Nu skiter jag i säkerheten!

Sv: Nu skiter jag i säkerheten!

Min häst får panik om hon sätts fast, speciellt om hon sätts fast i 2 grimskaft..hon kastar och stegrar och slår till slut över, har bara blivit värre med åren..haft henne i 8 år nu...har ibland försökt att binda upp henne men det går inte.

Hon står som den Pärla hon är när hon är lös...så har jag hovslagare där eller veternär så står hon lös brevid mej och är lugn.
Har då grimma på sig men gör inget så länge hon ínte sitter fast.

I transpotren går det bra så länge hon har bom elller lucka bakom sig annars kastar hon tills hon kommer ut.
Kanske inte så roligt men så är det och det får jag acceptera. ;)

Nu vet jag inte hur stallet ser ut men om ni har en spolspilta kan du ju sätta fast kedjorna i varandra så han kan stå lös där när du borstar (eller nån annan stans där det är en vägg bakom).

Hoppas du förstår hur jag menar och lycka till.

När jag var på utbildning fick jag lära mig att hästar inte är kittliga, det verkar bara så för att de har ont.

Vi har våra "Kedjor" (inga kedjor men kallar dom för det)
fastsatta i taket, så att dom hänger rakt ner.
Det har fungerat på allt från tjuriga hingstar till tonårstrotsiga ungston :D

Men inte verkar det som att det skulle vara någon fara med att ha honom lös, lite pillrande på saker verkar vara en billig lösning jmf med vad som kan hända. Är dessutom övriga i stallet med på det hela så kör hårt.

Jag har också haft funderingar på att fästa grimskaften högre upp. Men sista gången han fastnade blev jag så rädd, så än har jag inte tordats binda honom...:crazy:
Och ändå är jag känd som en "tuffing" som inte hetsar upp mig nämvärt.

Hålla i ett grimskaft när jag ryktar funkar ju inte, jag skulle ju få hysterisk "sving" på det när jag håller på med ryktborste och skrapa då! :D För att inte tala om hur jag skulle bära mig åt när jag borstade svansen?! :D

Skönt att veta att fler har knäppa hästar! ;)
Jag har mkt svårt att förstå att min häst inte fattar VAD det är som gör att han fastnar! För varje gång precis efter att han fastnade, så vågade han inte röra vare sig grimskaften eller huvudet alls! Då i säkerligen hela 3 minuter, sedan drog han igång igen...:smirk:

"Fnörkla" var ett suveränt ord! Jag har alltid undrat vad man ska kalla det där ljudet de gör när ngt är läskigt! :bow:
Stallägaren har en lustig häst. Hon står och låter så där mest hela tiden! :D Trots att hon inte alls är rädd för ngt! :D

Att han står still lös fick han lära sig tidigt.
Inte för att jag trodde jag skulle hamna i en situation där han inte kunde vara uppbunden, utan för att jag ofta åkte och tränade själv.
Och då är det ju ett måste att kunna sadla och sätta på skydd, täcken och sådant utanför kärran med lös häst.
Så den lärdomen fick jag nytta av nu...

Jodå, vi har spolspilta.
Har varit lite inne på det du beskriver, men har undrat om "pillernisse" då skulle kunna sätta huvudet under de ihopsatta grimskaften?

Min hovis har tjocka, "gummigrimskaft" att binda upp i. Det är kedja den sista biten och en karbinhake som hon kan sätta olika långt upp på kedjebiten beroende på häst. Förstår du hur jag menar? Sådana gummigrimskaft har han inte en chans att rulla runt käken. Du ska naturligtvis kapa kedjan helt eftersom du inte behöver anpassa efter olika hästar. De är ca 3 cm i diameter, ganska stumt gummi. Har för mig att travstallen brukar använda sådana.

Jag har hästar som står fint i gången *peppar, peppar* men tänker nog ändå köpa sådana grimskaft eftersom de är så praktiska. Håller i evighet, lätta att få rena, blir inte blöta och äckliga när man spolar en häst i gången osv.

Aha! Så hästen skulle ha haft ont från det han föddes? :smirk:
Skulle inte tro det, då min veterinär (Lennart Rådberg, bla OS-lagets veterinär i Atlanta), upplyste mig om att han då och då ser hästar som varit som han uttryckte det "så känsliga i skinnet".
Dessutom är hästen i fråga böjd ua senast i maj, pga en sträckning jag ville veta var helt utläkt innan jag började rida ordentligt. Rådberg berömde mig för en mkt jämt musklad häst, och sa att om han inte skadade sig genom olycka, så skulle han vara brukbar tills långt över 20, så "fin" var han.
Och tror man på alternativbehandlares ord, så har fysioterapeft gett hästen samma "dom", dvs frisk och fin.
Så om man ska hårddra det hela, så anser du att en aktad veterinär som Lennart Rådberg har fel? :devil:
Du är nog i så fall rätt ensam om det...:smirk:

Ska man tro att djur har ont så fort de inte gillar ngt, då kan man ju skippa att göra det mesta med dem, och bara släppa dem i en hage och låta dem gå...

Och vad är "ont" förresten? Jag avskyr när jag blir pillad på på vissa ställen på kroppen. Känner enormt obehag. Är det "ont"? För min reaktion blir densamma som om ngn tex klämmer mig på ett blåmärke.

Och "sakpillandet" är lätt att få bort, för han VET att han inte får! :D
Det räcker med ett "vad gör du?" så tar han bort näsan.
Att han då ibland retar gallfeber på mig genom att sticka dit näsan femtioelva ggr tills jag höjer rösten och säger "ge f-n i det där säger jag ju" är ju en annan sak! :D
Han hinner ju inte gnaga sönder ngt innan jag hindrar honom, det är ju huvudsaken.

Sådana har jag inte sett?! Men de låter ju onekligen suveräna!
Jag har funderat på att dra trädgårdsslang över grimskaften så de blir stela, men sådana du beskriver låter ju mkt bättre!
Men som jag svarat förut, än törs jag inte försöka binda honom...:crazy:

kopparberg skrev:
Skönt att veta att fler har knäppa hästar! ;)
Jag har mkt svårt att förstå att min häst inte fattar VAD det är som gör att han fastnar! För varje gång precis efter att han fastnade, så vågade han inte röra vare sig grimskaften eller huvudet alls! Då i säkerligen hela 3 minuter, sedan drog han igång igen...:smirk:

"Fnörkla" var ett suveränt ord! Jag har alltid undrat vad man ska kalla det där ljudet de gör när ngt är läskigt! :bow:
Stallägaren har en lustig häst. Hon står och låter så där mest hela tiden! :D Trots att hon inte alls är rädd för ngt! :D

:D Ja fnörkla heter det ju självklart haha :D

Tror inte hästarna kan tänka i "led" på så sätt - dvs din häst kan inte tänka att Ok om jag gör si och så med repen så fastnar jag. Dom tänker nog bara :repen=fastnar. Iallafall tror jag det :p

kopparberg skrev:
Sådana har jag inte sett?! Men de låter ju onekligen suveräna!
Jag har funderat på att dra trädgårdsslang över grimskaften så de blir stela, men sådana du beskriver låter ju mkt bättre!
Men som jag svarat förut, än törs jag inte försöka binda honom...:crazy:
Har sett dom på Ekohallen, kan passa din pålle...

chrysler skrev:
När jag var på utbildning fick jag lära mig att hästar inte är kittliga, det verkar bara så för att de har ont.

Vad för utbildning om man får fråga?

Min donna blir helt enkelt skitirriterad så fort en fluga traskar runt på henne och det spelar absolut inte någon roll var på kroppen.
Och likadant om man tar "lätt" på henne, och hon hade inte ont någonstans de första fyra åren jag hade henne.

/// ghost

Min är likadan. Ta lätt på andra ställen än huvudet och benen = skitobehagligt.
Men när jag däremot tar tex metallskrapan och gnider hårt som 17, tex om han lossar hår, eller kliar allt jag orkar med mina långa naglar, ja se det är jätteskönt! :D
En annan häst skulle tycka jag var slut i huvudet om jag borstade/kliade så "brutalt".

Jag menar nog samma grimskaft som du. Det måste vara omöjligt att fastna i dem. Är ju praktiska av andra skäl oxå, som du skrev!
Undrar var man får tag på dem, jag vill ha sådana själv.

Det låter konstigt för min är kittlig när jag borstar innan ridtur och efter ridturen när hon är svettig så tycker hon det är ok att bli borstad. Om det stämmer att dom har ont isåfall har hon ont innan ridturen men inte efter. I rimlighetens namn borde hon ha ont även efter ridturen eller?

MVH Ann

Usch, det där med att dom får grimskaftet runt underkäken är ju så läskigt!
Min häst brukar också stå & nafsa lite i grimskaften hon är uppbunden i & lyckades även hon få ett av dom runt där, och det var även en kedja!
Jag blev livrädd, men som tur var kastade hon sig inte heller... Men hon såg riktigt skräckslagen ut!

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag är en återvändare till stallet. Jag hade min första ridlektion på många år ikväll. Vilket kändes helt underbart❤️🐎 Till problemet...
Svar
17
· Visningar
1 585
Senast: Jerseyite
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka