXSXY-pRY
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nu har jag kanske inte tittat på dina allra senaste filmer, men jättestor skillnad mot senaste jag såg. Bra jobbat! :)

*KL

En till svart skönhet, framridning på hans första tävling någonsin. Jätteduktig!

http://www.youtube.com/watch?v=1PN81dO2CEY

Resultat och filmer från programmen i tävlingstråden.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vacker häst men jag tycker att du hackar ganska mycket med händerna, rid ihop honom bakifrån och fram istället för att koncentrera dig på huvudet.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Håller med ossi, har inte följt filmer supernoga, men visst ser det bättre ut = )

Tips för sidförande; Yttertyglen reglerar tvärningen, så bara ha kvar yttertygeln där den är, krama och sitt kvar i sätet för att visa att du vill att hon ska minska tempot (korta sig alltså) och lägg till inner för att hon istället ska använda energin åt att kliva åt sidan. Så blir det mindre svajigt = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du måste vrida om handen. Knogarna ner i marken gör att alla rörelser i tygeln går genom hela armen. Knogarna mot varandra (och rundad handled) gör att du kan vara avslappnad i armarna (kräver ingen styrka alls) blir snabbare, mjukare och mera följsam, du behöver bara krama med fingrarna, vicka lite i handleden för att få effekt. Dessutom kommer armarna intill och gör dig stabilare (i hela sätet och i handen). Detta kommer ju också göra att han kommer trivas mera med bettet och ta ett jämnare stöd (dom kasten han gör uppåt med huvudet försvinner när han trivs med handen). Dra tillbaka axlarna med så blir du ännu stabilare = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Visst går det framåt! Men segt tycker jag...

Du menar att jag ska leda mindre med yttertygeln? Ska prova. Vi gjorde bättre sidvärts det passet, men det kom inte med i klippet. Dock blir det ofta lite "hackigt".
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Precis, leder du med med ytter så får du inte den mothållande effekten, den som talar om att du vill ha tvärning (plus att den blir felställd - det är dyrt!). Ju mer man släpper desto mindre tvärning och vice versa. Istället jobbar innerskänkeln 'på övertid' (och de mesta annat egentligen) och det blir hackigt och svajigt (man tappar inramning på ytter och kan inte räta upp mot den). Led hellre en aning med inner, för att få ställning, nosen ska ju peka -från- rörelseriktningen, men särskilt för att inte börja tränga med innerhanden istället (för att få ställning åt rätt håll). Så får du mycket jämnare tvärning och innerskänkeln får mkt mer effekt. = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Håller med myggan_ox: vilken härlig häst! Får man fråga vad det är för stam på en sådan fining?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

+ Mygganox, tack!:)
Han är e Mackay (ej gdk hingst e Pegaus-Elektron) På mammans sida är det Chirac-Unesco
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL


Idag åkte vi till min gamla hemmaklubb för att öva på att rida någon annanstans än hemma. Lastning och åkning gick bra både dit och hem
Själva ridningen blev lite spännande eftersom han aldrig varit där, inte gått ute i paddock på länge och så var det flera stycken som kollade. De första 10 min gick han som en stjärnkikare och bara spanade på allt runtomkring (hästar i hagarna intill tex). Men sen lugnade han ner sig lite och var kontaktbar igen -om än något spänd.
Efter passet skrittade vi ut. Intressant att alla hästar vi passerade märkte att det var en ny häst -de kom rusande rakt mot oss och det brukar de inte göra, det tyckte Calle var lite äckligt så han började hingsta sig lite och skuttade fram i nåt passageliknande

och tro det eller ej, men det blev en liten film! Trots att han är lite spänd och hackig här på filmen så tycker jag att han är duktig, man får inte glömma att han är 3 år och på denna filmen rids på ett helt nytt ställe. Tror han kommer bli väldigt fin när han blir äldre och börjar sätta sig mer.

http://www.youtube.com/watch?v=wsqFOWRl_9M
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ser ju jättefin ut, verkligen! :laugh::laugh::laugh:

Han ser mycket mycket mognare ut än flera i tråden för våra hästar födda 2007 så du behöver inte oroa dig! :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack :)
Är kul att ha lite film så man kan jämföra hur de utvecklas.. Ska försöka få till lite film på hemmaplan med när han är mer avspänd och kan koncentrera sig bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp