Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Tack alla!:)

Klart jag kollat upp knäet, var hos sjukgymnasten i torsdags o det är en slemsäcksinflammation. Den börjar ge sig nu efter att jag tagit det lugnt med träning och ridning o igår när jag red kände jag ingenting o idag är det bara lite stelare.

happy; Hur går det med sadeltämjningen då???
Kul med kickoff, hur går det till exakt? Låter som en bra plan iaf att hoppa ponnyn lite mer om den tycker det är så spännande varje första gång.

Tessa!!! Var är du o hur går det för dig?

Roligt det låter! Vi hoppar ju lite cr med vår men bara 60-70 typ för å få lite rulle på´t..Han är ju bara sex och inte så mycket riden men tänkte vi skulle ha som mål att starta en liten lokal i början av maj då jag hittade en tävling där dom började på 70.

Ni som "kan", vad ska man ha för säkerhets-stigbyglar? Alltså barnen vill inte ha dom där med gummiband:p och jag tycker dom är bland det säkraste i avtrillningssynpunkt;)..MH-stigbygeln, eller bow balance?

06-an då, lilla Loppipropp, jo, ska hämta hennes ny träns idag, ett ps. ( Reklampåverkad,jag??? Ha, ha, tror inte på revolutioneffekt och att hon blir som en liten älva men jag tyckte det såg snyggt ut, får hoppas det blir fint på´na:D)

Härligt med knät. Skönt att kunna rida utan att det gör ont...

Hoppkickoff har klubben i början på året och bjuder då in en ny tränare. Just för att inte favorisera någons tränare iom att vi tränar för olika. Det är träning både Lö och sö och på lökvällen äter vi tillsammans och diskuterar tävlingssäsongen (även tränaren finns på plats). Trevlig aktivitet faktiskt...
Klubben ordnar även dressyrkickoff med samma upplägg...
Klubben subventionerar även priset en hel del :).

Målet med vår ponny är att rida lite paynjump/ klubbisar för att starta LD lokalt lite längre fram. Hans tittighet är helt klart vår största utmaning...:)

Ang min unghäst så har jag tränat lite från marken. Stanna, svänga, gå och backa. Har lagt vojlock på ryggen och spänt fast med täckesgjord.
Han har även haft senskydd på.
Vill inte stoppa bett i munnen innan jag har kollat honom i munnen.
Så det går inte snabbt...:o
Men för tre veckor sen hade han inte ens varit uppbunden, så jag är så nöjd med honom:love:

Vi har också kickoff men bara en dag tyvärr. Ska man rida för en annan tränare ger det ju mer med två gånger. Nästa vecka är det hoppning för Jörgen Larsson. Dottern ska vara med på 08-an.
När dressyren ska bli av är inte bestämt än. Tidigare hade vi en helg så man fick rida två gånger.

Kl
Äntligen kom jag till ridhus. Tränade mkt galopp o insåg att man måste till ridhus för att få nåt vettigt gjort när underlaget är dåligt.

Hugget som stucket mellan MH o Bowbalance men billigare är ju såna Sprenger med svart gummi på bägge sidor. Gillar dom bättre också o finns mängder med fina begagnade.

Men Bow balace och den andra sprengermodellen kostar lika mycket nya..
Jaa, självklart kollar jag ju på beg. eller nya som någon säljer privat..
Hittade ett par MH som var nya men vet inte om det var en luris:crazy:.

Happyrider: Vad himla kul det låter med kickoff för tösen och att klubben gör en "grej" runtikring. Vår klubb har en ganska "tynande" tillvaro tyvärr.
Är väl bara arrendatorn som engagerar sig.

Lite trist faktiskt...Tror inte det blir några lag heller. Hade gärna ridit div II i år igen annars, blir lite en sporre..å det kul för barnen med, lagtävlingar.

l:banana:Göttit, för idag körde jag upp på b-96. Det öppnar upp ganska bra med den dragbil vi har idag så nu ska jag läsa annonser på trailer:D..

Men vad har ni för tips? Jag är sj inne på beg. Boj för alugolvet lockar+att jag tror att det går att hitta nyare fräscha med plyfa kaross..vet inte om en glasfiberkaross blir tokblästrad på våra vägar?

Å så vill ju ha sadelkammare och kanske liite rymligare släp än det vi har idag..
Önskedrömmen hade vart att kunna köra båda om loppepropp kan stå smalt:crazy:

Grattis! Bra gjort!
Är också sugen på att byta ekipage då jag tog BE i somras.
Maken och jag är överens om att börja med bilen...
Men min make är en sådan som funderar, väger för och nackdelar, kollar runt, funderar lite till osv...
Jag är mer: ser fin ut! Den tar vi!!:)

Kl
Igår for jag i backen då min unghäst fick ett tokryck. Lite dum som man är försökte jag hålla kvar i linan så resultatet blev att jag for i ridhusbotten så det dammade om det :meh:.
Men, men det gick bra sen... gjorde om och gjorde rätt!!

Låter som han har något gemensamt med min man:crazy:;)..
Blir spännande att se hur lång tid det tar innan vi byter trailer, ha, ha..ja, han typ kollar nu ;)..
Allt gick bra med dig iallafall?

Vi har Boj och har haft flera stycken nu. Jag har aldrig varit nöjd.:mad:
Den är inte gjord att köra stora hästar i. När de kastar sig lite blir mellanväggen som ett S. Alla smågrejor i transporten går sönder.:crazy: Sist upptäckte vi att skruvarna i taket som håller stolpen där framme som bommarna sitter i hade lossnat. Alltid nåt som går sönder.
Gummimassan på golvet blir "bubbligt" och går sönder. Man får inte köra hästar med broddarna på för det tål inte golvet. Har lagat golvet med gummimassa i samtliga boj som vi har haft.
Nu kanske den inte är sämre än någon annan modell:meh: men den håller inte för allt körande som vi gör. Har en extra bred och extra hög vilket gör att hästarna får plats även när vi kör två.
Sadelkammaren underlättar väldigt när man skall ha med sig mycket. Har dörrar bak vilket är bra när hästarna ska stå kvar i transporten på tävling.
Har hört att den nya varianten som kom efter Boj ska vara bättre.

Grattis till kortet.:D Bra gjort. Var det svårt? Tycker att dottern och maken skall ta också.

Grattis till körkortet!!! Skönt att köra lagligt ;)

Jag är meganöjd med min transport. En Thule Excellent -10. Haft den i fyra år nu och den uppfyller alla mina krav :) Hade jag fått önskat något så är det dörrar bak som Boj har men det är enbart ur säkerhetssynpunkt när jag har Alva med. Anledningen är att om man har två med sig så kan den andra inte sparka och ha sig "utanför" lemmen medans man ex lastar ur.
Golvet är helgjutet gummi med trä under. Har kört med brodd i två år i den utan en enda skråma i golvet. Så mitt tips är att kolla det släpet. Mitt är dessutom typat till 2600kg så med mitt BE kan jag köra monster så länge bilen får dra :D

Puss på mulen:)! Han har en jättetrevlig uppsyn!

Maui: Det var inte speciellt svårt..Hyrde ekipage, enkel broms och lastredovisning. Körprovet inget krångligt.
Hmm..har ju funderat på ett beg. boj..

Ja jag blir så full i skratt för Maui har verkligen precis motsatt erfarenhet både av bil o trailer än vad jag har!:D Tänker på Kuga diskussionen...för jag har ju också haft flera Boj, är inne på min 3:e nu o jag ÄLSKAR dom!:love:

Min svarta skrapar ju som en idiot när man kör iväg o när man kommer hem o hon är broddad. Inte ett märke i golvet. Lilleman som var över 170 älskade transporten o det märktes aldrig att han stod där. Unghästen och Lilla Svarta har åkt ihop i den, inte ett märke nånstans. Osv osv. Denna transport har jag haft i 3 år nu o den ser lika fin ut som när jag köpte, är en -10 precis som Tessas.
Den är stor o ljus o rymlig, älskar dörrarna förutom när det blåser o man lastar själv...:crazy: Det är bra pris på dom beg. Tja, jag hittar inget negativt!

Hade en Böckmann en kort sväng, gud vad den luktade glasfiber o trångt o eländigt framför bommarna pga sadelkammaren. I min boj är ju sadelkammaren guld värd och klädkammaren också.
Har även provat Ume-släp o är inte ett dugg imponerad med tanke på vad dom kostar. Mellanväggen är alldeles för tunn o bommarna viker sig direkt om någon häst kastar sig bakåt. Likaså deras dörrar är ju jättetunna.

Thule har alltid, i mina ögon, varit ett kvalitetssläp så det är ett nog ett gott råd med men just jag tycker att boj har snyggare design.

Lustigt Nova :D:D

Mitt nuvarande köpte jag i Falsterbo 2010. De hade erbjudande man fick bl.a med kamera, extra fönster, delad skötardörr mm.
Jag bytte in mitt gamla på plats. Frågade säljaren om de inte skulle titta på det först, men nej det behövdes inte. Lämnade bara reg nummer. Frågade säkert tre gånger om hon inte skulle titta på mitt släp, men nejdå.
Fick mellanpris på strax under 20 tkr och det gamla släpet var ca år gammalt och likadant, extra brett och högt. Ett kanonpris så jag slog till och skrev papper.
Sen efter nån månad åkte jag och lämnade mitt gamla och fick mitt nya. De hade nog aldrig sett ett sånt slitet släp som det de fick i byte. De pratat fortfarande om det i Falsterbo bland säljarna vilken dålig affär Boj gjorde på mig.:p Så kan det gå när man inte tittar på sakerna utan bara vill sälja.
Tycker inte vi är speciellt vårdslösa med släpet, men det rullar väldigt mycket.

Bilen har jag börjat vänja mig vid. Den är bra att köra men drar fortfarande för mycket bränsle.:meh: Hala vintervägar har den funkat bra i.

Men vad GÖR ni med släpet då??O_o Mitt rullar ju som hejsan mellan ridhus o stall hela vintern och sen på tävlingar hela sommaren. Jag tvättar det vildsint hela sommaren men på vintern får det ju bli som det blir. Har aldrig haft någon riktigt spark-otto så de blir ju inte söndersparkade inuti och jag servar, läs mannen gör, den regelbundet det lilla man behöver göra med dom.

KL

Igår var det hoppträning på schemat för Lilla Svarta. Hon har verkligen koll på hinderhöjd den damen! Vi höjde en kombination från ca 70 cm till 1 m i en höjning men hon skuttade över som om inget hade hänt!:D Är nästan lite nonchig med ett framben framför det andra som om hon bara tar ett lite högre/längre galoppsprång....:meh: Men jag är så otroligt glad över denna häst som inte bryr sig om några hindertyper alls utan glatt hoppar allt man styr på. Känns lovande inför framtiden.

Hahaha sen NÄR har du tävlat hela somrarna? Du gör väl typ max 10 starter om året.. till skillnad mot Sara och Maui som är ute var och varannan helg. Dom är ju ute 4ggr så mkt som du är på ett år ju :p Så vad dom gör med sitt släp är ju att dom använder det.. :D

Träning igår..gick la sisådär..Programridning msv:c och helt klart saknar hon styrkan för att vara såpass samlad men hade ev. tänkt testrida det på pay´n riden, dock planerat in min första start i lb-la i april så vi har la gött om tid.. Bollade med tränaren om hon tror att hennes pålagring på si-leden påverkar henne men hon tyckte att vi alltid haft samma problem, men jag vet inte.. Vill liksom få en annan feeling på henne men det kanske kommer när hon blivit starkare men just nu är hon så svår att rida bara rida loss vilket egentligen ska vara grundläggande och basic:(. Blir ganska stark på vanligt bett överlag. På markarbete på kimbelwicket får jag lättare till en "rundare" ridkännsla.
Nää..tycker jag lite sitter fast och skulle vilja ha hjälp att få henne ännu mer lösgjord och lättare att ställa igenom åt båda håll..

Hi, hi..här kommer bild på Loppis och mig från träningen, ville testa hur det funkar att kopiera från fb

1619569_704701386218050_1391903734_n.jpg

Tar en sommarbild med bara för att;):
9310_634121529942703_1166805273_n.jpg

Du är så analyserade o kritisk. Leta inte fel utan rid bara på. Det känns inte alltid bra. Ni har ju gjort fina ritter tidigare så det kommer säkert att gå bra på tävlingarna till våren :)
Vi har också problem nu. Hon svara för dåligt på framådrivande hjälperna. Blev förbannad sist och sparkade till henne på träning och då blev hon ju givetvis spänd :o Jag får inte bli arg när jag rider men det är svårt:banghead:
Imorgon har vi c-r Msvc. Kan vara bra att stämma av lite.
Nästa vecka blir hon hopphäst igen:D Jag ska låna irländaren o hoppa 95 :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 369
Senast: Vovve
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
988
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV