Ny affärsidé??

Sv: Ny affärsidé??

Som sagt det kan finnas fler orsaker ( om du inte direkt pratat med uppfödare i fråga såklart ).

Känns ändå inte som att man kan skapa diskussion utifrån en uppfödares val, diskussionen bör vara mer generell än så..

Som sagt det kan finnas fler orsaker ( om du inte direkt pratat med uppfödare i fråga såklart ).

Känns ändå inte som att man kan skapa diskussion utifrån en uppfödares val, diskussionen bör vara mer generell än så..

Nu fattar jag inte alls??
Det är de orsaker jag fick som svar på min fråga om varför kullen skulle avlivas..

Och jag har inte skapat nån diskussion alls, jag skrev att jag just fått reda på att det sker...

Så här är det!
Om du har SKK reg kennelnamn får du inte SÄLJA blandras valpar.
Men väl skänka bort dom om en tjuvparning har skett.
(Är inte helt säker men tror att man kan få ”sälja” för självkostnadspris om man frågar, eftersom att skänka bort är förenat med risker för valparna.)
SKK ser strängt på uppfödare som SÄLJER blandisar, men förstår att olyckor kan hända.

Är båda renrasiga men någon av föräldrarna inte uppfyller avelskraven, ej röntgade/ögonlysta och eller MH testade i de raser där detta krävs, (krävs inte i alla raser) så kan man få dispens och göra det efteråt.
Valparna reg då som vanligt fast med avelsförbud tills föräldrna är testade.

Omeriterade är aldrig något hinder för att reg valpar, däremot är det en högre reg avgift efter omeriterade hundar.

Sedan ska sånt här självklart vara enstaka händelser en uppfödare som ofta har ”tjuvparningar” brukar få en uppmaning om att ha bättre koll på sina hundar och ibland blir de uteslutna också..

Så tjuvparning i sig är ingen orsak till alla de här ”renrasiga men oreg” valpar man ser på Blocket…
Utan troligare att någon/båda föräldrarna inte uppfyller rasens reg krav (något att tänka på som valpköpare!)

Att det finns uppfödare som avlivar ”tjuvparnings valpar” tvivlar jag inte på, men tror inte man ringer SKK och berättar det…..
Och jag personligen ser inget fel i det, bättre att avliva än att riskera att de blir ”vandringspokaler” som ju är alltför vanligt tyvärr med oreg valpar.

Är båda renrasiga men någon av föräldrarna inte uppfyller avelskraven, ej röntgade/ögonlysta och eller MH testade i de raser där detta krävs, (krävs inte i alla raser) så kan man få dispens och göra det efteråt.
Valparna reg då som vanligt fast med avelsförbud tills föräldrna är testade.

Omeriterade är aldrig något hinder för att reg valpar, däremot är det en högre reg avgift efter omeriterade hundar.
Sanning med modifikation, BCs kan inte reggas om inte båda föräldradjuren har GK VP, om de inte har det när valparna föds så kan kullen registreras efter att föräldrarna meriterats, aldrig annars.

Vad gäller SKK o tjuvparningar så kan de svälja att det händer en gång, o att ev blandrasvalpar säljes till självkostnadspris, händer det igen så ryker kennelnamnet med största sannolikhet.

Personligen förstår jag inte varför man blir så upprörd över att oönskade foster/valpar tas bort?

mvh

Så här är det!
Om du har SKK reg kennelnamn får du inte SÄLJA blandras valpar.
Men väl skänka bort dom om en tjuvparning har skett.
(Är inte helt säker men tror att man kan få ”sälja” för självkostnadspris om man frågar, eftersom att skänka bort är förenat med risker för valparna.)
SKK ser strängt på uppfödare som SÄLJER blandisar, men förstår att olyckor kan hända.

Till självkostnadspris får de säljas och de bör man väl egentligen rekommendera. Jag hoppas verkligen inte att SKK förespråkar att valpar ska skänkas bort.

Förlåt glömde BC men självklart har du helt rätt!

Vet att SKK ser hårt på blandis kullar, en gång OK, men sedan bör man nog ha en väldigt bra förklaring om man ska få fortsätta inom SKK.

Senast ändrad:

Så du tror seriöst att de uppfödare som pysslar med sådant, meddelar skk om att "nu har jag avlivat en kull oplanerade blandrasvalpar" och att skk i sin tur talar om det för hytt mytt som frågar??

Nej jag tror att SKK består av människor, dessa umgås inom hundkretsar. Här pratar man med varann, och den erfarenheten tar man sen med sig till sitt föreningsarbete.

Varför skulle inte det vara möjligt frågar jag också? Jag vet uppfödare till hästar som faktiskt tagit bort dessa när de inte blivit som önskat, vad skulle skillnaden bestå i på hund menar man då?

Detta inlägg ska inte ses som ett stöd för den typen av annonsering, utan mer som en reflektion att det faktiskt förekommer även om det inte tillhör vanligheterna.

Jag har inte sagt att det inte förekommer. Det jag har påpekat är det orimliga i annonstexten om att annonsören pratat med skk och därifrån fått uppgifter att det är "vanligt" att uppfödare avlivar hela kullar efter en tjuvparning.

Jag har inte sagt att det inte förekommer. Det jag har påpekat är det orimliga i annonstexten om att annonsören pratat med skk och därifrån fått uppgifter att det är "vanligt" att uppfödare avlivar hela kullar efter en tjuvparning.

Men har inte ni i denna tråden bekräftat att det är vanligt med antingen abortspruta eller att avliva kullen?? :confused:

Nej, vart läser du det??

Att säga att något förekommer är inte = att det är vanligt.

Inte i min värld i alla fall. Likaså är det ju milsvid skillnad på att ge en abortspruta direkt efter ev. tjuvparning och att låta tiken valpa för att direkt i samband med valpningen avliva valparna anser jag.

Är nog endast någon liten promille av seriösa uppfödare som skulle avliva en hel kull enbart baserat på att det är en tjuvparning.

Inte vanligt med avlivning efter födsel men abortspruta ja.

Kan det bero på att abortsprutan är vanlig som åtgärd o det då sällan föds oönskade kullar men i de fall det gör det så är det inte ovanligt att dessa kullar tas bort..

Vanligt = >50%?

Nej, vart läser du det??

Att säga att något förekommer är inte = att det är vanligt.

Inte i min värld i alla fall. Likaså är det ju milsvid skillnad på att ge en abortspruta direkt efter ev. tjuvparning och att låta tiken valpa för att direkt i samband med valpningen avliva valparna anser jag.

Är nog endast någon liten promille av seriösa uppfödare som skulle avliva en hel kull enbart baserat på att det är en tjuvparning.

Hm, snacka om att hänga upp sig på ett ord ;)
Vanligt med abortspruta efter en tjuvparning. går dett vara så kortfattad?

Annars förekommer det att kullar avlivas.. hur vanligt/ovanligt det är vet väl ingen exakt eftersom det inte är något man precis pratar om? Men vi kan komma överrens om att det förekommer?

Visst förekommer det, har heller aldrig sagt/påstått annat.

Det jag protesterar mot är att det från vissa håll antas vara vanligt förekommande, vilket det inte är.

Men jag tror vi förstår varandra hur vi menar, så.. ;)

Visst förekommer det, har heller aldrig sagt/påstått annat.

Det jag protesterar mot är att det från vissa håll antas vara vanligt förekommande, vilket det inte är.

Men jag tror vi förstår varandra hur vi menar, så.. ;)

Jag antar att tjuvparningar inte ens är vanligt förekommande?
O om dessa i de flesta fall resulterar i omedelbar abortspruta så borde såna kullar vara ganska sällsynta i sig.. :)

Jag antar att tjuvparningar inte ens är vanligt förekommande?
O om dessa i de flesta fall resulterar i omedelbar abortspruta så borde såna kullar vara ganska sällsynta i sig.. :)

Precis. I alla fall inom renrasaveln är det oftast så, även om undantag alltid finns givetvis!

Jag tror att det är fullt möjligt, och då beroende på vem man pratar med. Att man avlivar en hel kull ser jag inte heller som en omöjlighet, det finns ju gränser också när abortspruta kan ges. Har den gränsen passerats, så återstår ju endast avlivning av kullen om man nu inte tänker sälja ut den symboliskt.
Men här finns flera uppfödare som ALDRIG skulle låta en valp lämna kenneln som inte var planerad och välkommen och olyckor kan ske även om det inte var tänkt så.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 050
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka