Ny Buke-vovve?

Daff

Trådstartare
Ja, ska det bli en sån är frågan?

Jag har i nästan en vecka haft en Dalmatinertjej boendes här hos mig, och frågan är om hon ska stanna här fram till i sommar eller åka tillbaka till sin ägare? Meningen är att jag ska bestämma mig tills imorgon, men jag vet inte riktigt vad jag vill...

Hunden ifråga är ca 3 år, heter Pandora och är alltså en dalmatiner. Hon är från början en hittehund från Spanien, som adopterades av sin ägare. Ägaren har inte möjlighet att ha henne just nu, och hon har därför bott hos hennes föräldrar som egentligen inte vill ha henne. Hon har knappt tränas någonting, och drar mycket i kopplet och är väldigt aggressiv mot andra hundar. När hon kom till oss så unde hon "sitt" och "gå och lägg dig", nu håller vi på att träna på "stanna", "ligg" och "vacker tass", vilket går jättebra.

Anedning till att hon hamnade hos mig och min sambo är att jag är jätte-jätte sugen på hund, men har planerat att åka utomlands nästa höst (-09), och därför inte vill köpa hund. Jag är inte särskilt duktig på hund, men väldigt intresserad och seriös.

Hon är världens goaste inne, ligger mest o sover. Det som får mig att tveka på att behålla henne är aggressiviteten mot andra hundar, då jag hade sett framemot att träna med andra och gå prommisar med andra hundägare.

Så vad tror ni bukar? Ska det bli en ny Buke hund?

Och så klart, en bild på underverket!

Klicka på den så blir den större!

Sv: Ny Buke-vovve?

Agressiviteten mot andra hundar borde ju gå att träna bort. :idea:

Men om hunden stannar tills i sommar - vad händer med den sedan?
Om nu ägaren inte har möjlighet att ha kvar den, är det inte lika bra att den säljs till någon som kan ha kvar den för alltid? Det lär bara bli jobbigt för hunden om den ska flytta runt hela tiden.

Varför inte börja med en lite lättare hund som första? Kul att träna tricks men den här hunden verkar ha betydligt större lördomar som saknas, och det är inget kul att ha en hundaggressiv jycke som man inte klarar att få bukt med. Jag hade nog rekommenderat en annan hund, om ni vill ha en vuxen så en annan omplacering och inte en med osäker bakgrund som inte verkar riktigt hundra. Förstår om du fäster dig vid henne men jag skulle rent krasst rekommendera nåt lättare du kan ha mer kul med! :)

Jag är också lite inne på detta, att hon är för svår för mig. Men saken är den är det är inte så lätt att hitta någon som vill låna ut sin hund under en begränsad tid. Jag har haft ute annons att jag vill vara fodervärd från ett par månader upp till 1,5 år, och det är inte så många som har svarat.

Angående vad som händer sen, så ska ägaren skaffa större lägenhet till sommaren och kommer då att kunna ha med henne.

Usch vad svårt det är, även om jag egentligen tror att det rätta är att lämna tillbaka henne. Men jag vill ju han hund... :cry:

Kan du inte kolla om du bara kan få vara dagmatte åt någon hund då och då, eller hundvakt när någon reser bort? Det brukar vara lättare.

Det är ju inte så kul för hunden att åka fram och tillbaka till olika ägare.....

Jo jag har kollat efter det också, men har inte hittat någon som passar. Jag vill i så fall ha en hund som kommer 4-5 dagar i vecken, som jag kan gå på långpromenader med och träna lite trix.

Jag är nog kanske lite för kräsen :cool:.

hasselby: Nej det är nog inte så kul för en hund att flytta fram och tillbaka, det tror jag inte. Fast att bo någon annanstans i upp till ett år tror jag inte är så jobbigt för en hund.

Tack för svaren, är så villrådig, har varit ute på 2 jättemysiga promenader idag och då känns det verkligen som att jag vill behålla henne. Tyvärr måste jag dock försöka inse att det inte alltid är så...

Nu har jag bestämt att hon åker tillbaka till sin ägare. Skönt att ha bestämt sig, men tråkigt såklart. Får fortsätta hålla ögonen öppna efter andra alternativ.

hej!
de är jag som äger pandora. har du hittat någon ny hund ännu? de är kul att ha henne hemma. har anmält mig på en hundkurs med henne nu som börjar i slutet av mars. ska även få hjälp av en kvinna i lule som flera egna dalmatiner så hoppas att det går bra :)

Men kan du inte köpa hund ändå? När ni åker utomlands så kan man kanske fixa med vänner, bekanta, en granne, familj o s v som kan passa hunden medan ni är borta... Det finns ju många hundägare som åker på semester och lämnar hunden. Så länge hunden har det bra, så tror jag inte det är någon fara! Hundpensionat finns ju också, men det är nog tråkigare för hunden...

Nu skummade jag bara igenom tråden lite snabbt, men har du inte möjlighet att ha hund hela veckorna igenom? Eller menade du bara att du ville ha en hund på prov till att börja med?

Jag är självklart förespråkare för dalmatinern :D
Är du ute efter valp... så ska i princip varenda dalmatinerkennel ha valpar i vår :angel:
Och är du ute efter vuxen hund vet jag i alla fall en kennel som letar två fodervärdar och som har en ung hane till salu. Annars finns ju alltid dalmatinersällskapets hemsida med lite omplaceringar www.dalmatiner.nu (om du är intresserad av dalmatiner alltså).

Lycka till med hundletandet!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 892
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 103
Senast: Liran
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 418
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka