Nu skiter jag i säkerheten!

Sv: Nu skiter jag i säkerheten!

chrysler skrev:
När jag var på utbildning fick jag lära mig att hästar inte är kittliga, det verkar bara så för att de har ont.
Mycket dumt har man hört, men det här tar nog priset. :rofl:

Trä en vattenslang utanpå kedjorna, då blir det stelt och han kan inte linda den runt underkäken. Min valack biter oxå i linorna så jag bytade till plastkedja och satte fast dom i övre öglorna på huvudet, plastkedjan går lätt av, och är ingen höjdare att gnaga på. :devil:

Min första delfoderhäst var helt omöjlig vid rykt (fastsatt).

Det löste jag genom att ha honom lös.
Han blev som en lammunge efter det. :bow:
Visserligen blev han lite pillig och irriterande genom att hela tiden vilja pilla i mitt hår, men den smällen fick man ta. :)

Jag har alltid min häst lös.
Han är bara uppbunden när hovslagaren kommer.
Eg skulle han stå still även då om han var lös.
Men det är hovslagaren som vill ha det så, så okej då, funkar det med. Men han står där jag ställer honom. Med grimskaftet släppt framför honom. Funkar jättebra.

Provat att binda upp hästen i elastiska grimskaft?

Eller grimskaft med kloss på, som man binder upp hästen i spiltan, fast en på var sida om stallgången.

Kanske han inte får tag på repet såhär, men å andra sidan har han ju vanan inne, och blir väl antagligen så frustrerad att han kommer på ett sätt att tugga på de här repen också :confused:

Problemet är att han gnager inte! Han hugger tag, sedan sitter han fast.
Plastkedjor kan jag få gratis, så sådana kan jag prova om jag vill. Att jag avstått är att han faktiskt lyckats fastna i metallkedjor!

Låter smart med kloss! Fast å andra sidan är det säkert som du säger, han letar nog på att sätt att komma åt dem ändå!
Jag ser ju nu att han i stället hugger i luften, men om han fick så skulle han sätta tänderna i täcken på boxdörrarna på sidorna när det inte finns några grimskaft.

skit i dom gammla "lagarna" och ha din häst lös. Köpp ett långt grimmskaft som du kan lägga över hästen och som du även kan nå när du kratsar bakhovarna om hästen får för sig att gå iväg när du inte kan ta tag i honom. att du lätt kan få tag i hästen om han går ivägg är viktigare än att han kanske trampar på grimmskaftet om han skulle av någon andledning lyckas smita.

Håller inte med där. I mina ögon är det lika illa om han smiter pga skaderisken, och att han trampar på grimskaftet och kan göra sig illa.
Nu är han iofs inte typen som kastar sig när han sitter fast, men jag vill inte utmana ödet att han kanske ngn gång gör det.
Och scenariot att han trots "säkerhetsgrimskaft" kommer lös MED grimskaftet, det är det allra värsta scenariot tycker jag! Ser framför mig en häst som kliver på grimskaftet med bakfoten i full galopp och slår en kullerbytta... :crazy:

Jag skulle använt T-touch för att få honom att inte vara så kittlig. Men det är kanske lite sent att göra när han är 12, skulle gjorts så fort man märkte att han var kittlig. Effektivt som attan är det i varje fall.
Mår du illa av att ha honom lös så sätt på honom en munkorg så kan han ju försöka käka grimskaft.

Det där låter precis som min häst.
Hon tycker inte heller om att bli borstad & står och nafsar efter grimskaften, det är bara det att hon blir rädd när hon får tag på dom och då kan hon kasta sig, hon är så himla tjollrig...
Men det är aldrig roligt när de håller på så. Hade oxå lite otur med min. Hade henne i en vattenspilta en gång med STORA hakar på kedjorna. hon nafsade till i kedjan, fastnade med underläppen i haken och slet upp ett 4 sm långt jack i underläppen. Suck, kunde inte rida med bett på flera veckor... Sedan bytte vi hakarna...

Nä men ett tips, du skulle ju kunna ha typ ordentliga "gummiband" (har sett några på bla ett par ridskolor) Då kan man ju ha uppbindningen kortarem, så att den är sträckt hela tiden...:idea:

En unghäst jag hade en gång i tiden gjorde precis som din, trasslade in sig i grimskaften och skapade situationer som kunde slutat riktigt illa men då ändrade jag om grimskaften så de hängde rakt ner från taket och vips så var det nästintill omöjligt att trassla in sig, min lyckades inte iaf, när jag ändå hängde om dom i taket så bytte jag ut de vanliga grimskaften mot nånslag elastisk gummislang (ser ut som en telefonsladd ungefär, fast tjockare) som hölls stäckt hela tiden men hästen kunde stå/gå hur som helst ändå, det försvårade det ännu mer att trassla in sig.

Men funkar det för dig lös så kör på det, då är det ju bara onödigt arbete att ändra om :D

Vet inte om jag tror på T-touch för min häst?!
En i min bekantskapskrets höll på med det, och det tror jag inte är ngt som skulle funka på honom. Känns som om man skulle få göra det med "våld" på ngt sätt.

Munkorg känns lite "överdådigt" eller hur man ska säga. Ungefär som att dra ut tänderna på en nagelbitare för att hindra nagelbitning. :D

På ngt sätt så tror jag denna kittlighet är lite en fix idé för honom också, för om han ngn gång börjar tjafsa så jag får ryta i åt honom (inte stå still, börja slå på mig med svansen, se ut som om han ska trilla omkull om jag borstar just "där" osv), så står han efter det helt still och gäspar.
Aldrig att han gör ngt "farligt" mot mig typ bits, sparkar, trängs eller går på mig, men som sagt, överdriver i att det är sååå obehagligt.

Äsch, du får väl acceptera det våra hästar har ont i hela kroppen ;) :angel:
Min häst kan iofs. stå uppbunden o allt sånt, men ryser i hela kroppen om jag har för hård borste.

Vad innebär kittlighet?
I fallen i den här tråden, alltså.
Är det jämförbart med när någon kittlar en människa under haka/armar/fötter?
Eller talar ni om ett irriterat beteende vid ren beröring? Eller pg av smärta?

I ingetdera fallet kan bästa lösningen vara tvångsprylar!

LIA

Ttouch är inte våld, det är så mkt motsatsen till våld som man kan komma.
I mina ögon är det "våld" att borsta en häst som avskyr det. Tänk vad hemskt att bli kittlad en halvtimme om dagen...... Prövat att bortsa honom på ett sätt han gillar istället? Tex en fårullshandske att gnida honom med, eller en handuk?

Ja du, ska jag välja ett sätt att göra rent honom som han gillar, så återstår bara slang och vatten. :smirk:
Han avskyr inte beröring så länge man "gräver och kliar", men om jag har hård borste, mjuk borste, handduk, gummiskrapa, svamp när jag schamponerar är lika illa i hans ögon.

Jag vet att Ttouch inte är våld, men eftersom min häst inte tycker om när ngt "dras" på honom, eller inverkar på vissa ställen, så skulle man helt enkelt för att "utöva" (eller vad man kallar det) Ttouch få "tvinga" honom. "Tvinga" = han kommer att stå still för att han vet att han inte får gå därifrån, men han kommer inte att gilla det.

Så du tycker alltså jag ska helt sluta borsta honom? Hur ska det gå till? Speciellt som han är den grisigaste häst jag ngnsin sett, finns det lera i hagen, så är hela han insmord. Jag har täcke tidig vår, sen höst och vinter, men han kan ju ändå skita ner de delarna som sticker ut.

Han gillar inte massage heller. Bara när den som masserar kommer till den delen att de större musklerna "knådas" med full kraft.
Men ändå så börjar han gäspa när han blivit masserad en stund, så det som ska frigöras verkar frigöras. Men han surar fortfarande.

Så tyvärr får jag nog fortsätta utöva våld i och med rykten på min häst, för jag anser jag inte kan spola honom varje dag året runt, för det anser jag inte är sunt. Djurplågeri eller inte...

Fö så är jag inte ett dugg förvånad att det bara är du och LIA som börjar svänga sig med uttrycket "djurplågeri" i denna tråden. Jag var faktiskt förvånad att det inte kom tidigare! :smirk:
Ni två har ju aldrig några problem med era hästar, så de som har några skador och/eller problem, de har ju automatiskt gjort fel. Eller? :angel:

Vart ngnstans hittar du ngt du kan titulera som "tvångsprylar"??
Klipper och klistrar: tillräckligt korta grimskaft, uppbindningsanordningar i gummi. Kraftiga och ganska hårda/stela, sätta uppbindningarna högt upp på väggen, tjocka, "gummigrimskaft" att binda upp i. Det är kedja den sista biten, elastiska grimskaft.

De flesta som skrivit här, inklusive du, har förespråkat lös häst. Jag håller med! Som vanligt föredrar jag att man löser problemet i källan, dvs hästen. Därav min motvilja mot "tvångsprylar" = tvingande prylar.

Nu har jag svarat på din fråga. Vore trevligt om du svarar på min. Jag klurade faktiskt på orsaken till dina problem, när jag skrev mitt inlägg! :o

Fö så är jag inte ett dugg förvånad att det bara är du och LIA som börjar svänga sig med uttrycket "djurplågeri" i denna tråden. Jag var faktiskt förvånad att det inte kom tidigare!
Snälla Kopparberg, var har jag ens andats "djurplågeri"? :confused:
Eller kritiserat dig på annat sätt? :confused:
Är det inte onödigt med den här sortens påhopp?

LIA

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag är en återvändare till stallet. Jag hade min första ridlektion på många år ikväll. Vilket kändes helt underbart❤️🐎 Till problemet...
Svar
17
· Visningar
1 585
Senast: Jerseyite
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka