Ny affärside?

H

Hallonglass

Än så länge är detta bara en tanke, fantasi eller vad man nu ska kalla det för.

Detta är ett alternativ för ridskola och ett alternativ för alla som inte har råd eller kan ha en egen häst eller vill binda upp sig att vara medryttare.

6-10 hästar finns för uthyrning i ett stall med litet ridhus, fina ridvägar och en stor ridbana. Hästarna är i olika storlekar, dock stor häst och är i olika utbildningsnivåer.

Kunden är en person som har hästkunskap och ridvana sedan innan men som idag kanske inte har tid eller ork att ha egen häst. Kanske har man inte råd att hålla egen häst eller känner att man betalar för mycket på ridskolan och lär sig ingenting.

Tanken är då att Kunden hyr en häst ur stallet valfritt antal dagar i veckan, något dyrare än en ridlektion på ridskolan men man får då själv välja utbildningsnivå på häst, kan ta hem sin egna tränare, åka ut på tävlingar och kan mer eller mindre bestämma själv vad man vill göra med hästen på sin dag. Man tar hand om hästen före/efter ridning, mockar och kan göra i ordning foder. Man ska också kunna ta in/ut hästen från hagen.

Att boka tid gör man en vecka innan man vill rida för att försäkra sig om att tid finns, man kan boka en dag eller flera i veckan och även en tid framöver.

Jag undrar nu om denna idé skulle fungera IRL eller om det är dömt att misslyckas? Vad är bra och vad är dåligt? Vad skulle ni ändrat/lagt till?
Ni utan egen häst, hade detta varit något för er? Varför/varför inte?

Sv: Ny affärside?

Det kanske finns sådana ställen redan? Jag tänkte turridningsställen där man kanske kan hyra häst också och rida själv?

Annars kan jag tänka mig att man inte är så sugen på att låta någon rida ut ensam på en häst, man vet ju inte om vederbörande klarar av hästen? Ja det kanske kan fungera, men det måste nog ställas höga krav på hästarna. Under en ridlektion så har ju ändå ridläraren koll på både ryttare och hästar.

Fast är det ett turridningsstall så får man ju inte träna om man vill?

Jag förstår hur du tänker mer säkerheten, men man kan ju lika gärna åka av på en ridskola (vilket jag gjort och fick kraftig hjärnskakning på ridskolans snällaste häst :crazy: ) Och håller man på med hästar finns det ju alltid risker. Och självklart så skulle man se så att ryttaren klarar av hästen innan denne rider ut.

Nej det får man kanske inte, har inte precis varit i kontakt med något, bara spånade lite.

Hm ja kanske, men den som hyr ut hästarna tar ju en risk med hästarna. Det är väl mest säkerheten som skulle kunna vara ett problem, men annars är det nog inte så tokig idé. Får se vad du mer får för svar :)

Visst skulle man ta en risk men det gör man väl med medryttare/skötare också? :) Men jag tackar för dina tankar och väntar spänt på fler kommentarer om hiss eller diss :D

Ni utan egen häst, hade detta varit något för er? Varför/varför inte?

Nu har jag visserligen egna hästar, men under många år (nästan 30) innan jag köpte min första häst red jag aktivt flera gånger per vecka. Dels red jag på ridskola en gång/vecka och dels red jag privathästar i trakten.

För min del hade jag aldrig problem med att hitta hästar att rida utanför ridskolan. Jag har heller aldrig betalat något för att rida andras hästar.

Jag som äger en häst, men som inte varit ridbar under ganska stora delar av tiden jag
ägt henne, har aldrig problem med att ha hästar att rida, brukar tvärtom få betalt för att rida. :p

Jag red på ett ställe när jag var liten som hyrde ut och man fick rida söm man ville den tid man hade hästen. Tyvärr red inte alla så bra eller hade kunskap eller omdöme för att egentligen ha häst ens den timmen eller två ingen hade koll på dom ute i skogen. Om man känner o litar på personer som är borta med ens häst är en sak. Inte så kul om någon slår hästen eller flängrider när man inte ser. Lite koll känner jag att man måste ha, sen vet inte jag vad för försäkringar som gäller ryttare och skador på hästen. Kan kanske bli tjafs om man tror ryttaren skadat hästen och visar dåligt omdöme.

Men kan inte det bli jobbigt för båda parter om man nu inte kan vara aktiv en/flera gånger i veckan? Har man den möjligheten att åka och tävla när man vill när man rider en privat häst eller välja tränare själv? :)

Alla har kanske inte kontakter eller den erfarenheten att få betalt att få rida andras hästar. Och som jag skrev till Immer, blir det inte krångligt om man inte kan vara aktiv medryttare? :)

Jag förstår hur du tänker och självklart är det en risk. Risker måste man ta, och tanken är att det ska vara ryttare som ridit innan men som vill börja om på nytt och gärna äldre och inte ungdomar. Men helt klart intressant det du skriver. :idea:

Jag minns att jag var på någon form av uteritt med en turridningsfirma. Första gången var man tvungen att rida med ledare men sen fick man hyra hästen och rida själv.

Tanken är inte dum faktiskt förutsatt att du hittar förståndiga och återkommande kunder. Det skulle kännas friare att hyra av "dig" som företag än att vara fast som medryttare på en häst vissa dagar. Blir kunden förtjust i hästen kan du sälja den.

Jo visst skulle man se hur personen rider och följa med första gången eller så. Man släpper ju inte ut en ny ryttare på en för den en okänd häst i skogen :grin:

Tycker det var en jätte idé att man kan sälja om det skulle vara rätt ryttare och tycke fastnar :idea:

Ingen ny idé.................
En vännina till mig rider på ett sådant ställe i Gbg, men jag vet inte hur hon klarar sig ekonomiskt.
Så det beror nog mycket vart du bor, om det finns en marknad för det.

Jaha, jag har aldrig hört talas om att något sådant stall finns, vet du vad stället heter? Du får gärna PM:a mig i så fall :laugh:

Jag bor i ett område där jag tror det är stor efterfråga, får själv förfrågningar om folk som vill bli skötare/medryttare stup i kvarten. Och på jobbet är det en massa 40 + are som vill ta upp ridningen igen men inte vill börja på ridskola utan vill ta en tur i skogen :)

Det finns redan lite här och där så det är inte en helt ny idé. En ridskola hade de konceptet ett tag att elever hyrde en häst, terminsvis över helgerna. Då ingick även mockning. Sen såg jag en annons om friryttare i lokala tidningen häromdagen faktiskt, och det var jag tvungen att kolla upp. Det visade sig vara i stort sett det koncept du beskriver, jag pm hemsidan. Så det verkar ju finnas en liten marknad i alla fall.

Själv är jag en vuxenryttare som inte har möjlighet att ha egen häst utan är hänvisad till ridskolor (har provat på medrytteri men det är en form som inte funkar för mig), och det jag saknar mest av allt skulle vara en "lyxridskola" eller högkvalitets-träningsinriktad ridskola där jag kände att man kunde utvecklas. Jag skulle vilja ha möjlighet att rida en och samma häst som jag trivdes med och kunde jobba ihop mig med, skulle vilja kunna rida den minst två gånger i veckan och ha möjlighet att inte bara rida på lektion utan även rida ut ibland eller åka ut och tävla. Jag skulle även vilja ha möjlighet att utvecklas inom hoppning, vilket jag inte har kunnat på någon av de ridskolor jag har ridit på. Viktigt är också att hästen är välutbildad och välriden och inte rids av en massa nybörjare övriga dagar.

Problemet som jag som kund ser det är att en sån tjänst förmodligen hamnar i samma ekonomiska prisklass som om jag skulle ha en egen häst. Du skriver att du skulle ta ut lite mer än en vanlig ridlektion i pris för varje dag, och då hamnar man väl uppåt 4-500:-/dag i hyra, plus kostnad för tränare, och vill man då rida 2-4 gånger i veckan hamnar man ändå nästan i samma prisklass som att ha en egen häst.

Men hade det funnits en ridskola med något sånt upplägg i närheten av där jag bor - utan att det hade blivit allt för dyrt - så hade jag förmodligen testat den!

Det låter väldigt intressant tycker jag. Tror detta skulle kunna fungera väldigt bra. Speciellt i storstadsområden.

Hej!
Här har du en i "storstan" som skulle uppskatta denna form av verksamhet. Men... jag skulle inte vilja betala hur mycket som helst, absolut max 150-200kr/gång. Det blir ju som någon form av medrytteri. Jag skulle gärna vilja ha tillgång till padock eller ridhus under vintern, gärna mocka box och fixa mat men inte ha "stalltjänst". Gärna att det finns möjlighet till ridlektioner på gården som man kan boka (inte att jag ska ha egen tränare), såklart till extra kostnad. Jag skulle vilja ha hästen helt för mig själv de dagar jag har bokat.
Skulle gärna boka upp mig för 2 ggr/vecka under längre tid. :)

Hur mycket hade du tänkt att man skulle betala?
Hur får man ihop det men de övriga "Ryttarna" om man vill träna och tävla?

Jag har funderat på samma sak som dig tidigare, då jag hade en annan verksamhet (inridning, utbildning, försäljning, samt träning av privatekipage). Här i Sthlm finns det även flera ställen som praktiserar samma idé, men i kombination med annat.

Det skulle aldrig gå runt ekonomiskt. För ska medryttaren betala ngt mer än en ridlektion går du superback. På en ridskola kan en häst iaf gå flera ryttare per dag, du kan bara ha en. Hästarna kostar dig pengar varje dag, detta ska du täcka i medryttaravgiften. Samtidigt ska du täcka skatt och vinst i de pengarna. Att vara medryttare 2-3 dagar i veckan kommer kosta lika mkt som att ha en egen häst för att du ska kunna gå runt.

De som har lyckats med denna idé har antingen haft försäljningsstall, men haft lektioner på dessa ett par dagar i veckan. Detta skulle jag dock inte rek, även om man har duktiga ryttare, så vill man väl ändå kunna utbilda hästen så pass mkt möjligt för att höja priset och kunna tjäna pengar på försäljning.
Andra alt har varit någon som driver inackorderingsstall eller ridskola och har egna tävlingshästar som de haft medryttare på. Har hästarna varit välutbildade (dvs tävlat svår klass) har de kunnat plocka ut medryttarsummor som de kan göra vinst på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 907
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa... 2
Svar
36
· Visningar
3 677
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka