Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tror mammaledigheten har gjort henne gott, tycker hon ser superfräsh och lätt ut och är hon inte mer ihop och bättre i formen än tidigare?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Din häst är underbar Marvin! Jag har sagt det förut men kan inte låta bli att påminna dig. Och ett sånt temperament hon verkar ha!

Jätteroligt att se att det går så bra (minns ju att hon var lite busig i början) :laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hon ser mycket finare ut tycker jag, men framförallt vad mycket prydligare du sitter! Det där blir nog grejt :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl

Läser/tittar mycket här på dressyr men har inte skrivit så mycket. Nu har jag lyckats ladda upp ett kort klipp när jag rider.
Blev riktigt besviken när jag såg det första gången.. har tappat mycket styrka och faller lätt fram
Hästen är fin iaf o ni kanske har lite tips till mig :)

http://www.youtube.com/watch?v=179giKbY3M0
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Härlig häst! Jag skulle försökt få hästen mer framför mig, "kopplat loss" händerna från resten av kroppen så de inte följer med upp/ned i lättridningen. Drivit upp grundtempot ett liiitet snäpp. Tänkt på att rida rakt in emellan tyglarna (vad händer på långsidan?) inte förböja o tappa yttersidan.
Din häst? Vad är det för någon?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack för att du tittade! Ställer honom lite innåt på långsidan. Tappar helt klart ytter.
Förstår inte att jag själv tappat styrka såpass under en ganska kort tid utan ridning/sjukdom, usch!

Han är inte min utan jag är medryttare, Daxian heter han 6år :)
http://www.blup.se/sv-SE/horses/189958-daxian
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, hon är verkligen mycket fräschare:). Hela hon är mer ihop troligen för att jag har fått bättre kontroll på min egen kropp och fått en bättre sits. Var riktigt nyttigt för mig att rida träliga Charlie i våras-där fick jag helt enkelt lära mig att rida ordentligt! Hoppas att jag kan fortsätta med bra ordning på mig själv och tant Tetris så att jag kan tävla med vettiga resultat nästa år:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*KL* Här kommer en film på den överviktiga gräsrotsryttaren som rider på en häst som tränaren tar av hatten för att jag ens fortsätter rida på och inte lägger mig på marken och bryter ihop.

Men hoppas på att ni kanske kan titta lite på damen i fråga ändå för jag är nöjd med våra framsteg trots hur det ser ut.
Har haft väldiga problem med bett pga massiv foderficka som tog lång tid att upptäcka.

  • Vet att jag rider i undertempo, såg det nu
  • Fortfarande sitter jag och drar där fram emellanåt
  • och ja sadeln är säkerligen en aningens för liten men hon är bra i ryggen och jag har lagt i en högre växel mot min vikt

Men kritisera på så ska jag ta åt mig så gott jag kan av detta :)

http://www.youtube.com/watch?v=594JsmQdldY

har en film från när jag senast filmades och red utan graman hösten 07

 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag vill korta dina stigläder ett hål aå att du slutar spänna hela din skänkel. Du behöver få ner hälen och bli stabil i hela skänkeln. Tror att pålle din hade blivit stabilare då också:). Men jag måste säga att det ser bättre ut än jag minns från gamla filmer!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

från ca 0.40 i filmen så börjar den röra sig bättre, du får ett lite bättre tempo och hästen kommer lite mindre i framvikt. Framförallt skulle jag vilja korta stiglädren (1-2 hål)och dina tyglar 1 dm, så kommer det bli mkt bättre i och med att du kommer bli stadigare och därmed kommer få lättare att rida hästen på ett mjukt och stadigt sätt mellan dina hjälper. Fortsätt kämpa på så blir det bra!:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kortfattat från en hobbyryttare:D: våga rid på framåt och ha kontakt med hästens mun så att du får ett ärligt stöd framtill och hästen kommer upp ordentligt med ryggen och lyfter lite mer i fronten. så viktigt med ack så lätt att glömma (har tyvärr mycket stor erfarenhet av detta själv med en häst som inte bjuder fram till bettet;))
och våga vara stadig själv. stigläderna är för långa och du är inte bärig i din egna kropp. tycker det ser bätte ut än tidigare filmen så kämpa på:banana:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*KL* svar till er alla tre

Ska prova att korta läderna ett hål nästa gång och prova, men känner själv att i skritt och galopp kommer jag ner mkt bättre och då är denna längden bra, men i traven har jag noll bålstyrka och drar upp allt. Hästen har ett intressant rörelsemönster som sätter de flesta ryttarna ur balans i traven men ska som sagt prova, det kan aldrig skada:D

Och handen, Suck, armarna kan ju ramla av om de kommer för långt fram...jag kämpar med lägga fram handen och korta tyglarna men för tillfället blir jag så mkt stummare i min hand, men jag kämpar.

Stödet i Loffsans mun är kanon nu faktiskt, hon suger tag i bettet men piloten balanserar sig emellanåt i munnen och detta försöker hon kompensera.

Avskyr detta lilla ridhuset och vill ut i vår paddock men den är full med knöglig snö och skare. Blir lite klaustrofobisk för tillfället och därav undertempot tror jag.

Tack för er kritik:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du sitter visserligen bättre i galoppen-men där räddar du upp med att dra bak skänkeln istället för uppåt. Ska bli kul att se film med lite kortare läder:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Japp ska prova som sagt, blir ingen dressyr förrens onsdag nu ska hon få skrittas ut idag och vila imorgon, hoppas på att ngn kan filma på onsdag.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack! :laugh:
Hon vilade två dagar och sen var det löshoppning och man kunde inte tro att det var samma häst. "Eldsprutande drake" blev hon, men oj som hon hoppade då! :love:

Nu är det vintervila och jag är redan uttråkad. :crazy: Rider lite andra hästar i stallet så länge.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Som Fiorano o Cela redan sagt så är stiglädren iaf 2 hål för långa o handen ska fram.

Men tittade på din gamla film o din ridning ser mycket bättre ut, däremot ser din häst mycket mer stum ut i fram på den nya filmen?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jättefin skimmel! Men han är stor o antagligen rätt mycket häst att rida ihop? När du ställer honom nu så viker han bara in halsen men ställningen går inte genom kroppen. Ingen idé att fortsätta med den övningen då. Prova istället att börja med bak o framdelsvändningar i skritten tills du har bakbenen med dig mer.

Eller rid skänkelvikning mot väggen hela långsidorna. Du måste få hästen mer lösgjord för att kunna komma bättre till ridning. Korta tygeln o KRÄV att han ska jobba o att du ska "åka" med mer!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack :) Ja han är ju lite för stor för mig egentligen men riktigt kul o rida. Ska tänka på det du säger nästa gång jag rider. Kanske blir en ny film nästa vecka!
Jag måste ju framförallt bli starkare, känner hur jag lätt ramlar frammåt o inte orkar hålla mig upprätt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Sitsträna!

Har du inte tillgång till någon som kan longera så sätt på inspänningstyglar, longera av hästen. Sitt upp, med inspänningstyglarna kvar och träna sits. Tycker egentligen inte du trava över huvudtaget innan du hittat balansen och koordinationen. I trav stör du hästen så mycket att den inte har en chans att balansera upp sig.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja jag såg det nu när du sa det, kanske har att göra med att hon sitter något fast i bogarna efter sin muskelinflammation hon hade i hela frampartiet i vår/somras och behöver ridas loss/masseras något till innan det blir bra. Jobbat en del i snön och känner mig lite begränsad i detta lilla ridhus för att kunna sätta sidvärts riktigt(begränsad ryttare). Ska kolla över om det blir bättre. Var halt h.fram i aug, lindrig kotsenskide inflammation friskförklarad i september.

Masserades den 6/12 ska förmodligen masseras igen nu i veckan.

Tack för observationen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp