Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag har inget alls med diskussionen att göra, men jag tycker den blivit jättefin. Ser härligt mjuk och loss ut! Fint ridet oxå. Och det ser så himla mysigt ut att sitta där uppe:d
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Avstår från "försvarstal" och nöjer mig med att svara att jag inte delar din åsikt :)

Inte jag heller! Det har ju hänt jättemkt med hästen (tittade på dina gamla filmer), och bättre med en bra takt än en häst som blir för hastig och springig!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Försvarstal ska väl ingen behöva skriva?

Sedan blir jag fundersam till varför det alltid måste det vara det ena eller det andra (överallt på forumet). Säger man att kan klatscha till en häst som är dum är man i princip djurplågare, vill man att den ska ha mera energi och jobba på ja då är det full fart monté man menar.

Takten är ju nr.1 - för alla, dvs, en häst som trippar är heller inte ok. Men om tårna drar i backen (och gör som sandvågor efter sig) så behövs det väl att den kvicknar till och lyfter på fötterna?

Jämför ex. med denna film, kvicka bakben som jobbar på, skulle inte klassa detta som springigt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag måste bara säga att jag håller med dig i sak, det är där många av oss "vanliga dödliga" brister, vi får dom inte tillräckligt kvicka så de kan använda bakbenen ordentligt. Jag jobbar med det hela tiden och det är SJUKT svårt men jag är helt inne på den linjen.
Däremot kan jag köpa att man kanske inte vill göra det där och då.
Det har ingenting att göra med Cela, hennes häst eller hennes ridning utan det är bara en av mina övertygelser, för många rider hästarna för lamt. Jag tittar på Celas filmer då och då och skillnaden är enorm och jag har absolut respekt för andra ryttare och hur de lägger upp sin träning etc.

Såå, inga sura miner på mig, haha!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nu jämför du med en häst som kvalat i Breeders o som rids av en proffesionell beridare som oxå har kommit längre i sin utbildning.

Tagga ner lite.
Är det du som rider menar du?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Försvarstal ska väl ingen behöva skriva?

Sedan blir jag fundersam till varför det alltid måste det vara det ena eller det andra (överallt på forumet). Säger man att kan klatscha till en häst som är dum är man i princip djurplågare, vill man att den ska ha mera energi och jobba på ja då är det full fart monté man menar.

Takten är ju nr.1 - för alla, dvs, en häst som trippar är heller inte ok. Men om tårna drar i backen (och gör som sandvågor efter sig) så behövs det väl att den kvicknar till och lyfter på fötterna?

Jämför ex. med denna film, kvicka bakben som jobbar på, skulle inte klassa detta som springigt.

Det är ju en bukemänniska :D Jag håller också med i sak men man kanske inte skall jämföra Celas unghäst med en som går MsvB ?

Men jag tycker Cela skall ta åt sig äran att du ändå tycker dom är jämförbara!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det ena eller det andra? Jag hade en åsikt, du en annan.
Det är väl inte hela världen.

Jag är fullt medveten om hur hästar bör röra sig bak, men jag är av den åsikten att det tar tid. Jämför man tidigare filmer så går det åt helt rätt håll. När hästen fått mer styrka så kan baken snabbas på. JAG tror att celas häst blir springig om hon skulle dra igång bakkärran mer på den nu.
Och jag tycker det är en stor överdrift av dig att säga att det bildas sandvågor efter hästen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag reagerade mest på att dom som inte höll med menade på att det blir hastigt/springigt annars (så därför länkade jag in den här videon lite som motsats) och blir lite konfunderad då jag anser att det är ett ganska stort register där emellan.

Om jag inte har helt fel så har cela jobbat mycket med att sträcka ut steget, och få häng i steget, och valde denna för att den har just det, så på sätt skulle dom vara jämförbara (med Ozzy mer som riktmärke?)

För mig har bakbensaktiviteten prio, att hästen jobbar rätt, gångarterna kommer på köpet därifrån. Även en 3 och 4-åring behöver ha med sig bakbenen i packningen sas, det är inget som kommer sedan utan tvärtom är dom grunden, för visst jobbade man väl bakifrån och fram?

Axel; MaLinn heter hon här, så det är (tyvärr) inte jag.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej jag jobbar mina hästar framifrån och bak, mycket enklare så:D Skämt åsido!

Det jag ofta ser är när för mkt fokus hamnar på bakbenen för oss vanliga dödliga ryttare, så hamnar alltihopa i handen i stället och hästen blir snabb men tung...
Sen ser jag på ridning på ett annat sätt. I mina ögon är inte bara baken det viktigaste. Det måste finnas takt, framåtbjudning, samspel, mjukhet, vilja att jobba m.m och är man bara på bakbenen så kan resten kärva ihop sig. Jag anser att det finns många vägar att nå framgång i ridning och att det finns olika sätt för olika hästar.
Vore alla en viss herr Gal så är det nog bara att sätta sig där och trycka igång baken.

Kan ta min egen som ex. Går man bara på bakkärran som i sig inte är så svår att få igång så spärjnar hon emot och ligger i handen. Börjar man däremot att se till så bogarna är lösa, att hon är lös i nacken osv så är det inga problem att trycka igång bakbenen utan att få motstånd i henne.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Victovie.

Du är så duktig o har sånt fint material. Tänk om alla fina hästar fick det så- inte mina tyvärr.

Tack så mycket Axel :bow:!


Remmis: Jo det stämmer, Frida har också gått Falsterbo med mig som 5-åring :)! Så Fio har alla förutsättningar för att kunna göra detsamma om allt flyter på som det ska ;) ^^
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Som vanligt jättefin cela! Passa bara så han inte blir för lång bakom sadeln...

De enkla bytena var verkligen superbra! Jättefin övergång o snygga fattningar med krökta bakben!:bow:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

sen har vissa hästar betydligt bättre bakbensaktion av sig själva.
Klart man ska rida aktivt bak men en markbunden häst kommer inte
få den där Ozzyaktiviteten.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*
Filmer med tävlingsaktiviteter som funnits i denna tråd är flyttade till månadens tävlingstråd.
(För den som ev saknar sin/a filmer)

/break_a_leg, moderator
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL


Nu var det ett tag sedan jag blev filmad och har sedan denna film inte fått till fler träningar pga sommar uppehåll hos tränaren..

Men nu har vi äntligen börjat kunna få till galopperna ordentligt dvs att kunna variera den mer utan att hon faller i bitar. Samt mer flyt överlag. Grundtempot är bra och vi börjar så smått bli bättre.

Hon har iallfall vuxit ur sin tillfälliga "pott" wellington sadel :D, med normal bom, så nu kan jag lägga på en vid bom, rejält vidare fast med mer stoppning i förtillfället, som ger betydligt bättre rörelsefrihet än den förra.

Så nog har hon gått upp ca 80-100 kg i vikt, fast det inte syns så mycket och hon fortfarande ser spenslig ut så märks det på sadel, gjorden och musklerna förstås som märks mest på hela överlinjen.

Filmen är inteklippt alls så vissa missar gör jag, Bland annat mycket uppmärksamhets övningar då hon för dagen var brunstig, tittig och ofokuserad. En sådan dag då hon dessutom sätter över mig på ytter ben. Sådana dagar är det ganska få av, men det är ju nyttigt ibland att även fokusera extra på vikt och position i sadeln.

Galoppen blev ibland för oengagerad och lååång, ja då var det bara att öva korta tempoväxlingar i trav som sedan gjorde galoppen kortare och kvickare. Detta pass höll inte bästa kvalitetn ridmässigt men det är sådana dagar man får tampas med ibland, extra bra när det prickas in med en träning!

träningen är från 1 Juni. Så i dagens läge är hon mer rund och starkare som dessutom fått en kiropraktorbehandling nu.

http://youtu.be/eVE8HucMRvE

över 10 min långt:angel:

miagi
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Att din sits blir som den blir är inte så konstigt. Ser verkligen ut som sadeln motarbetar dig, dessutom ser det ut både i videon och på bilderna som den hamnar lite i bakvikt alt. har "mittenpunkten" långt bak (var heter det? hjärnsläpp) Eller så är det att du har lite för långa "överskänklar/ben" (haha guud vad svårt jag ska ha att hitta rätt ord idag!:devil:) som där med gör att du hamnar längre bak än vad du ska.
Nog om det!
Tycker det ser väldigt trevligt ut! och tror att med mera jobb så kan det bli riktigt fint! :laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej, det är klart man inte kan hänga upp sig bara på bakbenen, det är rätt mycket som ska falla på plats ibland för att få en fin form, men som jag ser det har cela rätt mycket klart, så kommer bakbenen in och jobbar också så kommer den bli ännu lättare fram och få ännu mera gång = )

Pontevecchio; absolut är det så, att det finns hästar som har mycket gratis, men det går att rida dit (och rida bort) ganska mycket ibland. Men nej, det är få som rör sig som Ozzy...(och nu har det blivit stopp i karriären..)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vad säger man?:bow:
Tänk om man kunde bli så duktig själv ngn dag! Tycker oerhört mkt om din pålla, hon är superfin:love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

sen har vissa hästar betydligt bättre bakbensaktion av sig själva.
Klart man ska rida aktivt bak men en markbunden häst kommer inte
få den där Ozzyaktiviteten.

Hmmm... Mkt av den aktiviteten kommer av att ryttaren tar den med sig upp o är kvick själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp