Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej det tycker jag inte.
om man är finare o mer timad i handen så behöver man inte driva- bjudning kallas det för. Hålla i o sparka på är gammalt.
Va? Om du är mjuk i handen behöver du inte driva? Hur får du bjudning bakifrån från handen?

Hade jag bara kortat fram och låtit bena hänga hade jag snart haft en ponny som är stark i handen och fortfarande inte vet hur man kortar sig. Jag driver för att jag vill jobba in bakbenen, få henne mera engagerad, inte sluta jobba, för det är så just den ponnyn jobbar, därmed inte sagt att jag håller i fram och sparkar på bak, men jag behöver ju möta upp fram för att det inte ska bära iväg som vanligt, men driva för att hon inte ska lägga av istället.

Alla hästar är olika och hur träningen än låter som i ett forum (inte alltid lätt att förklara heller och stora delar skrivs ju inte ut, det skulle bli en hel novell med stora glapp iaf) kan jag iaf säga att det funkar på henne, med tanke på hennes bakgrund och hennes personalitet. Jag har ridit henne hösten hon var fyra, våren och hösten när hon var fem och nu i vår när hon är 6, däremellan har det varit andra ryttare. Första vändan var hon allt annat än rolig, men det blir bättre! (vilket har visat sig på tävling med) = ) Hon har gått från streta allt vad hon orkar till 66% i LA, så något rätt måste vi ha gjort ; )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vill inte sabba tråden mer, men... egen bjudning o sparkstötting. o snabba avstämmningar.
om du inte driver för mkt behöver man ej heller möta med handen lika mkt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men bara för att det har blivit bättre så betyder inte det att det inte kan bli ännu bättre :idea:

Jag håller helt med axel, man ska inte behöva driva hästar. Man gör det kvick genom snabba tempoväxlingar och övergångar. Lägger jag till benen så ska hästen flyga framåt - utan att dra i handen ( Har inte sagt att det är lätt) Sen kan man en kortare sträcka behöva sitta till och driva igenom något, men sen ska man släppa benen och inte behöva göra något och hästen ska då gå med lätt kontakt i uppförsbacke och man ska då bara kunna ''åka'' häst!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej, absolut är vi inte klara, att det blir bättre är ju en indikation på att vi är på rätt väg, inte att vi är framme ; ) Och kvickheten genom övergångarna är ju just det vi har tränat på! För ett par veckor sedan kunde hon som sagt knappt inte hålla galoppen genom en halvt igenom, (halv 10-metersvolt) nu kan hon hålla en kort fin galopp i en 10-meters volt, samt gå i förvänd, hade det nu varit så att jag knött henne framåt med stum hand i hundratals meter i taget så hade vi inte gjort det...

Självklart är det en fin avvägning i alla hjälper som ska till och självklart sitter jag inte och knör konstant och håller henne fast i munnen! Det var därför jag menade på att det hjälper inte att skriva här hur jag tränar, eftersom jag inte kan aktivt visa hur jag menar. Ingen här vet ju hur det ser ut när jag tränar, vad jag tänker på när jag tränar, vad känslan är just då, och det är känslan jag går efter (inte efter text). Ingen här vet ju hur hästen känns att rida? (har någon här ens sett mig rida irl?)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Så lätt det låter, jag undrar när min hjärna kommer klara av att omsätta den där texten till att utföra det :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Film på min "lille" treåring e. Jaguar Mail - Bernstein.

Jag är ganska väl medveten om allt som kan se tokigt ut på filmen, vissa saker försöker jag vänja mig av med och vissa har jag ett syfte med. Men kommentera gärna i alla fall :banana: Men ha i åtanke att detta bara är tredje gången totalt jag rider honom utanför longeringsvolten och första gången efter en vila på 5 månader!

http://www.youtube.com/watch?v=yqnDlNg0EeY
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Din guling är en riktig fining Gabby!:love: Men har du ingen äldre häst som du kan hänga med ut istället så slutar han säkert snart att vara så trist att styra...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Varför rider du den så hög?
Det är lättare att rama in o styra i en lägre form.

titta på din överaktiva hö. hand i båda varven. Lägg ner händerna o ge den ro.

Jag tycker att den är duktig.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

feel: ja, de frambenen har han haft sedan han föddes :p

Nova: Trist att styra är han inte direkt, det är när jag är för hård i handen som han protesterar lite. Idag kunde jag rida volter och snett igenom i både trav och galopp utan att han gick ur form eller ens försökte trycka eller svaja på något håll. Men visst ska vi börja rida ut snart, han har fått framskor på nu så nu kan vi ge oss ut från ridhuset!

aprilia: Tack :love:

axel: Det är hans naturliga form och jag strävar hela tiden efter att han ska släppa ner halsen och gå lägre, men än är det långt kvar till att jag kan lägga honom i den formen jag vill. Just nu är jag nöjd med en mjuk och ärlig kontakt, sedan får "form" komma efterhand när han blir starkare och får bättre balans.
Men du har rätt i att jag meckar för mkt med händerna, såg det själv och både igår och idag gick det mycket bättre. Jag tycker också han är jätteduktig :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Din gula ser trevlig ut! Fin modell!
Jag har själv en Bernstein häst och din är väldigt mycket Bernstein. Något jag direkt reagerar på som du skulle kunna åtgärda direkt är att när du rider lätt får du inte vara så tung! Du får inte sätta dig ner så tungt och bakåtlutat, det är då den springer iväg sådär och kör upp huvudet utan sug i handen. Luta dig lite framåt och snudda endast vid sadeln när du rider lätt. Ganska mycket framåtlutad i vänster varv där du hamnar som mest i bakvikt. Samma sak i galopp, det är ju inte en grand prixhäst än så sitt mycket lättare! Du sitter ju nästan ner helt? Den orkar inte det utan blir alldeles för snabb i takten och kan inte komma upp med ryggen. Gör du detta med överlivet kommer händerna bli bättre också.
Bernsteinhästar är ju generellt lite speciella, ganska känsliga och uppmärksamma. Prova gärna detta då den nog kommer bli bättre då både på att svänga och slappna av i halsen/ryggen som ju hänger ihop.

:):)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker den ser jätte duktig ut för att vara riden så lite. Men jag skulle vilja se lite mjukare hand och som cut3Leo skriver, lite lättare i sadeln.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Väldigt söt häst! Men jag tycker att det bitvis ser ut att vara ganska ordentlig korrigeringsridning med gramanen, exempelvis vid 0.53 så har du ju tygeln nästan uppe vid hakan på dig själv. Vad är syftet med de tygeltagen? Gramanen är ju spänd mest hela tiden, vad händer om du rider utan den? Verkar lite som om du börjat i fel ände - bakbenen behöver bli aktivare imho.

Sen sitter du prydligt, frånsett ditt joxande med händerna :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

verkar som om att gramanen blockerar bakbenen nästintill totalt, för i vissa moment, speciellt sidvärts, så lyfter hästen knappt på bakbenen för det verkar inte som om att de får plats, vad är anledningen till gramanen och hur fungerar hästen utan?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Alltså, jag tycker inte den egentligen verkar spänd, snarare så är den inte "på jobbet". När den hamnar i ramen och kommer igenom kroppen så blir det nog lättare.
Jag är inte anti graman, jag använder det till och från av olika anledningar, senast för några dagar sen, men i det här fallet tycker jag inte att det känns som en ultimat lösning. Hästen behöver kunna komma fram mer och det känns som att gramanen hindrar det.
Jag vet också hur svårt det är att sluta rida på den när man använder den för ofta.
Men jag gillar verkligen hästen, vad är det för något? Den är sjukt söt och näpen, otroligt fint huvud.
Tror den blir jättetrevlig när den kommer fram och fokuserar mer på sitt jobb!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Och naturligtvis visste jag att dessa kommentarer skulle komma....därför man inte ska lägga ut några filmer förrän allt är färdigt och hästen går i tipp topp form...

Gramanen är på för att hjälpa till att få hästen att jobba i en lägre form än vad hon tidigare är van vid och att ta ett stöd i handen vilket hon inte heller gjorde alls från början (och ja, hon är kollad och genomgången ua).
När den inte är på så blir det mest en vääääääldigt hög form, trippande fötter överallt med bakbenen kvar i stallet, kastande med huvud och en väldigt spänd överlinje.
Jobbet just nu ligger på att få en lugn takt med en låg och rund häst.

Gramanen hjälper oss båda, både mig och hästen, att komma till bättre ridning och få en avslappnad överlinje där hon jobbar genom hela kroppen.

Och ja, jag är också medveten om att det ska komma mer tryck i henne bakifrån och det är också något vi jobbar med.

Och ja, händerna är något jag jobbar med också och är medveten om (de är dessutom felställda vilket jag också jobbar med men är ju lite svårt när felställningarna jag är född med gör det svårt att få dom i rätt vinkel från början).
Mitt medfödda rörelsehinder är också en av anledningarna till att jag tar hjälp av gramanen ibland då jag inte har styrkan att rida hästen så som ni andra rider den (rätt tydligt ser man ju detta framförallt till vänster där jag tar i för kung och fosterland med min vänsterskänkel för att hon inte ska ligga emot den men när jag tittar på filmen så ser man nästan inte att jag försöker göra något med den alls).


Tur jag inte lägger ut några filmer från hur det såg ut när jag provred henne eller de andra 7 månaderna jag ägt henne, för då skulle jag bli halshuggen...
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp