Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Håller med om att du bör rida lätt mkt mkt mera, en så ung häst behöver man inte sitta ner på mer än innan galoppfattningarna. Sedan skulle du kunna låta honom vara lite mer unghäst, släppa fram formen mera, han hamnar alldeles för lätt bakom hand (det är mycket svårare att korrigera än en som hamnar framför) så låt honom gå i en lite friare form, (han har ju snygg linje från början) och få honom mera fram på handen. Traven tycker jag inte rids för hastig, det är bra att han kliver i med energi (samlingen kommer ju senare) hade velat se att du rider galoppen lite mer likadant, att han kommer fram och tar för sig (det är också svårare att träna bort klister än rida dit samlingen). Fin häst! = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vill bara förtydliga att jag menar inte att det går för hastigt i traven, det är positivt att se folk som rider framåt men att det ändå krävs viss balans i volter och svängar annars blir det inge bra :) Det handlar inte om samling utan att ge ponnyn schyssta arbetsvillkor så att säga.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycker inte det var några större fel på sitsen faktiskt, tror dock du behöver jobba mycket mer med inverkan (som jag själv..)det ser prydligt ut men man blir lite passiv. (Om du är som jag, så lättar du lite i rumpan i galoppen för att få fram hästen t.ex. fastän det inte funkar riktigt : P). Hon fattade galopp lätt och lydigt vilket gör att det känns som att man har en väldigt lydig häst... men, se till att varje hjälp du ger, ger ett gensvar. Driver du så ska det svara framåt, NU, inte sen. Flyttar du henne åt sidan ska det flytta NU inte 'typ lite granna om ett par meter'. Tror att när du hittar gasen på henne så kommer du kunna sätta dig lite tyngre med (utan att vara rädd för att gasen försvinner). Övergångar och tempoväxlingar och var jättepetig med att svara på en gång, det är mitt tips = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Sitsmässigt så tror jag att du skulle behöva träna upp mellandelen. På filmen syns det att du viker dig i vänster sida, vänster axel åker ned och du hamnar åt sidan i sadeln. Sitt på en pilatesboll och känn hur det känns när du sitter så och vad dom händer med bollen. Du kommer behöva spänna kroppen för att kunna sitta kvar. Blir du rakare i mellandelen så tror jag dina armbågar kommer komma på plats och att hästen kommer svara mer framåt:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack för tipsen!
Jag försöker tänka på att jag inte sitter och "tjatar" på henne med skänkeln utan att att hon går fram direkt för liten hjälp. Går sådär när det blir mycket i huvudet (på mig då alltså). Jag måste helt enkelt bli ännu bättre på det. Och göra fler övergångar! (men det är ju så jobbigt...:angel:)

När jag själv sitter på och gör ökningar och minskningar så känns det stor skillnad, men på filmen syns det knappt alls.

Jag gillar inte att jag sitter så framåtlutad. Nu har jag ju mitt gummiband på för att påminna mig om att hålla ihop skulderbladen, men då dippar huvudet framåt istället. :p

Dagny: Tips hitåt på hur jag blir rak och stark i mellandelen! (snälla säg att det funkar att sitta i soffan och käka choklad... :d)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Åh, choklad! Det är jag bra på X D

Jag tycker själv att det känns så nämligen, att det svarar framåt lydigt, fast inte till 100% utan, 'jaja jag ökar', det är inte 'yes!'. Det är mitt största problem som ryttare att jag inte har tillräckligt bra inverkan (vilket syns ibland på tävling när jag släppt mitt spö, som jag knappt använder, men ändå använder...). Har en jättelydig häst hemma, där jag kan peta till med spöet om det behövs, så på tävling blir jag liksom lite hallååå?? för att jag tränat dom att svara på spö, för jag 'bankar' sällan, så när jag gör det tävling, så blir det 'jaha?' från hästen....

jag tyckte iaf att jag kände igen lite känslan på filmen, lydigt och så men som sagt inte 'yes!'. Det kanske inte alls är så, det vet jag inte utan att ha ridit hästen kanske? men iaf, testa kan man = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Choklad funkar fin fint om du sitter på en pilatesboll samtidigt:D Sätt dig mitt på, med benen i 90 graders vinkel, sen börjar du med att trycka ner ett sittben i taget med ganska stora rörelser, sen skjuter du bäckenet framåt å bakåt med ganska stora rörelser även där. Sen gör du mindre och mindre rörelser, vilka påminner mkt om de man har när man rider. Tänk på att sitta med rak rygg och axlarna i samma höjd. Sen kan du även träna på att lyfta ett ben i taget en bit upp från bollen. Väldigt nyttig enkel träning som dessutom är billig:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Inser varför jag inte använt min pilatesboll, den jäveln rullar iväg för mig. Livsfarligt när man har en trappa helt utan räcken runt... :crazy:

Vad gör jag för fel?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Är den för stor för dig? Eller för mkt pumpad? Du ska kunna sitta på den med benen i en vinkel på 90 grader.
Om allt det stämmer så kan det vara så att du är helt utan balans:D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

den kände jag igen! Men .. du behöver fortfarande kvicka på honom (rätt ordentligt) och få honom engagerad, han gör avlånga spår i gruset...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Avstår från "försvarstal" och nöjer mig med att svara att jag inte delar din åsikt :)

Inte jag heller.
Trevligt ridet o till skillnad från många ponnryttare så kastas den inte iväg i fattningarna utan sätter sig lite.

Tror att det har skett en hel del utveckling här:bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp