Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

du får tycka vad du vill. för mig finns det rätt form, och det finns fel form, och vad hästen (ryttaren) gör i fel form är skitsamma för det är endå fel.

Du vet ju inte ens skillnaden på bakom hand och bakom lod.. lite svårt att ta dig på allvar då att du ens skulle förstå vad som är rätt eller fel form :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vilket sanslöst fånigt svar mognadsnivån är hög här...

Jag blir väldigt nyfiken på hur du jobbar unghästar och om dom då aldrig går bakom lod bara för att du tömkör är det hemligheten?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Modern dressyr är toppen tycker jag!:D Å han är jättefin o har riktigt bra balans.

Ett litet tips till piskförare nr 2, stå aldrig framför hindren utan möt hästen tidigare o spring bredvid tills den har hoppat sista hindret. Då får hästen lite stöd inne i serien istället för att "mötas" av en piska när den hoppar hjälphindren.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

En liten snutt med Tetan på volten. Är ju inte direkt avancerad tömkörning eftersom jag har henne på en hand. Hon är dessutom väääldigt svårtempererad för tillfället, hon laddar iväg lite och jag bromsar och ibland blir det för mycket broms. I galoppfattningarna blir det också lite sådär eftersom hon inte ger efter själv utan vill uppåt. Men sen är det bara andra passet hittills, och kraven är inte stora.

Tetan på volt
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Imponerande bara att kunna tömköra och filma samtidigt!:bow:
Hon rör sig trevligt tycker jag. Lätt från marken. :love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Länge sen jag såg henne! Lite sprining är hon ju (inte konstigt) men hon rör sig ju mycket med bak, specielt i galoppen! :bump:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Lite filmklipp från vår första träning nånsin, som råkade bli modern dressyr. Jag är inte nöjd med själva träningen eller min egen oförmåga att hjälpa henne, men hon är verkligen en ängel. :love: Hon har aldrig sett så mycket hindermaterial förut och det var kaos på träningen med hästar överallt och noll hänsyn. :crazy: Chatsi tog det coolt som vanligt, men hon stod emot lite, och jag korrigerade inte. :p

Tränarens kommentarer är inte riktade till mig förrän vid ca 2 minuter, men lyckades inte ta bort ljudet.

http://www.youtube.com/watch?v=mxcQtxM8yLE
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Såååå vacker hon är!!! Fotona gör henne inte rättvis:love:! Svansen är ljuvlig, men alltså stubbman:eek:. Jag finner liksom inte riktigt ord för gräsligheten:p. Hon verkar otroligt cool och är så glad för din skull att din svarta prinsessa är en riktig drömhäst:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vilken himla fin du har!:love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

verklighten stämmer inte alltid med hur det ska vara i teorin.
men när hästen lärt sig att knäppa av och krulla ihop sig så är det jäkligt svårt att få dom att sluta med det. därför är det aldrig tillåtet att göra det, specielt inte för en unghäst, därför måste man tänka sig för hur man utbildar dom och vilken utrustning man har.
hjälptyglar blir väldigt snabbt stjälptyglar
En häst som krullar ihop sig- knäpper av är ju bakom hand- inte enbart bakom lod.

sen är det inte alls svårt att få dem att sluta med det. det beror ju på att den knyter sig o inte är bekväm med bettet..

en bättre hand o meer framåtanda- voilá
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ni är verkligen jättefina o min personliga åsikt är ju att Modern Dressyr är bättre att börja med än Old Fashion Dressyr för du får ju mer framåtanda automatiskt.

Det enda jag invänder kraftigt mot det är att du styrde bort från hindret hon vägrade på. Så länge du rider på så låga höjder så finns det bara 1 väg o det är över/genom hindret! ALDRIG lära en ung häst att det finns vägar åt sidan...:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fiorano: Tack! :love:
Vaddå, fjordingfrissa är ju det nya? :eek::angel:

Jag drog mig länge för att stubba manen, men tillslut hade jag inget val, den var så sönderkliad. Tanken är ju att den ska växa ut igen. Helst innan kvalitetsbedömningen... :crazy:

Hedwig: Tack, tröttnar aldrig på att höra det! :D

Novali: Jag ska tänka på det. Kände själv efter träningen att det hon lärde sig var att man kan bryta ut. :crazy::cry: Nästa gång ska jag se till att det finns infångare också.

Hade tänkt ställa av henne för vintervila efter det här, men nu vete tusan om jag vill avsluta så här.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Avsluta så här? Hon gick ju kanon, det var ju bara där som det blev lite trubbel, o inte ens trubbel som var nåt att fundera över.

Rid ut ett par dagar o ställ av sen om hon nu behöver ställas av helt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är mycket utbrytningar bortklippta... :o

Men de två sista sprången var det sista vi gjorde, och verkar hon ju ha fattat grejen. :love:

/Marvin - älskar också sin häst! :love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Blev lite filmat idag när premiärturen avklarades:D. Häst är laddad och spänd, så formen är lite hög osv. Men hon kändes ändå riktigt bra!

trav och lite vänster galopp

Här försöker jag mig på höger galoppen som tidigare har varit rätt besvärlig. När hon har börjat ladda har jag dessutom slutat rida, så hon försöker skrämmas lite.

höger galopp

Btw kommer jag aldrig att få bekymmer om en hund kommer inspringandes på dressyrbanan:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp