Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Alltså, jag tycker inte den egentligen verkar spänd, snarare så är den inte "på jobbet". När den hamnar i ramen och kommer igenom kroppen så blir det nog lättare.
Jag är inte anti graman, jag använder det till och från av olika anledningar, senast för några dagar sen, men i det här fallet tycker jag inte att det känns som en ultimat lösning. Hästen behöver kunna komma fram mer och det känns som att gramanen hindrar det.
Jag vet också hur svårt det är att sluta rida på den när man använder den för ofta.
Men jag gillar verkligen hästen, vad är det för något? Den är sjukt söt och näpen, otroligt fint huvud.
Tror den blir jättetrevlig när den kommer fram och fokuserar mer på sitt jobb!

Tack.
Hon är korsning Connemara/fullblod. Har tidigare gått som distans häst och håller just nu på att skolas om (och musklas om) till dressyrhäst.
Är tänkt som min handikapphäst och målet på lång sikt är att tävla henne på handikapptävlingar (och vanliga tävlingar förstås eftersom det inte finns så många handikapptävlingar).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast så tycker inte jag du ska ta det, så gott som alla som lägger upp filmer får sån här typ av kritik och vet man med sig att man inte tycker likadant är det kanske inte läge att lägga upp alls? Ingen har något emot att alla inte är bäst men ibland kan andras ord ge ett annat sken på saken.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Aha, det var du! Jag läste din blogg för ett tag sen tror jag! Jag gillar den faktiskt riktigt mycket, fin och lagom "grov" för att vara fullblodskorsning! Verkar vara väldigt trevlig i psyket, hur man nu kan säga så utefter så lite men ja, du hajjar väl ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Aha, det var du! Jag läste din blogg för ett tag sen tror jag! Jag gillar den faktiskt riktigt mycket, fin och lagom "grov" för att vara fullblodskorsning! Verkar vara väldigt trevlig i psyket, hur man nu kan säga så utefter så lite men ja, du hajjar väl ;)

Vad skoj att du hittat till bloggen!

Ja, jag gillar henne också jättemycket och hennes personlighet är helt fantastisk.
När jag snart bara hittat alla knappar på henne även i ridningen så kommer det bli toppen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Var ju ingen som "attackerade" dig och din ridning utan mer frågor om varför och hur hästen är utan...vilket faktiskt enligt mig är helt legala frågor då vi inte känner till hästen utan bara har detta filmklipp att utgå ifrån...

Har också själv använt graman till och från på min förra dam som inte riktigt hade kroppen på sin sida. Men som tillslut gick att rida på tredelat sprenger och ingen graman....Så länge det går framåt så kvittar det ju om man vinglar på vägen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Då ber jag om ursäkt då jag tog det som ett "påhopp" just för att gramanen satt på.
:)

Jag kanske ska ge mer bakgrundsinfo nästa gång....

Gramanen är inte alltid på men just vid sådana här tillfällen när hon blir så spänd och jag inte kommer åt henne riktigt så sätter jag på den.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker inte du ska ta det som påhopp men hästen är tyvärr hårt hållen på gramanen i samtliga dina filmer. För att du ska komma åt det du vill tror jag du behöver rida lätt och rida mer framåt som ett första steg. Nu blir det nästan pass och det gynnar inte traven :) Försök o lätta på gramanen, rid lätt och rid mer framåt och försök att få den i en låg rund form så den kommer över ryggen istället för att släppa den. Det kommer säkert bli jätte bra till slut men jag tycker din tränare ska guida dig i en annan riktning. Lycka till!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tror inte gramanen är problemet egentligen. Problemet är att du varken travar eller galoperar. Hästen är inte taktmässig överhuvudtaget. Innan hästen är ren i takten kan du inte få hästen att vare sig länga halsen framåt/nedåt eller få stöd. Jag tycker inte hästen ska bli hastigare, men den måste röra sig! Hästen är mycket spänd och låst. Sen hade ju jag personligen slängt gramanen åt helsike (nej, jag är ingen gramanmotståndare men tycker inte den är lämplig till dig och din häst).

Jag blir faktiskt riktigt beklämd. Ni ser inte ut att trivas, någon av er.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tur jag inte lägger ut några filmer från hur det såg ut när jag provred henne
Faktum är att det såg bättre ut då. Jag tog mig friheten att titta igenom dina filmer och vid provridningen är hon betydligt mer avslappnad i kroppen och rör sig bättre. På dina senare filmer trippar hon omkring spänd o missnöjd.

Grunden är en avslappnad häst. Gramanen gör att du böjer ner huvudet på henne, men det ger inte en häst som arbetar i en bra form. Ta av den, få hästen att slappna av, sen kan ni börja med att hitta takt o balans.

Vore jag som du skulle jag skaffa en annan tränare.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Undrar om man vågar lägga in en film här utan att bli halshuggen? ;)

Här är en videosnutt från min senaste borta träning och just den dagen så var hästen spänd som en fiolsträng och ville absolut inte ställa till vänster och ta vänster skänkeln...

http://www.youtube.com/watch?v=csORalm-bfA&feature=player_detailpage

Jag tycker det är bra att du lagt upp film här, det finns många duktiga Bukefalister som kan ge bra tips. Om du blir halshuggen eller inte beror mer på hur du klarar att ta kommentarerna. :idea:

Jag tycker du har en jättesöt och fin liten häst :love:som säkert kan bli mycket bra om vågar släppa fram henne. Graman kan vara bra ibland men här tror jag inte det hjälper dig, för det får henne bara att bli ännu mer spänd. Finns det någon annan tränare du kan prova, om så bara en gång för att känna på något annat?
Vad händer om du rider på med hängande graman och längre tyglar och försöker få henne mer framåt-nedåt. Slår hon lika mycket med huvudet då?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fin liten häst för det första! :)

Mina funderingar som massör går dock, du skrev att hon var genomgången. är hon kollad av massör också?

Ofta när dom slår med huvudet så som hon gör, kan det sitta spänningar i stora halsmuskeln, precis där ganaschen och halsen "trycks ihop" när vi rider, om du förstår vad jag menar. Om man då använder graman eller dylikt för att korrigera detta beteende, så sätter det bara mer spänningar eftersom hästen försöker slå sig fri från spänningen, men inte kan göra det, så blir effekten att "bågen" som gör att hästen orkar jobba igenom kroppen, störs, och hästen tappar bakbenen, blir låst. Tycker att hon ser väldigt låst ut. Behöver absolut inte vara det, men sett det beteendet innan, och då har det suttit där eller i nacken.

Bara ett tips, om du har någon som kan känna igenom henne där, så gör det. Har du redan gjort det så kan du ju utesluta det:)

Och jag säger som andra, byt tränare, trro ni behöver lite andra inputs, för jag tittade också på dina andra filmer, och på provridningen jobbar hästen bra genom kroppen, även om hon inte är riktigt tilllfreds på bettet.

Jag hoppas du förstår att jag vill säga detta i all välmening:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Lånar knapp men svarar LilaTiger

Även jag tror att du klarar du bättre utan gramanen, sedan skulle jag tro att även du skulle få nytta av den berömda remmen fram på sadeln (den är verkligen till mycket hjälp ibland!) så att du kan jobba på att få en stadigare hand, att du när du rider kan 'haka fast' lillfingarna på den och på så sätt bli mycket mera stabil i handen och att det blir mycket svårare för dig att försöka 'fixa' saker i handen.

Tror inte det svåraste är så svårt att komma förbi, utan sätt fast en rem (snokrem ex) på sadeln, haka i och sitt med och rid på framåt bara, inte göra det mycket svårare än det är = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl

Liten film på ponnyhingsten jag rider. 4 år gammal.

http://www.youtube.com/watch?v=2a2NGDJ7Dag

Jag ser att jag har alldeleds för långa tyglar och bryter linjen rejält, och en två storlekar för stor hoppsadelsadel är ju inte till så stor hjälp eftersom jag redan innan lätt hamnar i bakvikt :p
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha ja, filmen med 9:an kan jag försöka lägga upp idag! ;) Gullig du är!
Hade ni sett en film från igår hade ni spytt galla över mig kan jag lova! :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Söt ponny!

Tyglarna påpekar du ju själv, försök rätta till det för nu ser det lite ut som du håller balansen i tyglarna ibland.

Sen tycker jag att på en så ung häst kan man gott göra en stor del av jobbet under lättridning allt för att hjälpa hästen på bästa sätt och be den hitta sin egen bärighet. Jag tycker det är positivt att du rider framåt men i kurvor och volter behöver du nog hjälpa ponnyn att öka balansen. Ta ner tempot en aning så den rids i balans hela tiden. Att rida så långa mellantraver känns också som lite onödig belastning tycker jag, hellre några få bra steg än en hel långsida där hästen till slut häver sig fram på bogarna. Den blir ju lite väl djup i formen ibland och likadant där hade jag försökt stötta upp och se till så balansen blir bättre på bakbenen.

Sen får alla givetvis göra som dom vill men det är mina tankar när jag ser ponnyn för det är en riktigt fin ponny!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp