Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

axel

Trådstartare
Det är apropå en elitryttare som ville få ordning på sin elev idag- som själv har ridit svåra klasser.

När ska man "cykelrida" eller ha den kvar där osv - tycker NI?

Sv: Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

I avvaktan på intelligentare svar så tänker jag mera åt cykelstyre när man rider på böjt spår där man vill ha en jämn böjning genom hela hästen, hur mycket blir en fråga om böjningen på spåret.
Ej så mycket cykelstyre när halsen ska hållas rak och hästen enbart ställas i nacken. Men även när man ställer måste ju hästen kunna få utrymme för att ställa i nacken, så för hårt hållande ytter funkar ju inte då heller, även om kan finnas risk för det:cool:

Så allt är mer eller mindre grad av cykelstyre kanske är bättre och kortare svar, från nästan inget cykelstyre till mer tydligt cykelstyre på tex mindre volt.

Svar från icke-svårklassryttare:angel:

När ska man "cykelrida" eller ha den kvar där osv - tycker NI?

Vad är cykelrida?:confused: Är det ledande tygeltag eller? Gör man väl när man rider unghäst. Visar vägen lite övertydligt så att säga. Hm kliar mig i huvudet.

Ytter...hm..den reglerar jag ställningen med. Gör jag något mer..tja rasslar till om inte halvhalten går igenom.:idea:

Tänk dej styrstången på en cykel....:idea: Det är principen. Kommer av att man vänder med hästen själv s a s, händerna och armarna följer axlarna och om du då svänger går yttersidan o även handen fram en aning, insidan bak.=som på cykeln. Om inte axels svårklassekipage hade annan definition:angel:

Jag minns för kanske 10 eller 12 år sen när en tränare kom från nån kurs och hade lärt sej styrstångsprincipen:rofl: och körde med det väldigt entusiastiskt, fast det var i hoppning och man fick då en period inte "piruettvända" för den tränaren som bara ville se cykelstyren, vi blev ganska irriterade på honom minns jag:o

Senast ändrad av en moderator:

Möjligt att jag rider lite så emellanåt när jag lägger ner hästen i en djupare och rundare form. Spontant känns det som att hästen faller mer framåt av sådan ridning kontra "piruettvändning" där hästen kommer mer överbakbenen.

Nu var det egentligen om när cykel resp. eller tänka- hålla kvar yttersidan som var min fråga:angel: När kan man ha axlar o händer i samma position som hästens bogar o anledningen därtill? O om inte- när?

(Nu skriver jag själv som jag hatar när andra gör:o)

Alltså jag ber att få återkomma i morgon, jag håller på att sommna där jag sitter
indifferent0028.gif

Jag rider "cykelstyre" när jag vill ha hästen mjukare genom kroppen, ställer igenom lite extra.. vill kanske ha mer avslappning, lägre form och bättre följsamhet genom kroppen

Sen så är det ju så beroende på vad som händer när jag rider, ibland kan jag släppa ut för ngn sekund för att ta tillbaka osv.. små avstämningar osv.. men i stora drag så är det nog så jag gör iaf..

Såg mer inlägg nu..

Att följa med lite måste man väl göra för att inte bromsa upp för mkt, men jag tycker det är svårt att följa med och inte göra det för mycket så jag släpper ut en del och tappar kontrollen över den.

(typ ofta.... :( )

Nu var det egentligen om när cykel resp. eller tänka- :angel: ? O om inte- när?

(Nu skriver jag själv som jag hatar när andra gör:o)

Japp, du är skitjobbig...nu måste jag ju tänka...

När kan man ha axlar o händer i samma position som hästens bogar o anledningen därtill
När man rider en skola kanske:idea: Det blir ju märkligt att inte ha axlar o händer i samma position som bogarna. Känns som att man hindrar rörelsen om man vrider kroppen åt ett annat håll.
hålla kvar yttersidan
När man rakriktar o vill att hästen ska spåra.

Ja precis, nu förhör du så att vi ska svara fel och sen kommer du med "rätta svaret" - hatar sånt:mad: Bara så du vet. :devil:

Men hade jag redan svarat att det är alltid mer eller mindre och beroende på vad man vill åstadkomma.

Korta versionen: på volt när hästen ska spåra= mer cykelstyre (beroende på voltens böjning) Anledningen är att man ska rida med i rörelseriktningen tänker jag, och det gör man då. Hästen böjer lättare i kroppen det som behövs.

I en sluta däremot blir det ganska lite cykelstyretänk för man vill ha halsen rak och bara ställning, bogarna parallella med varandra. Nåja i en normal, inte diagonal med gp-tvärning då....

I en öppna blir det lite mer cykelstyre (men höfterna däremot parallella i motsats till i slutan) Men det får inte vara överdrift så att halsen böjs så där får man hålla kvar ytersidan lite mer, alltså en avvägning, om hästen är jämn o balanserad så kan lite mer cykelstyre göra öppnan bättre men det är mycket sällan så för mej, kräver mer kvalitet i öppnan för det.

I skänkelvikning är det inte cykelstyre, tror jag, i piruett delvis, måste tänka:o
Jo, men med vakta ytter, dock andra halvan av piruetten ungefär när man ska vända med hästen är det cykelstyre tror jag faktiskt.

När man inte har axlarna parallella med bogarna....?
Äh, nu är jag för trött, nu blir det bara mer svammel om jag fortsätter:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Nu är jag inte så analyserad (eller kroppsmedveten) i min ridning. Men just angående yttertygeln har jag helt slutat med det som jag från en början lärde mig vara "det riktiga". Alltså att rida hästen med stöd på ytter. För min gamla tränare var det snudd på straff om yttertygel glappade. Numera försöker jag i allra högsta grad hålla hästen jämn på båda tyglarna och rider med så lite hand som möjligt.

Men jag blir lite förvirrad när jag läser om cykelstyreprincipen. Jag tror nog att jag rider lite så när man lösgör i sidorna och gör sidvärtsrörelser med överböjning. Men yttersidan tappar man ju inte eftersom man har hästen på ytterhjälperna? Med ytterhjälper menar jag då att jag hela tiden rider med tänket att jag vänder för ytterskänkel. Spelar ingen roll om hästen är böjd i halsen då eller är bara till att vända.

Min förra tränare präntade hårt i mig vikten av att rida med ytterhjälper. Nu när jag i en veckas tid suttit och markarbetat på hackamore är jag honom ytterst tacksam!

*Fiorano-som kanske helt misstolkat diskussionen:o*

Jag hakar på din misstolkningsrisk-trött.

Är inte tillräckligt analytisk i min egen ridning för att förklara bra-men cykelstyrar utan att släppa stödet på ytter. Använder ytter för att räta eller hålla rak, och flytta ex vid pirutträning.Har stöd på båda, rider inte utan inner.

Släpper ytter ibland ex vid nedläggning låg o rund och kan då vid vissa tillfällen rida på inner, som lösgörande och avcheckande.

Tycker nog att Malinskys svar var mest rätt:bow::angel:

Självklart är det beroende av utbildningsståndpunkt o hur rakriktad den är- eller vilket syfte som man har för stunden.

Tanken med tråden handlade bl.a. om vad som skrivits om skolor eller t o m hörnpasseringar- som svårklassryttaren fick gör många av:bow:

Fast jag fattade inte malinskys svar riktigt för det såg jag inte direkt som cykelstyre, eller i så fall i mer "övertydlig" form, bara en del av det, så kan det vara - en variant.
Jag tycker fortfarande det handlar om grader - mer eller mindre, ner till nästan inte alls när man behöver extra kontroll på ytter. Ytter släpps ju inte vid cykelstyretänk:confused:. Eller det kan man väl men det är inte enbart det som är cykelstyre, (är vi inne på fiskpassagen igen:angel:)

Nu får du förklara utförligare vad som menades i det här fallet.

Läste mitt svar igen o jag var nog trött:o

Varför vill man inte i vissa lägen släppa på ytter- fast man rider på böjt spår:confused::devil:

Äsch. Det har ju flera anledningar:angel:

Please, dra lite bakgrundsfakta om inlägg 1, hänger inte med.:o

OK då.

Att man dels för- böjningen i bålen, men framför allt inte vill länga utsidan- om den ska kunna samla sig. Den blir lång i kroppen. Rakriktningen.

Men man kan inte bara hålla tillbaka på ytter?

Jag vet inte riktigt vad som menas med cykelstyrning, men ju mer böjning i samlingen ju mer måste man ändå följa med med sin egen yttersida, utan att släppa på samlingen?, eller för den delen inte då släppa ut hästen så den av "släppandet" blir längre.:confused:

Hör du, håller med ginnies,en lång förklaring vad som sas och vad du menar, tack! Hänger inte med:rofl:
Jag tror jag anar nån hörnpasseringsdiskussion, men förklara nu först!:idea:

För att " få upp hästen på bakdelen"- vägen dit, så bör man stoppa upp framdelen. Spänna bågen.

Yttertygeln- rätt använd påverkar ju ledgångarna i ytterbak. Bromsar upp det långa steget till att böja det.
Jag pratar inte om ngt statiskt. Är hästen redan kort- så nej.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar