Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Ja jag antar att du gör något åt det?
Tack för den. Hört talas om att alla sjukdomar inte har orsak utifrån? Säger du så till en diabetiker med?
Jag medicinerar dagligen, jobbar deltid och har ytterst låg sgi - särskilt eftersom jag gång på gång tvingas gå ner i tid för att orka ha ett liv. Min pension lär bli på minimum.

Tror jag ska lämna tråden nu...

Tack för den. Hört talas om att alla sjukdomar inte har orsak utifrån? Säger du så till en diabetiker med?
Jag medicinerar dagligen, jobbar deltid och har ytterst låg sgi - särskilt eftersom jag gång på gång tvingas gå ner i tid för att orka ha ett liv. Min pension lär bli på minimum.

Fast då måste väl slutsatsen vara att du visst gör något åt det, försöker efter bästa förmåga tillsammans med vården. Att det inte finns en fullfjädrad lösning tillhanda är väl ingens fel.

Har länkat den här tidigare i tråden, men tar det igen för att sprida lite hopp. Det finns en hel del bra i den här utredningen som kan rätta till mycket av det som inte fungerar idag.

Vad som ingår:
1. En utredning om ”normalt förekommande arbete” och ”särskilda skäl”.
2. Förstärkt arbete inom Försäkringskassan med att stödja individen i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen.
3. Permanent koordineringsfunktion inom hälso- och sjukvården.
4. Se över möjligheten till skäligt rådrum i SGI-skyddet.
5. Långa sjukfall och sjukersättning.
6. Stöd till arbete eller studier för personer med aktivitetsersättning.
7. Sjukförsäkringen i en föränderlig arbetsmarknad.
8. Ökade möjligheter till arbete inom sjukförsäkringen.
9. En nationell samordnare för en välfungerande sjukförsäkring.
10. Ett Nolltoleransuppdrag: Ge stöd till individer som går från sjukförsäkringen till Arbetsförmedlingen.
11. Förbättrad samverkan mellan Försäkringskassan och hälsooch sjukvården.

I sin helhet här: http://www.regeringen.se/490685/con...gg-sjukforsakring-med-manniskan-i-centrum.pdf

Läser du ens inläggen innan du svarar?

Bostadsbidrag kan bara folk upp till 29 och barnfamiljer få. Om man har tillräckligt låg inkomst alltså.
Ja, 10 000kr/månad är ju verkligen en förmögenhet. :meh:
Spela roll om man inte betalat in något till statskassan, hört talas om medmänsklighet?
"
Visste du det här om bostadstillägg för pensionärer?
  • Bostadstillägg är ett tillägg till din allmänna pension och är en del av grundskyddet, liksom garantipensionen.
  • Cirka 290 000 pensionärer får bostadstillägg idag. Fler kan ha rätt till tillägget, men du måste själv ansöka.
  • Bostadstillägget är skattefritt och betalas ut med maximalt 5 560 kronor per månad (2018).
  • Du kan ansöka från det att du fyller 65 år och tar ut hela din allmänna pension. Du kan ansöka oavsett hur du bor och även om du själv äger din bostad. Du kan ansöka även om du har tillgångar.
  • En enkel tumregel är att du som är ensamstående och har en lägre månadsinkomst än cirka 15 000 kronor efter skatt bör kolla upp om du kan ha rätt till bostadstillägg. För gifta gäller andra belopp."
från https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/mer-fakta-om-bostadstillagg

:angel:

Vad är det du betalar skatt till då, vad tycker du ska ingå i samhälletsskyddsnät?
Primärt ska skattepengarna gå till att bibehålla den nation och det styre vi har. (där ingår barnens utbildning)
Därefter kommer logistik , lag o ordning.
Sedan kommer den mjuka biten, vårt skyddsnät så att säga.
För utan en fungerande nation kommer inga skattepengar in till varken hårda eller mjuka sektorer.
Alla de bidrag, de förmåner vi unnar oss kan bara ske för att vi har en fungerande nation, ett fungerande näringsliv och en stabil fungerande spelplan dvs de lagar o regler vi har

Primärt ska skattepengarna gå till att bibehålla den nation och det styre vi har. (där ingår barnens utbildning)
Därefter kommer logistik , lag o ordning.
Sedan kommer den mjuka biten, vårt skyddsnät så att säga.
För utan en fungerande nation kommer inga skattepengar in till varken hårda eller mjuka sektorer.
Alla de bidrag, de förmåner vi unnar oss kan bara ske för att vi har en fungerande nation, ett fungerande näringsliv och en stabil fungerande spelplan dvs de lagar o regler vi har

Du tror att garantipension till de som levt några få år i Sverige är en hög kostnad i statsbudgeten? Du är medveten om att denna endast gäller de som inte har en pension från sitt ursprungsland?

På riktigt, hur många äldre flyktingar tror du vi tagit emot?
Du silar myggor och sväljer elefanter nu.

Ja. Jag förutsätter att en diabetiker gör det som krävs för att personen ska må så bra hon/han kan.

O ja kanske din pension blir minimum. Men det innebär, iaf om det kommer ser ut som det gör nu, att du kommer sitta med iaf 5000 kr kvar efter hyra och ev hemtjänst.

Vad är det du betalar skatt till då, vad tycker du ska ingå i samhälletsskyddsnät?
Jag jobbar ihjäl mig för att kunna betala mina räkningar. Och pyntar in skatt. För jag tror på det kollektiva. Oavsett kapacitet har alla ett värde. Men den tron utarmas när man har mage att sitta och klaga på 10 000 kr som sjuk. Jag har själv haft jobb, på heltid med 3 timmars pendling varje dag där jag inte haft mer än 12-13000 kr.

Du tror att garantipension till de som levt några få år i Sverige är en hög kostnad i statsbudgeten? Du är medveten om att denna endast gäller de som inte har en pension från sitt ursprungsland?

På riktigt, hur många äldre flyktingar tror du vi tagit emot?
Du silar myggor och sväljer elefanter nu.
"Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Den baseras på ditt civilstånd, hur stor din inkomstpension är och hur länge du bott i Sverige." Normalt sett så beräknas den på ca 1/40 dels garantipension per år man varit skriven i eller bosatt i Sverige. Det gäller alltså alla , svenska medborgare såväl som dem med uppehållstillstånd.
För ngr år sedan smögs en regel in, de som kommer från ett icke EU land har rätt till denna pension ograverat, oberoende på hur länge man varit skriven i Sverige. Ett principiellt fel i mina ögon.
Och sedan om du räknar, hur många av en 1/2 miljon som kommit de senaste 10 åren, kommer att ha jobbat in en full pension? Någonstans ska ju pengarna tas ifrån...

Jag jobbar ihjäl mig för att kunna betala mina räkningar. Och pyntar in skatt. För jag tror på det kollektiva. Oavsett kapacitet har alla ett värde. Men den tron utarmas när man har mage att sitta och klaga på 10 000 kr som sjuk. Jag har själv haft jobb, på heltid med 3 timmars pendling varje dag där jag inte haft mer än 12-13000 kr.

Då kanske du ska klaga på företagens dåliga löner och politikerna som vill ha en minimumlön och därmed sänka lönerna till kassa löner så företagen går vinnande ur det hela istället för att sparka neråt på sjuka som precis får så dom kan överleva.

Då kanske du ska klaga på företagens dåliga löner och politikerna som vill ha en minimumlön och därmed sänka lönerna till kassa löner så företagen går vinnande ur det hela istället för att sparka neråt på sjuka som precis får så dom kan överleva.

Minimilön är till för att undvika att människor utnyttjas under slavliknande förhållanden. Motståndet mot minimilöner är så jäkla mycket hyckleri, de allra svagaste bryr man sig inte ett skit om. Det är bara de som redan har jobb och är fackligt anslutna som ska försvaras.

Det är du och jag, tillsammans med företag och politiker som utgör samhället.

Vi har inte ett lågt löneläge i Sverige, särskilt inte lägstalöner, för dem som njuter privilegiet av att omfattas av dem. Däremot är det skämsfaktor på att det är lagligt att betala 10 öre i timmen som lön för arbete åt människor.

Nu handlar ju inte tråden om löner, det var mer en personlig reflektion. Och jag sparkar inte på någon men som jag skrivit innan, att ha mage att klaga på 10 000 kr i inkomst utan jobb och sedan sträcka ut och säga "medmänsklighet" till "oss" som jobbar...nä då får det vara nog.

"Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Den baseras på ditt civilstånd, hur stor din inkomstpension är och hur länge du bott i Sverige." Normalt sett så beräknas den på ca 1/40 dels garantipension per år man varit skriven i eller bosatt i Sverige. Det gäller alltså alla , svenska medborgare såväl som dem med uppehållstillstånd.
För ngr år sedan smögs en regel in, de som kommer från ett icke EU land har rätt till denna pension ograverat, oberoende på hur länge man varit skriven i Sverige. Ett principiellt fel i mina ögon.
Och sedan om du räknar, hur många av en 1/2 miljon som kommit de senaste 10 åren, kommer att ha jobbat in en full pension? Någonstans ska ju pengarna tas ifrån...
Ja precis, och sen under står det "Du kan ha rätt till garantipension om du varit bosatt i Sverige i minst tre år" och "För att du ska få full garantipension krävs att du har bott 40 år i Sverige från och med det år du fyllde 16 till och med det år du fyller 64 år. Har du bott i Sverige kortare tid minskar garantipensionen med 1/40-del för varje år. Har du till exempel bott 27 år i Sverige får du alltså garantipension med 27/40-delar"

Ja precis, och sen under står det "Du kan ha rätt till garantipension om du varit bosatt i Sverige i minst tre år" och "För att du ska få full garantipension krävs att du har bott 40 år i Sverige från och med det år du fyllde 16 till och med det år du fyller 64 år. Har du bott i Sverige kortare tid minskar garantipensionen med 1/40-del för varje år. Har du till exempel bott 27 år i Sverige får du alltså garantipension med 27/40-delar"
Sedan tillkommer ju naturligtvis det sk äldreförsörjningsstödet...vilket då kör om garantipensionen för dem som inte uppnått de 40 åren eller hur ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka