Ny affärsidé??

Sv: Ny affärsidé??

Jisses...

Att de skulle fått höra från skk att uppfödare avlivar tjuvparningskullar kan jag tämligen säkert påstå är totalt bluff dock.

Hoppas verkligen inte att någon nappar på det där oseriösa förslaget :cool:

Med tanke på de inlägg som är gjorda här på hund av annonsören är det ju lite lustigt att denna annonserar på detta vis kan jag tycka..

Senast ändrad:

Jahapp... Min första spontana tanke är att det kanske vore vettigare om de hjälpte till på hundstallet eller liknande ställen, eller tog hand om alla sjuttioelva omplaceringshundar från blocket. Det behövs knappast fler omplaceringshundar i dagens samhälle och om uppfödare då väljer att avliva oönskade valpar så är det väl egentligen ganska bra? Varför "rädda allt som räddas kan" bara för att?

Jag får tyvärr inte känslan av att det handlar om att "rädda valpar" utan snarare att köpa in hela kullar för en "symbolisk summa" och kränga vidare... fy f--n säger jag...

Jisses...

Att de skulle fått höra från skk att uppfödare avlivar tjuvparningskullar kan jag tämligen säkert påstå är totalt bluff dock.

Är det?
Jag vart just insatt i motsatsen...

Tjuvparning o uppfödaren vill avliva valparna för honan är omeriterad, ung o ej röntgad, och h*n vill inte ha sitt namn eller tikens namn på valparna...

Men de flesta uppfödare märker väl ändå att tiken tjuvparats och ger då abortspruta för att det inte ska födas oönskade valpar.
Sedan är det självklart att det finns undantag, men det kan man alltid hitta överallt.

Men de flesta uppfödare märker väl ändå att tiken tjuvparats och ger då abortspruta för att det inte ska födas oönskade valpar.
Sedan är det självklart att det finns undantag, men det kan man alltid hitta överallt.

Säkert gör de så, men i detta fallet var det inte så.. vilket då gör att kullen avlivas tydligen... så helt fel ute var de ju inte eller?

För antingen abort eller avliva?

Säkert gör de så, men i detta fallet var det inte så.. vilket då gör att kullen avlivas tydligen... så helt fel ute var de ju inte eller?

Är det ett enstaka olycksfall i arbetet är det inga problem att kontakta SKK och berätta vad som hänt och få dispans.

Det kan väl finnas enstaka idioter som vill göra sig av med valparna utan att nån får reda på det för att komma förbi regler om vila mellan kullar/maxantal kullar på varje tik. Men det är enstaka idioter och inget som är vanligt förekommande.

Jovisst förekommer det att uppfödare avlivar oönskade valpar, men en uppfödare som i det fallet du känner till inte vill få sitt eller tikens namn kopplat till sådana valpar kommer knappast sälja vidare kullen.

De flesta SKK-uppfödare försöker nog spruta eftersom de inte får ta fler än (är det fem?) kullar på sina tikar och jag tror inte att de vill slösa bort kullar på oönskade valpar.

Hela idén är ju befängd, att köpa oönskade kullar. Det luktar definitivt hundhandel/pengamaskineri.

Är det ett enstaka olycksfall i arbetet är det inga problem att kontakta SKK och berätta vad som hänt och få dispans.

Det kan väl finnas enstaka idioter som vill göra sig av med valparna utan att nån får reda på det för att komma förbi regler om vila mellan kullar/maxantal kullar på varje tik. Men det är enstaka idioter och inget som är vanligt förekommande.

Ååå så det går regga valparna ändå då? Trots att Tiken inte är meriterad och röntgad?

Jovisst förekommer det att uppfödare avlivar oönskade valpar, men en uppfödare som i det fallet du känner till inte vill få sitt eller tikens namn kopplat till sådana valpar kommer knappast sälja vidare kullen.

De flesta SKK-uppfödare försöker nog spruta eftersom de inte får ta fler än (är det fem?) kullar på sina tikar och jag tror inte att de vill slösa bort kullar på oönskade valpar.

Hela idén är ju befängd, att köpa oönskade kullar. Det luktar definitivt hundhandel/pengamaskineri.

Alltså, jag talade inte för iden att köpa upp dessa kullar..

Är det?
Jag vart just insatt i motsatsen...

Tjuvparning o uppfödaren vill avliva valparna för honan är omeriterad, ung o ej röntgad, och h*n vill inte ha sitt namn eller tikens namn på valparna...

Så du tror seriöst att de uppfödare som pysslar med sådant, meddelar skk om att "nu har jag avlivat en kull oplanerade blandrasvalpar" och att skk i sin tur talar om det för hytt mytt som frågar??

Så du tror seriöst att de uppfödare som pysslar med sådant, meddelar skk om att "nu har jag avlivat en kull oplanerade blandrasvalpar" och att skk i sin tur talar om det för hytt mytt som frågar??

Jag tror inget alls i frågan överhuvudtaget, jag fick just veta att kullar avlivas för de är oönskade... Jag gissar att även skk vet det?

Visst, det förekommer och kommer det fram till skk att en uppfödare dels har så dålig koll på hundarna att det blir tjuvparningar + att de sedan avlivar hela kullen, så går det nog inte tyst förbi uppfödaren ifråga..

Visst, det förekommer och kommer det fram till skk att en uppfödare dels har så dålig koll på hundarna att det blir tjuvparningar + att de sedan avlivar hela kullen, så går det nog inte tyst förbi uppfödaren ifråga..

Jag har ingen större insikt, fick bara reda på att man hellre avlivar kullen än sätter sitt namn på den..

Fast jag kan ju i vissa fall förstå att man väljer att avliva en valpkull där tiken/mamman är omeriterad, oröntgad och för ung.

Omständigheter runt om som gör att man fattar det beslutet och utan djupare insikt om vilka omständigheter så kan man nog inte uttala sig om det är Bu eller Bä

Fast jag kan ju i vissa fall förstå att man väljer att avliva en valpkull där tiken/mamman är omeriterad, oröntgad och för ung.

Omständigheter runt om som gör att man fattar det beslutet och utan djupare insikt om vilka omständigheter så kan man nog inte uttala sig om det är Bu eller Bä

Jag har inte ens tagit ställning i frågan, jag bara skrev att jag just fått veta att det händer.. att kullar tas bort av den anledningen.

Ser man till den andra sidan, alltså att de inte tas bort, så kommer det antagligen ut en kull Oreggade bruksvalpar på blocket..

Nej jag skrev bara rent generellt om frågan..

Och du/vi vet ju inte heller hela anledningen, bara den du nämde ( men det kan fortfarande finnas fler bakomliggande orsaker ).

Nej jag skrev bara rent generellt om frågan..

Och du/vi vet ju inte heller hela anledningen, bara den du nämde ( men det kan fortfarande finnas fler bakomliggande orsaker ).

Jo, i detta fallet vet jag anledningen.

Tiken är för ung, omeriterad o ej röntgad.
Tanken är att hon senare ska verka i avel.
Uppfödaren är känd o framstående inom rasen.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 050
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka