Nu orkar jag snart inte mer!

T

tello

:confused: :confused: :confused:

Nu har distriktsveterinären varit här...... igen kl 22.30-00.30!
Min häst står för sjuttioelfte gången på antibiotikakur.

Det hela började när jag hade honom hemma på prov förra hösten, då fick han en konstig varböld mellan ganacherna (ej kvarka) (stavning?)-antibiotika. Sedan köpte jag honom på våren -06 och då fick han en förkylning som nästan alla hästar i vår hoppgrupp fick-antibiotika. Sedan fick han ett sår på frambenet (spark troligtvis) i somras-antibiotika. Sedan fick han i höstas enl vet en senskada i hagen-antibiotika. Sedan hade han ingen senskada, utredd på klinik, utan lymfangit pga mugg -antibiotika igen och så nu...hästkraken kommer in med en gammal rostig krokig 3-tums spik i strålen!!!!

Vi brukar hålla rent och fint i hagen och vara noga så att inte hästarna skadar sig. Var :devil: kom den :devil: spiken ifrån?

När ska jag kunna få rida, träna och tävla som alla andra gör??? Stackars häst!
Jag blir så ledsen...

Sv: Nu orkar jag snart inte mer!

Hej ! va jobbigt =( Har inte kunnat rida "ordenligt" sen i höstas =( Hästen fick korsförlamning å sen nu har han haft kotledsinflammation två ggr :S Gah ... Det e verkligen jobbigt =( Hoppas din häst Inte råkat ut för nåt mer sen ! mvh sandra

Hej!

Ja det är verkligen :devil: ...

Ett tillägg, jag tar inte in dem 22.30, tog in dem kl 18.00 och då sprang han in som vanligt. Sedan när jag var ute vid 22.00 igen så kunde han inte stå på benet. Så jag fattar inte vad spiken kom ifrån. Vi köper spån av en firma som bara gör stallströ.

Vi får hålla tummarna för våra hästar. Alltid skönt att få skriva av sig lite...

hehe ok :P Men va konstigt =S Ja precis =) men Kan spiken ha lossnat från väggen eller taket ? Lr e det ett gammalt stall ?

Fy vad tråkigt.

Stod själv med en skadad häst i nästan 3 år så jag vet hur det känns. :crazy:

Min väninna har ett försäljnngstall/in-tillridning mm och ett tag så var varenda häst krasslig/halt. Alla hade de något litet.

Hoppas han tillfrisknar snart och att ni kan komma igång ordentligt.

Hej!

Vi byggde i princip om hela stallet -02, finns inte en spik i det stallet, skruv....

Han måste ju fått den i hagen och kanske trampat in den i strålen när han kom in...:confused:

Det var ingen ny spik i alla fall, ska genomsöka hela hagen idag. Idag får vi bygga sjukhage, igen...

Han kan ha trampat in den i strålen i hagen.

Min herre trampade in en pinne i hoven i hagen. När jag tog in på fredagen så var det 'nåt' som inte stämde, magkänslan sa att han inte var okej. Sprang och linade etc och jo nog var han diffust halt, men så liiite och så diffust att jag inte ens kunde avgöra ben. Ingens vullnad, värme, puls eller något. Kolalde hovarna men såg ingenting.

Fick stå inne på lördagen ifall han sträckt sig, kollade hur han rörde sig och ingen skillnad.

Söndag morgon var han blockhalt på VF och piruettade i boxen för att vända sig. Kokhet hov.

Jag skurade hoven och lyste med ficklampa och kollade, såg inte ett smack. Ringde vet som rek hovis, och ringde hovis. Medan jag väntade på honom så stod jag så ljuset föll på precis 'rätt' sätt och glodde på hoven med förstoringsglas, och bingo, där satt pinnhelvetet.

Som han trampade in på fredagen, men inte fick 'symptom' av förrän senare. Nu har den här hästen väääldigt hög smärttröskel, men det är inte alls otroligt han trampade in spiken i hagen, och fick symptomen några h senare när det började bli infekterat.

(Min herre trampade tyvärr in pinnen på helt fel ställe, sämsta tänkbara, och slogs för livet på djursjukhuset i flera vändor, och var över på 'andra sidan' och vände innan han mirakulöst nog hämtade sig)

Hej, stackars din häst...

Jag tror inte jag har missat den, den syntes väldigt tydligt när jag kratsade hoven, iofs kratsade jag inte hovarna i onsdags när jag tänker efter (bortbjudna).

Jag har också "ren" hage och är nogrann med att plocka undan om det kommer skräp in. Men här kommer det ut marken, det ligger alltså under jord och kryper upp, så av nån anledning har vi rätt mycket glas här.

Vissa dagar kan man plocka hur mycket som helst.

//E

Hej, stackars din häst...

Jag tror inte jag har missat den, den syntes väldigt tydligt när jag kratsade hoven, iofs kratsade jag inte hovarna i onsdags när jag tänker efter (bortbjudna).

Jo men om du tog in kl 18 och han var okej då, så kan alltså spiken varit intrampad även då, och sen vid 23 när han var halt, då upptäckte du den.

Dvs den kan (om du inte kratsade hovarna vid 18 då?) mycket väl ha varit intrampad där redan då, men inte gett hälta då. Jämför med om du får en sticka t ex, ju längre den sitter kvar, och ju mer infektion det hinner bli, dessto ondare gör det.

Jag har också "ren" hage och är nogrann med att plocka undan om det kommer skräp in. Men här kommer det ut marken, det ligger alltså under jord och kryper upp, så av nån anledning har vi rätt mycket glas här.

Vissa dagar kan man plocka hur mycket som helst.

//E

Sådär var det i många år här med, men inte glas utan järnskrot. På ett ställe hos pappa så kommer det upp glas på en del av hagen, har 'hållit på' med det i 30 år nu.

Och innan sophämtningens och återvinningstationernas tid så la man ju ofta husets 'sopor' på specifika ställen. Det är oftast de ställena som det sedemera år efter år 'kryper upp' diverse otäckheter från marken.

Hej!

Ja, så måste det ha varit, det kommer upp ur jorden och speciellt nu i det här klaffset. Ibland har jag hittat leksaker (förra ägaren).

Nu sa de att det skulle frysa och ev snö. Jippi, då kanske strålen kan få läka utan bakterier.

Liknande trådar

Träning står i ett stall nu där det bara går min häst,och en till! men till problemet är att den andra hästen kan inte lämnas själv..:crazy...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka