Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som sagt det kan finnas fler orsaker ( om du inte direkt pratat med uppfödare i fråga såklart ).
Känns ändå inte som att man kan skapa diskussion utifrån en uppfödares val, diskussionen bör vara mer generell än så..
Sanning med modifikation, BCs kan inte reggas om inte båda föräldradjuren har GK VP, om de inte har det när valparna föds så kan kullen registreras efter att föräldrarna meriterats, aldrig annars.Är båda renrasiga men någon av föräldrarna inte uppfyller avelskraven, ej röntgade/ögonlysta och eller MH testade i de raser där detta krävs, (krävs inte i alla raser) så kan man få dispens och göra det efteråt.
Valparna reg då som vanligt fast med avelsförbud tills föräldrna är testade.
Omeriterade är aldrig något hinder för att reg valpar, däremot är det en högre reg avgift efter omeriterade hundar.
Så här är det!
Om du har SKK reg kennelnamn får du inte SÄLJA blandras valpar.
Men väl skänka bort dom om en tjuvparning har skett.
(Är inte helt säker men tror att man kan få ”sälja” för självkostnadspris om man frågar, eftersom att skänka bort är förenat med risker för valparna.)
SKK ser strängt på uppfödare som SÄLJER blandisar, men förstår att olyckor kan hända.
Så du tror seriöst att de uppfödare som pysslar med sådant, meddelar skk om att "nu har jag avlivat en kull oplanerade blandrasvalpar" och att skk i sin tur talar om det för hytt mytt som frågar??
Jag har inte sagt att det inte förekommer. Det jag har påpekat är det orimliga i annonstexten om att annonsören pratat med skk och därifrån fått uppgifter att det är "vanligt" att uppfödare avlivar hela kullar efter en tjuvparning.
Men har inte ni i denna tråden bekräftat att det är vanligt med antingen abortspruta eller att avliva kullen??![]()
Inte vanligt med avlivning efter födsel men abortspruta ja.
Nej, vart läser du det??
Att säga att något förekommer är inte = att det är vanligt.
Inte i min värld i alla fall. Likaså är det ju milsvid skillnad på att ge en abortspruta direkt efter ev. tjuvparning och att låta tiken valpa för att direkt i samband med valpningen avliva valparna anser jag.
Är nog endast någon liten promille av seriösa uppfödare som skulle avliva en hel kull enbart baserat på att det är en tjuvparning.
Visst förekommer det, har heller aldrig sagt/påstått annat.
Det jag protesterar mot är att det från vissa håll antas vara vanligt förekommande, vilket det inte är.
Men jag tror vi förstår varandra hur vi menar, så..![]()
Jag antar att tjuvparningar inte ens är vanligt förekommande?
O om dessa i de flesta fall resulterar i omedelbar abortspruta så borde såna kullar vara ganska sällsynta i sig..![]()
Jag har inte sagt att det inte förekommer. Det jag har påpekat är det orimliga i annonstexten om att annonsören pratat med skk och därifrån fått uppgifter att det är "vanligt" att uppfödare avlivar hela kullar efter en tjuvparning.