pumah
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med om det - det går liksom inte ihop på något sättMed tanke på de inlägg som är gjorda här på hund av annonsören är det ju lite lustigt att denna annonserar på detta vis kan jag tycka..
Jisses...
Att de skulle fått höra från skk att uppfödare avlivar tjuvparningskullar kan jag tämligen säkert påstå är totalt bluff dock.
Men de flesta uppfödare märker väl ändå att tiken tjuvparats och ger då abortspruta för att det inte ska födas oönskade valpar.
Sedan är det självklart att det finns undantag, men det kan man alltid hitta överallt.
Säkert gör de så, men i detta fallet var det inte så.. vilket då gör att kullen avlivas tydligen... så helt fel ute var de ju inte eller?
För antingen abort eller avliva?
Säkert gör de så, men i detta fallet var det inte så.. vilket då gör att kullen avlivas tydligen... så helt fel ute var de ju inte eller?
För antingen abort eller avliva?
Är det ett enstaka olycksfall i arbetet är det inga problem att kontakta SKK och berätta vad som hänt och få dispans.
Det kan väl finnas enstaka idioter som vill göra sig av med valparna utan att nån får reda på det för att komma förbi regler om vila mellan kullar/maxantal kullar på varje tik. Men det är enstaka idioter och inget som är vanligt förekommande.
Jovisst förekommer det att uppfödare avlivar oönskade valpar, men en uppfödare som i det fallet du känner till inte vill få sitt eller tikens namn kopplat till sådana valpar kommer knappast sälja vidare kullen.
De flesta SKK-uppfödare försöker nog spruta eftersom de inte får ta fler än (är det fem?) kullar på sina tikar och jag tror inte att de vill slösa bort kullar på oönskade valpar.
Hela idén är ju befängd, att köpa oönskade kullar. Det luktar definitivt hundhandel/pengamaskineri.
Är det?
Jag vart just insatt i motsatsen...
Tjuvparning o uppfödaren vill avliva valparna för honan är omeriterad, ung o ej röntgad, och h*n vill inte ha sitt namn eller tikens namn på valparna...
Så du tror seriöst att de uppfödare som pysslar med sådant, meddelar skk om att "nu har jag avlivat en kull oplanerade blandrasvalpar" och att skk i sin tur talar om det för hytt mytt som frågar??
Visst, det förekommer och kommer det fram till skk att en uppfödare dels har så dålig koll på hundarna att det blir tjuvparningar + att de sedan avlivar hela kullen, så går det nog inte tyst förbi uppfödaren ifråga..
Fast jag kan ju i vissa fall förstå att man väljer att avliva en valpkull där tiken/mamman är omeriterad, oröntgad och för ung.
Omständigheter runt om som gör att man fattar det beslutet och utan djupare insikt om vilka omständigheter så kan man nog inte uttala sig om det är Bu eller Bä
Nej jag skrev bara rent generellt om frågan..
Och du/vi vet ju inte heller hela anledningen, bara den du nämde ( men det kan fortfarande finnas fler bakomliggande orsaker ).