Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL

Såvitt jag känner till så använder majoriteten av svenska unghästutbildare sig av inspänning vid longering, av unghästar. Ålder 2 och uppåt. Skadligt att unghästen tippar bakom lod vid longering, korta stunder? Nej, så till vida att det inte handlar om ett extremfall i stil med hyperflexion.

Å andra sidan är min personliga åsikt att det är mycket skadligt om en vanligtvis omusklad unghäst lär sig springa med huvudet rakt upp, felställd, vid longering. Gärna i högt tempo, dessutom. Då kan vi tala om hälsorisker. Inte någonsin har jag sett en sådan häst arbeta korrekt, vid longering. Överbevisa mig gärna, tills dess står jag dock fast vid min åsikt. Korrekt använd inspänning vid longering av unghäst skadar inte.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Visst kan man (och i mitt tycke bör man) tömköra. Men näsan kommer att hamna bakom då också till hästen är stark nog att bära sig. Jag tycker heller inte att gör ett endaste dugg att näsan är bakom lod, det kommer fram när styrkan finns och det är en galen hysteri och näsan absolut inte får vara bakom. Bättre att bry som vad som händer baktill ist.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja du har ju helt rätt i princip men verkligheten är ju ofta så att den unga hästen då o då kryper bakom. Därmed inte sagt att man ska låta den göra det. Men på denna videon vi pratar om så tyckte jag inte att den gick bakom så mycket att det fanns nåt att anmärka på.

Men nu förstår jag din synpunkt!:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

jag tycker det är bättre om hästen har halsen raktfram/utsträkt och huvud i lod eller något över om den inte orkar. aldrig bakom. det enda den lär sig då är att komma undan arbetet och när hästen doppar in näsan och går bakom lod så är risken för att den ska tappa rygg och bakben väldigt stor. (eller jag skulle nog vilja säga att det alltid händer om den får gå bakom lod någon längre stund, och då är man tillbaka på ruta ett igen. en häst som släppar sig fram på frambenen och det vill jag inte ha.)

Två undringar till detta.

Sätter du likhetstecken mellan att hästen aldrig tappar rygg och bakben så länge den är framför lod?

Tycker du tex att Totilas släpar sig fram på frambenen?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det blev visst en väldig diskussion av det här :o
Men jag tycker andra har skött den bra åt mig :bow:

Nej, jag vill inte ha en häst som springer på bogarna med avknäppt nacke. Men att en unghäst som blivit jobbad i drygt en vecka bitvis hamnar bakom lod men i övrigt rör sig i bra balans ser jag inte som ett stort problem.

Jag introducerade såklart longeringen utan inspänningar för att hitta bjudningen och för att han skulle förstå principen med att springa på cirkel. Den "form" han gick i då - definitivt framför lodplan - anser jag vara mycket mer skadlig än den han går i nu.

Håller med om att tömkörning är bra - om det görs på rätt sätt. Såhär i början använder jag mig hellre av longering med inspänning på utsidan ( på insidan har jag longerlinan dragen genom bettet och fäst i gjorden som en ledande tygel) för att inte råka ge för många signaler som han inte förstår. Och för att det är lättare att hålla reda på en lina än två om det skulle hända nåt :angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Två undringar till detta.

Sätter du likhetstecken mellan att hästen aldrig tappar rygg och bakben så länge den är framför lod? nej vekligen inte. bara för att huvudet är där det ska betyder det inte att resten av kroppen är det. men om man "bryter bågen" (bakom lod) så finns det ingen möjlighet för hästen att jobba korekt med resten av kroppen heller

Tycker du tex att Totilas släpar sig fram på frambenen?jag blir flådd levande om jag säger vad jag tycker om totilas


mitt svar


10
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

jag vill hellre att hästen sträker ut sig när den inte orkar istället för att krulla ihop sig och knäppa av.
och självklart ska man alltid ha med bak och rygg.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

verklighten stämmer inte alltid med hur det ska vara i teorin.
men när hästen lärt sig att knäppa av och krulla ihop sig så är det jäkligt svårt att få dom att sluta med det. därför är det aldrig tillåtet att göra det, specielt inte för en unghäst, därför måste man tänka sig för hur man utbildar dom och vilken utrustning man har.
hjälptyglar blir väldigt snabbt stjälptyglar
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

om hästen bara är "utbildad/jobbad" en vecka är det alldeles för tidigt med inspänningstyglar. (om man nu tvunget måste ha dom)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Där håller jag inte med... Jag tycker det är bättre att de börjar arbeta i något sånär form så fort som möjligt. Varje gång de springer på cirkel ej i balans är onödigt slitage. Inspänningen är trots allt såpass lös att han aldrig "tvingas" in i någon form.

När anser du att man ska börja med att introducera kontakten med bettet? Vad gör du för "arbete" med unghästen innan dess?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag är så nyfiken på om förespråkare som du själv någonsin HAR utbildat NÅGON häst alls-som tävlar i traditionell dressyr med bra resultat?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

ja det har jag. både ryttare och hästar under många år.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

varför ska dom springa på en cirkel ? balenserad eller ej.
varför har du då inspänning om dom är så lösa som som inte används alls ? då kommer hästen bara skringa omkring obalanserad på en cirkel.
är det inte bättre om du låter någon som kan tömmköra gör det och lär dig samtidigt ?

jag tömmkör och kör hästen. så när man väll hoppar upp är det inget nytt för hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Cirkeln är en trygghet när man ska upp första gången, att hästen är van vid det mönstret så att man kan ha någon som håller i linan ifall det skulle hända något.

Inspänningen är inte då lös att den inte används alls, den är så anpassad att den visar vägen och inverkar om han skulle gå ur form men är slapp och eftegiven när han sänker huvudet.

Jag skulle kunna låta någon annan tömköra, men tycker att longeringen fungerar såpass bra att det inte är nödvändigt. Jag KAN tömköra men tycker det känns tryggare med en lina i början med en ung häst.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

verklighten stämmer inte alltid med hur det ska vara i teorin.
men när hästen lärt sig att knäppa av och krulla ihop sig så är det jäkligt svårt att få dom att sluta med det. därför är det aldrig tillåtet att göra det, specielt inte för en unghäst, därför måste man tänka sig för hur man utbildar dom och vilken utrustning man har.
hjälptyglar blir väldigt snabbt stjälptyglar

Ok då antar jag att du inte tycker Totilas är bra och förstår även med detta inlägg att du blandar ihop bakom hand med bakom lod.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

du får tycka vad du vill. för mig finns det rätt form, och det finns fel form, och vad hästen (ryttaren) gör i fel form är skitsamma för det är endå fel.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tror du utgår från en teori och inte ser vad det blir i verkligheten riktigt nu, bla eftersom du började diskussionen utifrån en film där hästen var väldigt snällt inspänd, på ett sätt som inte hindrar den alls. Jag hade hållit med dej om det handlat om en helt annan inspänning på en unghäst, inte den som visas här - som är helt ok. Den är låg och den ger stort utrymme för hästen och hindrar den inte.


Är den hårt inspänd och står emot kan den dra sig undan inverkan, men det är inte denna häst så den risken ser jag inte alls:confused:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

fast det är ju bara i dom första inläggen som filmen diskuteras. (mellan mig och gabby) det utveklades till en mer allmän diskussion om ridning/utbildning. (alla andra användare som sa vad dom tyckte)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp