Ny bokföringsfråga - om död häst

athena

Trådstartare
Tror jag har fått kläm på det jag undrade i min andra fråga nedan :p.

Men. Skickade ett sto på slakt i höst (en inventarie, ett avelssto alltså). Hur ska man bokföra hennes värde? Det är ju liksom bara borta, jag har ju inte fått några pengar för henne?

Sv: Ny bokföringsfråga - om död häst

Som Peter skriver - det blir en total avskrivning av hennes värde.

Var bokför jag det då? Herregud, jag har ju läst 10 veckors lantbruksekonomi men jag minns INGENTING!

Det beror på om du har planenlig avskrivning eller om du har restvärdesavskrivning.

Har du planenlig avskrivning (vanligast 20% per år) så krediterar du hela hennes anskaffningsvärde på inventariekontot mot ett 7xxx-konto, förlust vid förs av inventarie, sedan debiterar du kontot ackumulerade avskrivningar och krediterar beloppet på samma 7xxx-konto som ovan. Mellanskillnaden (hästens kvarvarande värde) är det som försämrar årets resultat.

Har du restvärdesavskrivning (25% på kvarvarande värde) så har du troligen inte avskrivningarna med i bokföringen utan endast i deklarationen. Då får du kreditera hela hennes anskaffningsvärde mot samma konto som i ex ovan.

Hoppas att det var till någon hjälp!

HeJe

Du borde nog knalla till min andra tråd och svara på lite frågor... Jag skrev av med, få se nu, 25% förra året. Då behöver jag inte bokföra det eller?

Enligt kunnig hästrevisor är det bättre att ha hästarna som lager, än inventarier. Då gör man en värdering vid varje årsskifte, och då blir lagerförändringen ingen avskrivning utan en direkt kostnad/intäkt.

Jag såg i den andra tråden att du deklarerade på N1 (utan årsbokslut) och då innebär det att du på inventarier bara får ha restvärdesavskrivning. (Förutom på byggnad och byggnadsinventarier som har planenlig avskrivning). Du behöver inte bokföra avskrivningen utan den gör du på deklarationsblanketten.

Ang om hästar ska vara bokförda som omsättningstillgångar (lager) eller anläggningstillgångar (inventarier) så har jag lärt mig att djur som ska säljas bokförs som lager och djur som ska behållas bokförs som inventarier. Men det är säkert lika rätt att ha allt som lager eller allt som inventarier.

För AB har det dock skett lite förändringar vad gäller lager - har man ett stort lager SKA revisor närvara vid inventering tex. Jag tror att det finns risk för att det blir hårdare regler vad gäller lagervärdering även för enskilda så småningom - men det är mina egna funderingar.

Mvh HeJe

OK, jag behöver inte boköfra avskrivningen alltså. Hur är det med förändringen av lagervärdet då? Den är ju också med i deklarationen?

Och i år kommer mitt lagervärde att vara = 0, eller ja, det är det eftersom jag sålde alla unghästar i fjol och nu bara har två avelsston. Hur gör jag då?

Du krediterar lager 1400 och debiterar förändring varulager 4xxx-konto (alt 4010 varuinköp om du inte använder så många konton).

Mvh HeJe

Det där med om djur bokförs som lager eller inventarier brukar ju variera verkar det som. Jag har alla mina hästar bokförda som lager. Jag har läst att det i skattelagtiftningen står att djur i lantbruk alltid skall bokföras som lager. Även avelsdjur som borde ses som inventarier skall ändå bokföras som lager.

Sen är ju frågan vad som är ett lantbruk. Är ett hästföretag ett lantbruk? Det är ju inte självklart. Jag tror dock skatteverket godkänner vilket som bara man är konsekvent.

En lite dum fråga. Är det någon vits att använda ett bokföringsprogram med debet och kredit om man inte gör årsbokslut och sen använde N1 i deklaratioenen? Förlorar man inte lite av nyttan med bokföringsprogrammet då?

Jag tycker det verkar enklare att faktiskt göra årsbokslut och man får då ett räkenskapsschema automatiskt. Sen är det en barnlek att fylla i N2 blanketten. Dessutom får jag väl göra avskrivningar på 30% stället för 25%?

Så borde inte Athena börja med årsboslut eller är det ett dåligt råd?

Jag håller med dig! Jag kör också med årsbokslut (i såväl enskild firma som handelsbolag) eftersom jag kör bokföringsprogram, N2:an är betydligt enklare än N1:an! Som du säger är det bara att köra ut ett räkenskapsschema ur bokföringsprogrammet & på så vis får man mycket gratis!

Bra råd m a o!

Mjo, det borde jag kanske. Men bokföringsprogrammet har jag bara mest för att det är kul :p och så får man bra ordning på siffrorna. Det är way over my needs, ett svindyrt program är det för typ 7000:- med faktureringsmöjligheter och dittan och dattan.

Jo, jag håller med om att man till viss del förlorar nyttan med bokföringsprogrammet när man deklarerar på N1. Jag tycker själv att N2 är en enklare att deklarera på och att bokföringen stämmer bättre när man avslutar med bokslut tex för att avskrivningarna är med i bokföringen.

Om du gör planenlig avskrivning får du max skriva av med 20% per år. Bland bokslutsdispositionerna finns möjlighet till avskrivning enligt huvudregel eller kompletteringsregel och detta gör att du kommer upp i 30% sammanlagd avskrivning första året.

Mvh HeJe

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 700
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 199
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar