Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*KL*

Här kommer en film från träningen i tisdags. Tänkte på det tips jag fick förra gången och det fungerade riktigt bra i skritten! :bow: Tyvärr gjorde piloten misstag på misstag när vi kom till traven där hon behövde massor av stöd så häststackarn gick upp i atomer :( blev en lång paus och började om i skritt och traven på slutet gick bara ut att få henne lugn igen så tyvärr inte så jättemycket ridning i högervarvet som jag väldigt gärna hade velat tagit tag med mycket mer, men så är det när piloten inte sköter sig! :crazy: Flytta/böja runt vänsterskänkeln hade hon dessutom helt glömt hur man gör! Haha har aldrig varit med om något liknande, flytta för höger gick galant men så fort vänsterskänkeln klämde så blev hon alldeles stel, instruktör fick komma och hjälpa henne, då ramlade polletten ner igen :rofl:

http://www.youtube.com/watch?v=sN1xSyxMPMY
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl

Nu är jag nog väldigt på gränsen när jag lägger film på dressyrforumet, men eftersom det är här jag hållt till mest så...:D

Sedan min ponny åkt så har jag börjat inridningen av vår ena 2-åring. Här kommer en bit film från longering tidigare i veckan:

http://www.youtube.com/watch?v=oe0Z_iXn8C4

Ni får gärna kommentera vad ni tycker om honom, det lilla man ser av gångarter, typ, form osv :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

varför inspänningstyglar på en 2 åring ?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vi har alltid 2-åringarna (eller 2,5 är de ju, han blir 3 i April) inspända, har vi haft både när jag gick unghästkurs på Bollerup och nu när jag jobbar i ett utbildningsstall med att rida in unghästar. För att de ska få känna på kontakten med bettet, börja jobba i rätt form från början. När man sedan börjar rida dem har de för det mesta en väldigt fin kontakt och söker sig framåt neråt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Varför inte inspänning? Det är ju inte som om den är hårt inspänd på nåt sätt utan tvärtom visar inspänningen bara den rätta vägen. Sen är den ju 3 om nån månad o med dagens mått mätt så är den ju faktiskt redan lite efter i utbildningen...:grin:

Gabby: Jag tycker han är jättefin! Rör sig bra o har :love:-bakben! Vad är det för stam?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack! :) han är e. Hip Hop och mamman är ett irlänskt fullblodssto e Bigstone - Be My Chief. Fälttävlansämne :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

rätt form ? han doppar ju in näsan mest hela tiden...

men tycker man det är rättform så varsågod.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Rätt form och rätt form - mer rätt än huvudet rakt ut i obalans. Jag skrev inte att han går i rätt form utan att det är en början till rätt form. Han viker in nosen lite ibland men ja, jag tycker nog att han är på rätt väg.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men allvarligt??? Det är en 2,5 åring som longeras, om han viker näsan lite grann men jobbar på bra med bakbenen så har det ingen betydelse. Sådär gör ju de flesta unghästar o så länge dom inte lägger bakbenen bakom sig o all vikt på frambenen så har det ingen betydelse.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jättefin!:love:
Fattade inte heller vad d var för hemskt med inspänningen.:confused: Den var ju väldigt mild o hästen såg avspänd ut och travade på så fint så.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

det är inte lönt att diskutera detta med dig. vi har inte samma åsikter om ridning och utbildning. vill du ha en häst som går bakom lod och knäpper av i nacken är upp till dig. jag vill det inte och tilllåter därför aldrig en häst att gå så som din gör.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

jag brukar tycka att du har vettiga åsikter, men jag är inte så saker längre...

varför tycker du det är ok att en häst går så som gabbys häst gör ?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Av ren nyfikenhet måste jag fråga hur du tycker att man ska introducera en 2.5-åring kontakt med bett och arbete i rätt form?

GO, tycker han ser fin ut och formen är precis som den ska vara på en så ung häst:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Trevligt att du normalt sätt tycker det om mig...:) Men vad jag menar är att en 2,5 åring som travar på så bra som denna, med bra bakbensaktivitet mår bara bra av en lätt inspänning som visar att rätta vägen är framåt nedåt o inte uppåt. Den hindrar inte hästen från att slänga upp huvudet om den verkligen vill.

Nu vet jag ju inte hur fallet är med just denna hästen men bättre att hästarna blir visade rätt väg direkt än att de får springa runt med huvudet rätt upp. Sen för den skulle ska de inte bli hårt inspända utan som på Gabbys film, lös inspänning men som ändå visar rätt väg...

Att den ibland hamnar bakom är ju för att den är så ung o omusklad men som sagt, så länge den jobbar på med bakbenen ingen fara.

Så tänker jag, hur tänker du?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men jösses vilken löjlig diskussion, hade hästen varit 1 år, då kanske jag hade förstått ditt tänk - men nu blir den 3 år nästa år.

Dessutom var det bland de lösaste inspänningstyglar jag har sett.

Gabby_Ossi: Keep up the good work! Följ din plan och lyssna inte på en massa trams;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

tömmkörning, så man kan reglera hjälperna direkt. det kan man inte med inspänningstyglar.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

jag tycker det är bättre om hästen har halsen raktfram/utsträkt och huvud i lod eller något över om den inte orkar. aldrig bakom. det enda den lär sig då är att komma undan arbetet och när hästen doppar in näsan och går bakom lod så är risken för att den ska tappa rygg och bakben väldigt stor. (eller jag skulle nog vilja säga att det alltid händer om den får gå bakom lod någon längre stund, och då är man tillbaka på ruta ett igen. en häst som släppar sig fram på frambenen och det vill jag inte ha.)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

så bara för att den snart är 3 så ar det ok att gå bakom lod ? det var ju också ett sätt att tänka...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Dum fråga kanske, men om hästen går med hals/huvud rakt ut, är det inte lika stor risk att den tappar rygg/bakben då? Då är det ju inte heller avspänd och i korrekt arbete?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

inte rakt ut, utan raktfram som i rakriktad. och är halsen utsträkt (fortfarande med huvudet i lod eller något framför) så har hästen som mest plats att trampa in med bakbenen, höja/arbeta med rygg och därefter kommer halsen på plats så hela hästens överlinje blir en båge uppåt (som en regnbåge alltså) då hamnar även huvudet på plats (i lod) = en häst i korekt form

(deta låter helflummigt och jag är inte säker på att någon förstår hur jag menar)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp