Nu skiter jag i säkerheten!

Sv: Nu skiter jag i säkerheten!

Ordet "tvångsprylar" är i mina och många andras ögon synonymt med våld och/eller djurplågeri.

Men du vill ju inte binda upp hästen i ngt sammanhang, jag anser att just uppbindning är en säkerhetsgrej, för både häst och den som hanterar, man bör göra det.
Så det är ju föga intressant att då diskutera just fenomenet uppbindning anser jag.
Vi står ju ungefär lika långt ifrån varandra som två st där den ena är helt emot abort, och den andra är för fri sådan.

Vad var din fråga?
Om det var varför hästen är kittlig, så har jag ingen aning faktiskt. Jag har provat en hel del saker för att se om han gillar det mer, men inget har funkat ngt bättre än det andra.
Så jag har helt enkelt accepterat att hästen avskyr att bli ryktad. Men att han ju tyvärr ändå måste bli det. Speciellt som han är en sådan som rullar sig i leran å det grövsta! Och ju skitigare han är = desto mer rykt = desto mer irriterad häst.
Det enda jag inte provat för att slippa rykta så mkt när det är "lersäsong" är att helt enkelt inte släppa ut honom i hagen. Men det vill jag inte prova, för det tycker jag är värre än att han får stå ut med den där stundens obehag.
Eller att inte rida/arbeta honom och låta leran sitta, men det känns inte heller som ngt bra sätt. Speciellt då hästen i fråga inte alls är lycklig de ggr han vilar, tex har vintervila.

Enda gången jag märker att han är ngt mindre irriterad av rykten, är mitt i tävlingssäsongen när han får jobba mer än nu på vintern.
Jag tror att han helt enkelt inte känner efter och "stör sig på" rykten lika mkt när han får jobba mer.

Ont har han ju inte. För hade han haft ngt fysiskt fel, då hade han ju inte hållit som tävlingshäst så många år. Jag har ju haft honom sedan han var 1 år.
Han har ju dessutom fått beröm av både alternativbehandlare och veterinär bla för att vara jämt musklad och i fin kondition. Dessutom är han flera ggr böjd ua. Och har klarat av att hämta sig från en rätt allvarlig olycka (han fläkte sig).

Jag har inte skrivit några påhopp, skulle jag vilja vara rent elak, då skulle vi hamna på den nivån att mina inlägg skulle tas bort, så jävlig kan jag vara...:devil:

Vi har två olika typer av uppbindningsgrimskaft. Båda varianterna sitter högt upp på väggarna. Den ena varianten är av typ vanligt grimskaftsnöre med panikhakar. Min häst får lätt detta i munnen och gör precis som din - virar det kring underkäken.

Den andra varianten av uppbindning funkar mycket bättre på min häst då den är gjord av kedja som är dragen igenom en trädgårdsslang som är ganska tjock. Även denna har panikhake. Kedjan med trädgårdsslangen är den absolut bästa då hästen inte får något grepp om den (vill ju givetvis till att kedjan inte är för lång och hänger ner för mycket). Om det ändå skulle vara problem så fäster jag hakarna i de övre ringarna på grimman och hon kan absolut inte komma åt kedjan.

Frågan är om "kittligheten" är fysiskt eller psykiskt betingad? Jag har läst igenom alla inlägg, fr a dina beskrivningar, och det är svårt att få grepp om vilket. Med fysiskt, tänker jag närmast på något i huden.
Har varit med om en häst som var skitsur vid vanlig rykt, fr a magen. Det visade sig att ägaren var alldeles för fjuttig i tagen. När man tog rejäla, lång, lugna tag med tryck i, stod den istället och njöt. Ungefär som din?
Kan jämföra med en hund, vars ägare var alldeles för hårdhänt med pälsskrapan. Hunden bet ifrån sig så snart "rykten" började. Orsaken var att skrapan gjorde ont mot hundens olika "benknölar". Även här var lösningen att anpassa sig till djurets förutsättningar.
Om hästen föredrar "hårdhänt" klining, varför inte gå den vägen under rykten? Ersätt ryktborsten med något annat. :idea:

Men du vill ju inte binda upp hästen i ngt sammanhang
Det var väl att ta i, förståss. Visst föredrar jag att använda så lite, så sällan som möjligt, vilket inte är riktigt samma sak. Men även våra hästar är lärda att stå bundna, på olika sätt och ställen, kort och långt, med grimma eller tråd runt halsen. :o
Men som så många andra skrivit här, varför binda upp?
Förslag: Låt honom stå lös och bind ett eller två rep (som stängsel) tvärsöver stallgången. Då får du både lugn och den säkerhet, du eftersträvar!

Avdelningen "påhopp":
Ordet "tvångsprylar" är i mina och många andras ögon synonymt med våld och/eller djurplågeri.
Det är möjligt att det är det i dina, men så inte i mina. Ta t ex förslaget om munkorg under rykten. Det innebär varken djurplågeri eller våld. Däremot är det en tvångspryl.
Men fr a skrev du så här:
du och LIA som börjar svänga sig med uttrycket "djurplågeri" i denna tråden
Du vet att jag inte "svängt mig med uttrycket" eller hur? Då är det ganska fult att komma med den anklagelsen! Nog tar jag det som ett påhopp!
Fr a som ambitionen var att vara till hjälp!

LIA

Tack för svaret! :bow:
Det ger mig hopp om att det finns ett säkert sätt att binda upp honom! Kanon!

Jag säger det en sista gång, jag har försökt med olika typer av borstar. Vilket jag skrivit i ett tidigare svar...:smirk:

Likaså har jag givetvis provat att rykta hårdare, lösare, snabbare, långsammare osv. Tar du mig för en fullkomlig idiot som inte själv kan komma på att prova sådant?! :D
Givetvis är jag långt ifrån fullärd när det gäller hästar, men jag har hållit på med dem så pass många år att jag varken är fullkomligt blåst i skallen eller tafatt.

Nu finns det ju annat än borstar!

Med tanke på tonen i dina svar till mig, vill jag be om ursäkt för att jag lagt ner tid och intresse på att försöka hjälpa dig.

LIA

Lånar knapp..

EN liten tanke soms log mig. Hur är hästen i temperamentet i övrigt? Lugn? Orolig? Lättuttråkad? Tålmodig?

Dvs är det stå på gången som är prblemet eller borstningen.

Funderar eftersom han 'pillrar' med allt, både uppbunden och lös. Det kan vara en överslagshandling för att stå ut med det obehagliga (rykten) men också en rastlöshet. Och det är ju lite olika sätt att komma tillrätta med det.

Jag skulle haft hästen löst, men inte tillåtit honom att pillra mer än med EN tillåten grej. (Jag tolererar överslagshandlingar när jag ser det är överslagshandlingar. T ex får unghästen tugga på grimskaftsänden när hon verkas, jag uppmuntrar det tom ibland. Just för det är en överslagshandling för att hon ska 'klara av' att fortsätta stå still och fint så 'länge'. Vi har dock ett speciellt 'tuggrimskaft' och hon är fullt medveten om att det men inga andra får man tugga på)
Och när du vill/måste sätta upp ta förslaget med slang över kedja (eller slang över grimskaft). INTE elastiskt..

Vet inte om jag kan sätta honom i ngt "fack" när det gäller temperamentet?!
Pilla på saker gör han alltid, tex så lyfter han alltid ner grimman från kroken när han står i boxen och har öppen boxdörr numera. Likaså om han når ngt i gången, så ska det ofelbart petas ner (tex en sax eller borste på kanten i spolspiltan). Når han ett täcke, så ska det först nosas på, sedan slickas på, och sedan bitas på.

Minns när han var yngre och han var uppstallad i ett annat stall.
Då hade en tjej stallbandage upprullade och uppställda på täckeshängaren på sin hästs box. Och var då boxdörren öppen, så kom han på att han kunde slå ner dem med svansen! Minns en gång jag gått ur stallet och kom in igen, då hade han fått ner allihopa, så de halvt rullat upp sig, och låg runt fötterna på honom.
Han hade då lika lycklig min som när han får hela krubban full med morötter! :D

Ibland verkar det som om det roliga med att pilla, kladda och bita på saker han inte får, är att han ska se HUR långt han kan gå innan jag säger till.
Vet inte varför jag får den känslan, men jag får det på ngt sätt. :confused:

Samtidigt så är det mkt sällan han är rastlös i boxen. Han är en sådan som kan lägga sig och sova mitt på em, då hela ridskolan är i full gång.
Likaså i transporten när man tränar och tävlar. Han sover så djupt att om han kunde, så skulle han säkerligen snarka!
Oavsett vad som försiggår omkring honom!
Han har också i hela sitt liv gått alldeles utmärkt att lämna helt själv i stallet. När andra hästar stressat gnäggar när alla kompisar går ut i hagen, så ställer han sig och sover!

Han är också den totala coolingen som är den som tar täten förbi de hästätande postlådorna, fåren och annat som andra hästar kryper förbi.
Och om en annan häst fjantar och skyggar, så skrittar han lugnt på lång tygel.
Trafiksäker så han är nästan läskig, har inga problem att tankspritt kliva ut framför en bil! :crazy:

Men i ridning om han är mkt pigg, så kan det övergå i ren dumhet, då han blir så "överhettad" att han galopperar på stället med huvudet rätt upp ibland. Då är han plötsligt hur känslig som helst! :confused:

Står man och gör rent sår, stora som små, står han tålmodigt stilla, hur länge som helst.

Så hur titulerar man hans temperament med ett ord? Jag har ingen aning!

kopparberg skrev:
Står man och gör rent sår, stora som små, står han tålmodigt stilla, hur länge som helst.

Så hur titulerar man hans temperament med ett ord? Jag har ingen aning!

Jag kan inte titulera det, men jag förstår PRECIS hur du menar. Jag har etts tycke valack med ungefär samma temperament. Stencool, men kan bli överhettad och då står det TILT i pannan på honom och han står bara och studsar på en fläck, han är i HIMLEN om man gör rent sår, han hamnar i trance och blir alldeles dimmig på ögonen, det är det bästa han vet. Och du kan INTE lämna ett täcke eller en grimma inom räckhåll för hans box. Och roligaste på vintern är att sno mattes mössa och kasta iväg den så matte apporterar den (vi har slutat leka den leken sen han la in momentet att doppa den i vattenhinken innan han kastade den)

Däremot är han inte alls fipplig med kedjor och sådant och han verkar kunna behärska fippligheten och pilligheten på stallgången för då gör han det sällan (förutom att ta tag i gummimattan med tänderna, försöka lyfta den och låtsas bli rädd för den)

Så jag fattar hur du menar =)

kan du inte ha honom lös men sätta upp grimskaft framför (och bakom?) honom så att OM han skulle vilja vandra iväg så är dem ivägen.

kopparberg skrev:
Min häst kan inte vara uppbunden på gången!

För drygt ett år sedan så började min häst "göra" ngt som om det upprepas många ggr, till slut går helt åt h-e.
Hästen i fråga avskyr att ryktas. Ben, man, svans och huvud går bra, men han har alltid avskytt att borstas på kroppen.
Likaså avskyr han att man "drar" saker på honom, som sadlar och täcken.
Orsaken är att hästen är fullkomligt hysteriskt kittlig. Och så har han alltid varit. Jag har haft honom sedan han var 1 år, nu är han snart 12.

Nåväl, så här är det. I och med att han hatar den kittliga rykten, så är han på och nafsar i grimskaften när han är uppbunden på gången. Och för drygt ett år sedan så började han fastna i grimskaften! :crazy:
Hur han bär sig åt vet jag inte, det händer på ngn sekund! Jag säger ju åt honom att låta bli grimskaften, men så fort jag vänder ryggen till, så är han ju där och nafsar ilsket i dem.
Han lyckas alltså linda grimskaftet (eller kedjan om man har sådan) runt underkäken!! Och då hjälper ju inga balsnören som säkerhet vid grimman!
Som tur är så är han inte typen som kastar sig, utan han bara höjer huvudet och drar lite.

Men den dagen kommer ju när han KOMMER kasta sig, och då kan han ju i värsta fall bryta av hela underkäken! :crazy:
Då blir det ju värre än som nu, ett sår i munnen!

Så nu har jag gett upp! Han står lös på stallgången under rykten!
Han står still, så det är inga problem. Enda "abret" är att han pillar på allt han når utan att flytta fötterna, men det är ju inget farligt, och man säger ju då till honom att sluta.

Men jag som är av den "gamla skolan" är ju lärd att för andras säkerhet så ska hästen inte stå lös när andra hästar och/eller människor är i närheten.
Och förbundet rekommenderar ju även att man om man är helt själv eller i boxen har hästen uppbunden som säkerhetsåtgärd.

Så skulle ni gjort som jag gör? Alltså ge upp och ha honom lös?
Har ngn av er varit med om att samma sak hänt?

kan du inte binda upp honom lite hårdare så han inte kan få det runt mulen?

Då måste jag dra åt dem så hårt så han inte kan röra huvudet över huvud taget.

Jag är rädd att han då kan sätta huvudet under grimskaften framför sig om han sänker huvudet.

Jag ska kolla med hovis nästa gång jag träffar henne och kolla var hon köpt dom. Glömmer jag det så pm:a och påminn *är lite tankspridd i stressen*

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag är en återvändare till stallet. Jag hade min första ridlektion på många år ikväll. Vilket kändes helt underbart❤️🐎 Till problemet...
Svar
17
· Visningar
1 585
Senast: Jerseyite
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka