Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

du nog ska öka trycket lite till i galoppen, dvs trycka fram lite mer på långsidorna och fånga upp i intervaller o korta galoppen o sedan framåt med ngt mer tempo igen, så bakbenen kommer snudden mer under så han lyfter upp sig lite till.
Håller med dig där, mera tempo.

Är den i igångsättning skulle jag rida den mera 'unghäst' lite lägre och längre för att tillåta honom att jobba mindre på så sätt, men grundtempot skulle ändå upp, så han jobbar på mera (därav den lägre formen, kliva på med energi ska dom ju göra oavsett, men genom att sänka formen litegrann tillåts mindre samling, mindre jobb. Däremot samma högre tempo i den höga formen blir maxjobb). Släpp fram och låt det rulla på.

KL, avslappnad och tråkig är farligt nära varandra, ibland går dom hand i hand, men optimalt går dom ju inte ihop alls. En häst kan ju vara avslappnad utan att vara tråkig, en välriden häst är inte -spänd- men för att få det där flashiga krävs likväl en -anspänning-. Men en spänd spänd häst ger lika lite som en tråkig tråkig häst. Man tappar mottagning : P
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag kanske blandar ihop dig med någon men tycker jag känner igen hästen, var det inte du som hade stora problem med ena galoppen förut?
Ser iaf jättetrevligt ut nu, inte ofta (typ aldrig?) man ser en travare som ser så välriden ut :bow:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack så jättemkt! Ja de senaste 3 passen har verkligen flera poletter trillat ner. Svinkul! :D Haha ja, men jag vill ha henne lääägre just nu för att behålla dendär avslappningen och vilan på steget. Så jag försöker få henne längre ut, men ja, jag kanske bör korta dom en bit oxå. :angel:

Ponnyryttaren_: Tack vad roligt att du tkr det! Ska tänka på tyglarna. ;) Nej jag har inte tänkt på att jag vrider om händerna i galoppen, haha.. Man har mkt fuffens för sig utan någon på backen som tjatar. Tack för anmärkningen ska försöka tänka på de nästa gång! :)

Cela: Jo det var vi det. Tog mig nästan 2 år att få fröken att acceptera att jag gav vänsterfattning, men nu är vi där! Har velat ge upp mer än 1 gång (läs 1000).. men det skulle jag såklart aldrig göra! :) Tack så mkt :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker också att det ser lite "tråkigt" ut. Däremot verkar du väldigt stadig och följsam i sitsen, blir lite avis :)

Kanske en idé vore att sticka ut och galoppera i skogen istället, om nu syftet bara är att galoppera igång honom efter skada? Då får du ju lite mer naturligt flyt i honom och mer tryck i bakbenen att samla upp.

Haha! Nej någon galopp ute i skogen blir det inte. Då skapar vi så mycket spänning i kroppen på honom att det aldrig går att rida honom avslappnad igen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men hon skriver ju att han joggas i galoppen och det innebär ju utan tryck. Varför sätta en massa tryck när hästen inte är igång? Det innebär ju bara att en massa spänning kommer fram eftersom man inte hunnit så långt i det lösgörande arbetet.

Det är inte nyttigt att flasha omkring på max, tänk om fler kunde fatta det :grin:

Fortsätt som du gör Cashmir, det är en fröjd och se en video här på buke som visar på en avslappnad och "tråkig" häst , jag är så förbannat trött att se på en massa spända flashiga hästar i övertempo med ryttare som skumpar runt och inte ens kan sitta still.

Tack så mycket! Hästen i fråga kan bli så spänd och blockerad på ett träningspass att han går in i sig själv - och då får jag nästan ingen kontakt med honom. Därför är det en ren vinst att han anses "tråkig", för hellre det än ett spänt lokomotiv som ångar fram utan att kunna påverkas...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast utan tryck ska ju inte vara synonymt med oengagerat.
Däremot tycker jag inte så mycket om hästen och hur den går, den sätts igång, ska ta det lugnt, man kanske kan önska lite mer av det här eller det där (vilket man i stort sett ALLTID kan) men över lag - den är jämn, ser mjuk ut, fin, ryttaren sitter superfint och näe, inga direkta anmärkningar.
Däremot har jag aldrig sett hästar på buke som rids spända och "flashiga" i övertempo, har jag missat något roligt? :D

Tack så jättemycket, självklart finns det massor mer att önska men det är ju därför man tränar - för att utvecklas :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Precis och du är ju inte "född igår" vad gäller det här med hästeriet, det kan vi nog vara överens om de flesta här inne. Sen att du har en ful luva - det är ju en annan diskussion... ;) Hehehehe...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Min reds i övertempo, förr med vilje, senare mot min vilja, men det blir inte flashigt i och med att hon är en liten stelbent ponny. :D

Cashmir; Han är hemskt läcker! Hoppas att han inte gör sig illa mer så att ni kan komma ut på tävlingsbanorna!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Precis och du är ju inte "född igår" vad gäller det här med hästeriet, det kan vi nog vara överens om de flesta här inne. Sen att du har en ful luva - det är ju en annan diskussion... ;) Hehehehe...

*Victovie har en likadan (STATUS STATUS)* :angel: Eller så har inte hon heller kommit ur more is more - less is bore stadiet...:rofl:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Min reds i övertempo, förr med vilje, senare mot min vilja, men det blir inte flashigt i och med att hon är en liten stelbent ponny. :D

Cashmir; Han är hemskt läcker! Hoppas att han inte gör sig illa mer så att ni kan komma ut på tävlingsbanorna!

Men vad säger du, Stella är väl allt annat än stelbent :d

Tusen tack! Ja du... vi kämpar alltid i motvind, men han är ve och fasa anmäld till ett dressyrmeeting om tre veckor. Sist vi tävlade var i början av april så nu håller jag tummarna igen!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tyckte den hade fantastiskt trevlig trav för att vara hopphäst! :love: Kanonfin! Lycka till på Breeders! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vad kul! Då ska jag hålla tummen för er!

*Viskar* Sist jag och Stella tävlade var för tre år sedan. :angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jamen jag kanske har missat dom filmerna, för jag tänker mig nu att folk på buke försöker trava upp sina hästar och hetsdriver och sedan filmar för att visa, jag har missat dessa filmer, skulle gärna se om, låter himla spännande :d

Cashmir: den blir inte snyggare för att fler personer har den om du trodde det... :p
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jamen jag kanske har missat dom filmerna, för jag tänker mig nu att folk på buke försöker trava upp sina hästar och hetsdriver och sedan filmar för att visa, jag har missat dessa filmer, skulle gärna se om, låter himla spännande :d

Precis! Jag ser framför mig typ såna filmer som brukar finnas med i annonser från tyska försäljningsstallar med lite "billigare" unghästar. Hästarna rids i hundranittio och sen saktar de ner filmen några sekunder med sloooooowmotion, så att man verkligen ska se hur stort hästen rör sig bak ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Precis! Jag ser framför mig typ såna filmer som brukar finnas med i annonser från tyska försäljningsstallar med lite "billigare" unghästar. Hästarna rids i hundranittio och sen saktar de ner filmen några sekunder med sloooooowmotion, så att man verkligen ska se hur stort hästen rör sig bak ;)

Ja det där med låta hästen älga på och sprätta och sen köra slow motion är vansinnigt irriterande, som om det ser bättre ut då? Men jag tycker nog att sånt förekommer....lite här och var.:o
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Åh vad fin hon har blivit!!! :love:
Hur länge var hon hos LS? För visst är det samma häst?

Ska ni till Strömsholm?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det här är min andra häst :D

Den som var hos LS är bara 3 och bor numera hos fodervärd i Skåne och är dräktig.

Denna ska visas på Strömsholm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp