Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Sedan så skulle det ju självklart se bättre ut om det satt en duktigare ryttare på ryggen som är lite mer med och följsam. Jag är urkass på att hoppa, han inte känsla där alls så jag hänger ju inte alls med som jag borde. Men detta var mitt livs bästa hopp pass :) Hade aldrig kunnat drömma om att kunna hålla ihop en häst så pass över hinder så jag klarar en så tight studs som det är, dessutom med mittenhindret rätt högt. Jag skrek rätt ut första gången jag kom på det, DET ÄR OMÖJLIGT!!!!!!!!!!! Vi tog dom två sista i ett språng... Men se på f*n det gick..
Jag har en förmåga jag med att tro att man ska ha hög fart och kasta sig över hindret, helst lyfta över hästen :p Så det är väldigt strongt gjort av mig att sitta KVAR på hästen hihi.
Kanske får bli en vana detta, dressyrponnyn kanske blir hopp ponny ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hm, jag har alltid kört på "fortare är bättre" när det kommer till hoppning, menar du att det inte ska vara så? ;)

Försökte lära min tyska dressyrkluns att hoppa så jag vet precis hur svårt det kan vara! Där var det just att sätta mycket fart som gällde. Gick det långsamt så blev han för lydig och koncentrerade sig på att gå på tygeln istället för att hoppa...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag har alltid kört på massa fart och försöka lyfta hästen över hindret, men så ska man tydligen inte göra:eek:
Hehe nej men det handlar väl mest om att jag är sjukt osäker och lite rädd, iaf när det kommer upp över en meter. Framförallt har jag inte ngn vidare känsla för hoppning, som jag har i dressyren.
Så vi jobbar helt enkelt på att få mig och häst att hitta ett fint flyt och harmoni. Inte 90 knyck och helst ta tre hinder i ett språng :D
Tack och lov är ju denne lille så jäkla smidig och atletisk så han reder ut det mesta bara jag inte vörjar bli osäker innan och stör.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Var glad för det :)

Min fattade inte att man skulle hoppa ÖVER hindrena när det gick precis lika bra att hoppa GENOM dem :o Han var snäll men inte så intelligent min pålle :angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL

Lite galoppjobb på kandar med min Klas. Är under igångsättning efter två månaders vila och idag galopperar vi för andra gången (därför vi bara rider "rakt fram" och inga böjda spår än)

Några byten hann vi med också, skulle mest se om dom fortfarande satt efter vilan :D

http://www.youtube.com/watch?v=PabhtEyN9nY
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vad mycket starkare du har blivit i din sits sen jag såg film på dig sist! Men hästen ser lite stark ut framåt och hmm, ser lite tråkig ut:o. Sen vet jag att andra påpekat detta tidigare och jag förstår det inte heler-men varför sitta och rida på kandar nu i igångsättningen (eller är han kanske pigg och det är därför?)? Tycker han är lite statisk i formen också.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker att du hamnade mitt i prick på det mesta du skrev! Känner mig stadigare i sitsen nu. Tror att det är för att jag har ridit så otroligt många olika hästar på senare tid och då lärt mig att hamna i en bättre grundposition.

Han rids väldigt lugnt, så att han ser lite tråkig ut är helt OK i nuläget - bättre att stärka försiktigt än att sitta och maxa fram en större galopp. Sen är just galoppen hans svaghet men vi jobbar på det!

Han har ridits med träns under hela igångsättningen, men såhär första gångerna vi galopperar blir han för stark för tränsbett och då får vi inget vettigt ut av ridpassen. Sen ska han ut i MSV under hösten så kandaret ska på snart i vilket fall :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

jag tror (när jag ser filmen) att du nog ska öka trycket lite till i galoppen, dvs trycka fram lite mer på långsidorna och fånga upp i intervaller o korta galoppen o sedan framåt med ngt mer tempo igen, så bakbenen kommer snudden mer under så han lyfter upp sig lite till. Tror att ryggen kommer upp lite till då. (speciellt om galoppen är hans svaga sida) tror även han lättar av lite mer och blir lite mindre stark om bakbenen aktiveras ngt mer.

Fast nu skrev jag bara vad jag tror. Det behöver inte va så...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker också att det ser lite "tråkigt" ut. Däremot verkar du väldigt stadig och följsam i sitsen, blir lite avis :)

Kanske en idé vore att sticka ut och galoppera i skogen istället, om nu syftet bara är att galoppera igång honom efter skada? Då får du ju lite mer naturligt flyt i honom och mer tryck i bakbenen att samla upp.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men hon skriver ju att han joggas i galoppen och det innebär ju utan tryck. Varför sätta en massa tryck när hästen inte är igång? Det innebär ju bara att en massa spänning kommer fram eftersom man inte hunnit så långt i det lösgörande arbetet.

Det är inte nyttigt att flasha omkring på max, tänk om fler kunde fatta det :grin:

Fortsätt som du gör Cashmir, det är en fröjd och se en video här på buke som visar på en avslappnad och "tråkig" häst , jag är så förbannat trött att se på en massa spända flashiga hästar i övertempo med ryttare som skumpar runt och inte ens kan sitta still.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är inte nyttigt att flasha omkring på max, tänk om fler kunde fatta det :grin:

Fortsätt som du gör Cashmir, det är en fröjd och se en video här på buke som visar på en avslappnad och "tråkig" häst , jag är så förbannat trött att se på en massa spända flashiga hästar i övertempo med ryttare som skumpar runt och inte ens kan sitta still.

Fast när jag säger "tråkig" så menar jag att hästen ser oengagerad ut, den går i samma statiska form och är dessutom mot handen och går och drar lite i ryttaren. Jag vill inte se hästen "flashig" och sprättig-jag hade velat se den lägre rundare, lösgjord och eftergiven-det kan man väl göra och arbeta på i synnerhet i en igångsättning?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast när jag säger "tråkig" så menar jag att hästen ser oengagerad ut, den går i samma statiska form och är dessutom mot handen och går och drar lite i ryttaren. Jag vill inte se hästen "flashig" och sprättig-jag hade velat se den lägre rundare, lösgjord och eftergiven-det kan man väl göra och arbeta på i synnerhet i en igångsättning?

Ja absolut :D

Dock ser man aldrig det här på buke, därav mitt svar:cool:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast ser man så mycket flashig trav då;). Tycker att buke representerar den vanliga hobbyryttaren (med vissa undantag förstås) väldigt väl. Vanliga ryttare som kämpar med vanliga problem i sits, lösgjordhet osv på sina rätt vanliga hästar:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fine, "tryck" var nog lite fel ordval av mig, menar inte att det ska vara full rulle på nåt sätt. Däremot håller jag kvar vid att hästen, fin som den är, ser lite oengagerad ut, och därför tipsade jag skogs :)

Fast jag håller inte med om att det syns många hästar i övertempo som ska se flashiga ut, iaf inte på dressyr. De filmer som jag kan minnas har fått mest positiva kommentarer det senaste året är filmen där lektra rider lösgörande på volten, Perfect Pirouettes with Hubertus Schmidt och Klimkes framridning inför nåt mästerskap. Med andra ord allt annat än flashigt. :bump:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tror det var Wacos lösgörande på volt du menar:). När hon tränar för tysken?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycker att du är skitduktig som gjort ett så himla fint jobb med din pålle! Det blir verkligen bättre och bättre hela tiden!! Nu ska du fortfarande bara korta tyglarna lite;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast utan tryck ska ju inte vara synonymt med oengagerat.
Däremot tycker jag inte så mycket om hästen och hur den går, den sätts igång, ska ta det lugnt, man kanske kan önska lite mer av det här eller det där (vilket man i stort sett ALLTID kan) men över lag - den är jämn, ser mjuk ut, fin, ryttaren sitter superfint och näe, inga direkta anmärkningar.
Däremot har jag aldrig sett hästar på buke som rids spända och "flashiga" i övertempo, har jag missat något roligt? :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Väldigt trevlig video = ) väldigt mjukt och prydligt. Den enda anmärkningen jag har är samma som Fiorano, korta tyglarna lite, dina händer hamnar för långt bak, om du kortar tygeln så flyttar du fram handen och samtidigt lite mer ihop (en handsbredd emellan). I galoppen vrider du om handleden, vet jag inte om du tänker på, men vrid tillbaka dom så du får en rundad handled (knogarna mot varandra). Men det var väldigt stilla ridet, fina skänklar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp