Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Ja det är ju den erfarenheten jag har med. Hållbara släp som går som tåget på vägen o är svala o sköna på sommaren när de står på tävling. Sen finns det ju alltid måndagsex av allt o det verkar som maui fått tag i ett sånt.

Mitt Böckmann regnade det in genom fönstren, läckte alltså och luktade kopiöst äckligt av glasfibern dessutom. Men tjejen som köpte det var glad som en lärka så det är ju som med det mesta, olika människor tycker olika!:)

happy; Se om du kan få låna av ngn, mitt lär ju vara för stort annars kunde du fått prova det.

Jag är tydligen tvärtemot :o Köpte ett PS träns till Rivica. Har inte märkt nån större skillnad på henne men gillar nackstycket. Fick för mig innan att det gamla "skar" in bakom öronen.
Köpte sen ett hoppträns till irländaren. Samma nackstycke och en nosgrimma i ett stycke som sitter ihop med snoken. Hon håller väl huvudet lika tokigt som innan men Sara inbillar sig att hon gillar det och tycker att hon hoppar bättre med det.
Tränsen är lite stela i början men blir ganska fort mjukare.
KL
Hopptränat med irländaren idag:D Så roligt att hoppa henne. Bara att styra o åka med. Idag var hon turboladdad så det gick undan.;)

Härligt med "taxihästar"! Så himla skönt att bara kunna åka med o styra o få koncentrera sig lite på hinder istället.

Ang nackstycken så har jag flera såna som är utskurna bakom öronen, tycker heller inte att det är nån skillnad men huvudsaken är ju att man känner sig nöjd med det man tror på, eller hur?:)

Red dressyr igår på Harriet. I början är hon som en gammal åkarkamp, seg, dragig och 3 km lång. Men i slutet var hon faktiskt riktigt fin! Hon kan verkligen trava om hon vill och är då jättefin i uppförsbacke men jobbet innan man tar sig dit går till så här:
Harriet: Ööööö, stööööön, e du jobbig eller???? Jag har AAAALDRIG satt under mig mina bakben förut! Dom BRUKAR faktiskt vara i den andra kommunen, det är heeelt normalt!
Jag: Skynda dig, skynda dig, snabba upp de där jeeetelångsamma bakbenen nu!
Harriet: Ööööö, stöööön, nä nu jefvlar! SLUTA SPARKA PÅ MIG FÖR JAG KAN SPARKA TEBAX! bara så du vet.:cautious:
Jag: Ok, vi gör nåt annat, galoppfattning ok????:o

*kl
Varit på clinic på klubben med Lottie Mattson. Handlade om främst dressyrhästens extriör för ridbarhet. Dreglar fortfarande efter tränarens ridning på sin fina svarta:d.

Roligt! Såg din kortisfilm men hade gärna sett en längre variant?

Själv var jag ute i skogen o flängde runt med ponnyungen igår. Gud vad skönt det är att bara galoppera runt utan något annat krav än lagom galopp rakt fram utan bus! Vi låg och rullade på grusvägarna som var mjuka nu, hästarna var pigga o glada med öronen rätt fram o frust i mulen.:) Lilla busponnyn kunde ju inte låta bli utan gjorde nåt lappkast här o var, jisses frid vilken balans den ungen har ska jag säga!:o Harriet är ju lite seg i hjärnan så hon hann ju aldrig reagera, vilket är mycket skönt för mig för jag behöver aldrig fundera på om hon ska hoppa åt sidan också.

Idag blev jag helt förvånad när jag gick upp. Snö??? Massor av snö? När jag tog in hästarna vid 2130 igår fanns inte en flinga o idag är hela marken täckt.

Fy så otäckt med snö :wtf: Broddade ur allt igår. Nu vill vi ha vår.:d

Klubben hade kick-off för Jörgen Larsson igår. Så nyttigt. Han pratade om att man skall rida mycket mer i mellangalopp eftersom det är i den gångarten man tävlar. Nyttigt tänk. Ofta så rider man runt och kontrollerar häst i mer kort galopp och så när man kommer in på hoppbanan kan man inte rida i rätt tempo och kontrollera hästen.
Sa också att det var bra att tappa kontrollen ibland så att man lär sig att hitta den igen.:p Är ju faktiskt också helt rätt.

Jag var där en stund och kollade på en grupp.. var på väg hem efter att ha varit på ultraljudsbesöks med 06:an och stannade och fikade med några kompisar jag inte ser så ofta längre.

Men fina ljusgrå är iallafall helt återställd så om 3 månader kommer vi ut på tävlingsbanan igen, helt sjukt vad bra han hade läkt, ingen ärrvävnad så långt ögat kunde nå YEY :D

Så snart ...

425294_568397276538472_1828923955_n.jpg

I kväll är det hoppträning med - 10 : an :)

Så roligt att han är bra igen.:) Skönt att det hade läkt bra också.

Ja verkligen! Man vet ju aldrig med det liksom.. Så kul att äntligen få börja trava nu.. är så jäkla trist att skritta och skritta och skritta som vi ägnat oss åt dom sista 7 veckorna ute på grusvägarna i ur och skur i regn och snö och skit..

Härligt med positiva besked!
Den första traven efter lång konvalecensskritt är ju så sjukt härlig.

Eller hur! Fast jag fuskade häromdagen med att trava 4 steg :D

Så härligt att höra :D Hur gick hoppträningen?

KL

Nu har jag under två månaders tid enbart jobbat dressyrjobb hemma och på träning. Hoppat två gånger hemma sedan november och idag åkte jag och hopptränade. VILKEN SKILLNAD! Fantastisk känsla när man faktiskt kan reglera galoppen och sidvärts utan att han flyger i taket. Alltså jobbet har gett resultat. Nu ska jag jobba vidare på det här spåret och hoppas på att vi är redo för tävling någon gång i vår. Tänk vad mycket gratis man får om grunden sitter (eller åtminstone arbetas på) :D

Det gick bra! *kopierar in från - 10 tråden*

Idag gjorde vi vår debut på hoppträning i grupp och "riktiga hinder" alltså inte bara cavaletti! Det gick väldigt bra, han tyckte det var lite läskigt att skritta över flera bommar i rad men det gick mkt bättre när vi travade över. Det var inget avancerat alls utan bara 3 hinder , bommar och vi hoppade 2 hinder i rad.Han tog såklart några jättestora språng över hindren i början men slappnade av ganska fort sen. Vi avslutade jättefint över ett litet räcke med fin bjudning till hindret och efter hindret. Duktig Grå!!

Kl
Nu har vi lagt in en växel till när det gäller att miljöträna ponnybusen...
Iom att han är så vansinnigt tittig i början på hoppassen och tom stannar på bommar på marken så har vi bestämt att alla markarbetspass ska innehålla bommar.
Två kvällar i veckan har vi lagt bommar på marken i ridhuset vid stallet och både jobbat i trav och galopp. Har väl gått hyfsat, lite titt och stopp i början men sen så...
Idag åkte vi till ett ridhus där han aldrig varit och jobbade bommar på mark och även lite hoppning. Kändes ändå som det gick lite bättre idag. Han tittade väldigt på travbommarna men dottern kunde smacka över honom. Så överlag ganska nöjda :).

Jag tror att detta måste till, nötas in helt enkelt. Nu minsann ska det bli ordning!!

KL
Nu har vi tävlat. Rev två hinder :mad:
På framhoppningen stämde det fint på räckena men vi kom tokigt på oxern flera gånger. Dottern skällde på mig o sa att jag bara ska åka med inte joxa.
Inne på banan var oxrarna ok men vi kom för nära på två räcken så de föll. Skulle tydligen hållt i henne lite mer så hon hade hoppat av längre ifrån.
Ryttaren får ta på sig detta.:crazy: Behöver träna mer.
I em ska Rivica hoppa med Sara. Håll tummarna.;)

*KL*

Min fick agera barnponny idag. Med den äran - han är bara riden av mig innan. Ryttarbetyget: "Mycket bättre än att åka på bio!" (Hon hade tjatat på mamman om att få åka på bio, men ställde in det när hon skulle få rida på L ;))

1901631_573480332747944_2104560044_n.jpg

1779032_573480326081278_1530687861_n.jpg

1901631_573480322747945_948871742_n.jpg

Det låter som en bra plan Happy! Ger väl förhoppningsvis med sig snart:)!

Maui: Du är moodig tycker jag:bow:! Ha, ha, skulle vilja höra dig å dotera;)!

Alexandra W: Fina, fina lilla ponnyn! Vad kul att han skötte sig:)!

*kl
Cr-dressyr idag då! Red först la:3 och knåpade ihop 64,7%, hon var ganska spännd. Domaren gav dock inga glädjepoäng men skulle vilja rida så mycket bättre:(, blir så hackigt och yvigt och svårt, speciellt när jag inte lyckas få henne helt igenom och elastiskare och mjukare.

Avspeglade sig i msv:c också. 60% blev det där.

Tösen nollade sina 60+70 rundor på ponnyn så en gga bra dag ändå:)!

Men det lät väl riktigt bra för att vara första gången i Msvc ;)
Kul med ponnyn som hoppar käckt.

Rivica rev ett i varje omhoppning i 105 o 110. Drog iväg lite men bra rundor ändå.
Det var lugnt o sansat på framhoppningen när jag tävlade. Kände ju själv att jag gjorde fel o dottern sa lugnt o sansat att jag inte fick greja utan låta henne sköta sig själv:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 369
Senast: Vovve
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
989
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar