Nu ska bygget sätta igång!

snurpe

Trådstartare
Planen börjar bli klar och byggandet ska ta sin början. Det är katternas nya stora klösmöbel som ska skapas :banana:

Klösmöbeln kommer att vara 2 meter hög och fästas dels med vinkeljärn i en stabil bottenplatta samt med två väggfästen i möbelns översta hylla.

Har ni några tips och råd? Vad sägs om detta? Hade ni gjort något annorlunda?

Möbeln i sin helhet
klosmobel.jpg

Från sidan. Det översta hyllplanet är inte lika djupt eftersom att det sträcker sig över båda sidorna på pelaren och katterna ska få chansen att komma upp på något sätt.
klosmobel2.jpg

Tredje bilden är en lustig bild uppifrån som illustrerar två av de hyllplan som sitter på vardera sida av pelaren. De kommer att sticka ut ca 20-25 cm utanför pelaren (i djup) på vardera sida. Visst borde det då vara möjligt för kissarna att hoppa mellan dessa?
klosmobel3.jpg

Hoppas ni förstod något av mina lite bristande skisser ;)

/snurpe

Senast ändrad:
Sv: Nu ska bygget sätta igång!

Man skulle ju också kunna tänka sig att hyllplanen sitter lite olika placerade på pelaren (alltså inte centrerade) för att underlätta för katterna att ta sig mellan planen.

Frågan är hur det påverkar stabliteten...

Typ såhär
klosmobel4.bmp

/snurpe

Nja, jag är skeptisk. Kissarna brukar ju vara duktiga på att klättra omkring så det borde klara det även om de är centrerade. Det känns lite instabilt att fästa hyllplanen i hörnen sådär...

/snurpe

Jag tror dom klarar det. Ska du klä stolparna med nått? Mina klättrar gärna uppför stolparna istället för att hoppa.

Jag tror inte det blir några problem att ta sig mellan hyllorna. Här klättras det längs stolparna i en Ivar-hylla (i bara träet alltså, inte preparerad för kattklor). Ska hyllan med huset på vara fäst i vägen? Det beövs nog, eftersom det blir en lång hävarm där, och lätt instabilt.

Nja, jag vet inte riktigt. Inte i väggen hade jag tänkt men eventuellt med någon förstärkning under hyllplanet. Känns det instabilt kan man ju som du säger även fästa den i väggen. Tack för tipset!

/snurpe

Har inte bestämt mig ännu om jag ska klä i den. Jag tror inte det. Har två klösmöbler (små) sedan tidigare med sisalrep. Katla och Vulkan klöser mycket flitigt där, men söta Vitnos använder istället en palm vi har för klorna. En tunn lite skranglig sak med en diameter på en cm ungefär som flyger och far när hon klöser på den :rofl: Jag tänkte hon skulle gilla om det var mer "trädkänsla". Eventuellt klär jag in bara vissa partier. Från början var det egentligen tänkt att ta ett riktigt träd som stam för Vitnos skull (hon är ju van att leva ute som liten), men vill inte ha in alla smådjur. Så det blir färdigmaterial, men tänkte att hon ändå skulle gilla det. Värt ett försök åtminstone.

/snurpe

Vilket häftigt klätterträd! :) Katterna kommer bli överlyckliga! :bump:

Ja, jag hoppas det! :banana: Ska bli så roligt att sätta igång!

/snurpe

Jo jag förstår att det ska bli kul! :)
Vart ska du ha trädet då? I vardagsrummet?

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 839
Senast: Intejag
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag... 2
Svar
20
· Visningar
2 990
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas...
Svar
2
· Visningar
1 484
Senast: Sassy
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 954
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka