Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack söta du! Haha, ja, jag måste ju det - eller snarare: jag måste rida Massor nu - men med de där jobbiga hjälperna som inte innebär sporre och hand. Typ mage och rygg och rumpa - inte mina paradgrenar direkt fitnessmässigt. ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, han ÄR fin när han kommer igång - missförstå mig rätt: jag är jättenöjd med honom och han räcker Väldigt väl till för mig och mina ambitioner.

Mycket är dock mekanik som han lärt sig och som jag får se till att "rida dit" - han travar liksom inte så av sig själv om han inte kommer igång i kroppen vilket innebär att det rätt ofta blir platt fall på tävling tex när han spänner till. Jag skulle vilja ha den gången - den räcker för mig - men "av sig själv" typ. Fast det kanske inte är så vanligt - vad vet jag? :D

Sedan har jag turen att stå i ett stall där många hästar är fina, och i jämförelse med stallägarens fuxa tex så rör sig min som en låghalt shettis. Så man blir lite pipig med vad man faktiskt tycker är okej. ;) :rofl:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det var just det där dumma sätet jag menade, det som gör att det ser ut som att de riktigt duktiga ryttarna gör "ingenting". :D Man vill ju inte att det ska se ut som man själv gör mer än hästen... :o (Som det är i dagsläget för vissa ryttare jag känner som börjar på j och slutar på acko).

Jag tycker verkligen hur det i skolorna syns hur du kopplar in sätet, och sen när du går ur skolan jackar det ur lite. (Men detta är absolut ingen kritik, du rider ju superroliga saker och hästen TRAVAR! Om jag skulle nå din nivå någon gång hade jag bajsat på mig av glädje)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tur att jag inte står i det stallet då:eek::rofl:

Jag förstår vad du menar, jag kämpar för andra gången i livet med traven hos ett trippigt fullblod, så jag tycker din rör sej fantastiskt:D Men visst vore det härligt med en som är född med gång, emellanåt i alla fall...men att rida fram trav och sen kunna mäta sej med hästar som har mer av naturen är ju en extra merit för ryttaren:idea:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du har helt rätt jacko - det är kritik - men konstruktiv sådan (och jag är dessutom Tacksam för kritik - annars hade jag inte genom åren blottat min strupe här :D ). Och helt spot on dessutom. ;)

Idag kommer min "extratränare" och hon är hård som flinta på att jag skall rida med sätet och sitta över bakbenen osv - jag brukar känna mig helt ledbruten efteråt. :o Så vältränad är jag... Jag har förbaskat svårt för att sitta på honom när han börjar trava dessutom, då är han som en jäkla centrifug så jag rider bort lika mycket som jag lyckas rida dit nästan... :o
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men??:confused: Det där är ju inte "vår" tränare du rider för? å nu ska jag vara lite kritisk...jag tycker han är alldeles för lång där, han springer på bogarna o i galoppen kör han ut ytterbogen, mest i vänster varv. Grå gör likadant o det är för att spara på vänster bak som dom små latmaskarna gör så...:cool:

Men se till att få tillbaka honom på bakbenen så lär allt bli mycket bättre igen!:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

men hu vad sträng du är :D
Har inte tränat för P senaste året tyvärr, då Gul är en krångelpelle med lastning och man måste åka färja för att ta sig till ridhuset där hon har träningar. Blev ett sånt stressmoment för mig själv att försöka tajma färjtiderna att det tyvärr förtog större delen av nöjet med träningen :(
Jag upplevde själv att han bitvis blev lite tung/ojämn i handen vilket såklart betyder för dåliga bakben. Jag tror att det delvis hade att göra med att jag fick mkt "skäll" för mina för långa tyglar, när jag skulle rida med kortare tyglar blev jag spänd och stum och la in handbromsen och då kommer ju inte bakbenen med. Känner ändå att jag fick med mig en hel del bra grejer från träningen som jag kan jobba med :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja jag är sträng för du är duktig o har fin häst o då ska man inte nöja sig med halvbra!:D

Förstår att det är ett stressmoment med lastning men då är det ju det du ska ägna vintern åt, lastträning alltså! Sök bland western trådarna här eller lastproblem så lär du hitta massor av användbara tips! Finns t ex tråd med film om hur Eamon Hickey gör, jag härmade honom med min 4-åring o hon skickas nu uppför bryggan själv...

Sen funderar jag...du bor på den ön o tränar för blond flicka, hon rider möjligtvis inte fälttävlan???
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

nä alltså nån ö är det ju inte, fast man kan ju tro det när jag pratar om att åka färja. Det är färjan över gullmarsfjorden, för att ta sig från uddevalla-sidan till Lysekilssidan. Så det är nog inte den tjej du tänker på, fast du kanske vet ändå vem hon är, tror att hon egentligen håller hus uppåt ditt håll, och rider även för P, heter H.H och hennes familj föder upp gula hästar :)

För övrigt är det allt bra att du är sträng, jag brukar ta till mig det du skriver då du alltid ger konstruktiv kritik, tack! :)

Lastningen är ett kapitel för sig, lastar alltid ensam och har inga problem att få in honom, kruxet är när jag ska ta upp bakbommen, då backar han ut innan jag får upp den...så håller vi på så, in, ut, in ut, in ut, tills han allt emellan 2 min till 40 min tycker att det är ok att stå kvar tills jag är klar. Linor/rep att hålla kvar funkar inte, tar jag hjälp av någon blir det värre, då blir han misstänksam om någon står vid transporten och så går han inte in alls...
När han väl är på är han superlugn, inga problem att köra, lasta av själv osv.
Men jag ska absolut kolla upp lite nya tips för att få ordning på det...
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag började också fundera på det där med ö... :D
Hörde aldrig talas om färja när jag hade hästarna i Uddevalla...
eller så la jag aldrig märke till det :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jo det är klart jag menar MH!:D Vi är ju tävlings kompisar!:bump: Å hon jobbar ju halvtid med hästar nu vet jag.

HH med gula hästar har jag inte knäckt än men ska fundera lite mer på det!:D

Ang lastningen igen, har du provat att ha en krubba med god havre i fram så han mumsar på den medan du stänger?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*KL*

Det var en trött, trög och svårmanövrerad "Spunk" som visade sig för Ia i går. Men tog på mig det, för dagen innan var han ärtan pärtan puff och jag njöt kanske lite för mycket av det. Damn! :cool: Men men om några månader orkar han förhoppningsvis än bättre =) :devil:
Hade bitvis svårt att hålla alla delar på plats, och jag är inget större fan av att göra byten över medellinjen, den kommer på tok för snabbt!!!:eek: Måste lära mig att hålla samman honom i bågarna så jag slipper få 10 000 saker i huvudet på 10m.

http://www.youtube.com/watch?v=TfEuFA6eeGM
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Alltid krubba full med godis, vilket väl är det som motiverar honom att gå in, men när han tagit några tuggor så tycker han att han kan gå ut igen...hjälper inte om jag skyndar mig, han ser det direkt och då skyndar han sig bara ännu mer. Det blir ju lite bättre hela tiden så det är väl bara att fortsätta traggla:)
PM:ar en liten fråga till dig...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag började också fundera på det där med ö... :D
Hörde aldrig talas om färja när jag hade hästarna i Uddevalla...
eller så la jag aldrig märke till det :D

ha, ha, nä det är ju bara om man ska just till Lysekil som det finns färja, dessutom,om man åker innefrån Uddevalla så kan man nog lika väl köra runt, men för mig blir det lite väl långt...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men ni är jättefina som vanligt Patricia!:love: Framförallt är jag ett fan av människor som gör byten utan att slänga hit o dit med ben o kropp....tror inte heller hästarna uppskattar att bli överfallna av ben o kropp vid byten så well done!

I traven såg det ut som om han behöver ut med nosen lite mer o korta sig bakom sadeln, var väl det som visade att han var lite matt i kroppen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Novali01 << Tack snälla!! :o Ja, du har så rätt bakändan flöt ut. Ibland är jag dock snäll och lyssnar till det hästen säger och nu visste jag att det inte var för att han bara var lat ;) Jag kan stirra mig blind på rumpen ibland, kämpar för att få mycket häst framför sadeln, Men ett tag så tillät jag mig själv att därmed släppa ut näsan, varpå jag oxå fick påbackning med långa tyglar, haha. Så nu har jag under två veckor fått stirra lite på näsan istället och jobbat för att få in den. Dö jobbigt sa Spunk att vika in både bakben och näsa samtidigt. "Hur sjutton ska min stora kropp få plats i den tighta spända bågen som matte försöker squiiiza in mig i". :eek:

Steril << Thanks! :bow:

panaccea << haha javisst, efter många våndande minuter så vågade jag blotta strupen, hihihii. Tack snälla!! Som jag skrev till dig tidigare, det gör mig verkligen genomglad! :laugh: Man får ta in nån brysk tysk (eller halvtysk) emellanåt som sätter en på plats haha "Ash Patritzia, was machen sie!!!" oups! Fel tydligen ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

Tillbaka
Upp